Hej,
Behöver man ha nockband/nocktätning om man har en oventilerad nock, enl. bilden nedan? För att täta så att löv mm. inte blåser in mellan takpanna och nockpanna. Eller är det onödigt?
Vilken typ av nockband rekommenderas i sådana fall?.

Teknisk ritning, sektion av en konstruktion eller mekanism, gula och gråa färger, måttsatta linjer, illustrativ stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mvh,
Morgan
 
K
Vi satte alu-nockband från Benders, även fast det är oventilerad nock. Visst, det kostar lite och man klarar sig kanske utan men liten kostnad i sammanhanget ändå.
Nockband/tätning finns i både plats eller aluminium, aluminium var väldigt lätt att jobba med och den plast som satt innan hade spruckit extremt mycket och gick i 1000 bitar bara man tog i den.
 
  • Gilla
MOLU
  • Laddar…
B
  • Gilla
MOLU och 1 till
  • Laddar…
M MOLU skrev:
Hej,
Behöver man ha nockband/nocktätning om man har en oventilerad nock, enl. bilden nedan? För att täta så att löv mm. inte blåser in mellan takpanna och nockpanna. Eller är det onödigt?
Vilken typ av nockband rekommenderas i sådana fall?.

[bild]

mvh,
Morgan
Hej, Nockband är bra mot löv, frön och fåglar. De billigaste som jag hittade var via nätet på archerknox.se. Fick dem på några dagar och funkar super på mina tak. Jag köpte de billigaste i aluminium. Behövs nockband? Ja, absolut, när vi renoverade taket på sommarstugan var det fullt med frön och gamla fågelbon som hindrade luften att cirkulera under takpannorna från takfoten till nocken. Vi monterade även fågelband på läkten vid takfoten.
 
  • Gilla
MOLU och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.