Hej!
Ska renovera en gammal bod som hör till vårt torp, boden är i liggtimmer (rödfärgat) byggd på en jordkällare. På taket ligger enkupiga handslagna tegelpannor som vi tänkte komplettera o behålla förstås. Så till min fråga... nocken ser ut att vara gjord av två brädor. Är detta originalutseendet tror ni? Ska de målas, vilken färg? Tror ni det funkar med vanliga brädor eller skulle det vara bättre med tryckimpregnerat?
 
M
Så hade vi på överbyggnaden till "pärkällaren"/jordkällaren, innan det blev plåttak iställe, men brädorna har aldrig varit målade så vitt jag vet.. Tror det är rätt meningslöst att ens försöka måla, utan skaffa senvuxen gran..., hur du nu ska lyckas med det :) så lär det hålla i många år.. Annars är nocktegel såklart en lösning...

magentis
 
Jag vet inte svaret, men jag tror att du söker bräder hos ngn vid en bysåg där man kan få tag i bräder som har tätt mellan årsringarna och sedan behandlar du dem med tjära. De kommer säker att hålla 10-tals år kanske upp till 30 år utan problem.
Tänk vad fint de kommer att åldras.
 
Hoppsan där dök det in ett svar medan jag skrev.... Senvuxen, det är samma som tätt mellan årsringarna det...
 
Vi har tjärad nockbräda på vårt hus. Det är viktigt med bra virke, som sagt!
 
M
Problemet är bara, att bra virke inte växer på träd längre:p Jag vet att det brukar finnas annonser på Blocket ibland, då efterfrågan på senvuxet virke är stort. Att försöka på ett vanligt byggvaruhus är inte lönt, men en bysåg, hembygdsgård eller levande fäbod brukar kunna veta, var man ska leta..

magentis
 
Setra Group har lanserat en serie kärnfuru. Nån som har kollat?
 
M
TorpSara skrev:
Setra Group har lanserat en serie kärnfuru. Nån som har kollat?
Jamen "kärnfura" betyder eg ingenting mer, än att det är den delen som finns i mitten av ett träd. Riktigt bra fura idag, är svårare att hitta än olja på din tomt.
Så vill du bevara eller bygga nytt, på gammaldags sätt, så kontakta nån som utför den typen av hantverk.
Riktigt bra virke som håller en "evighet", det finns bara hos skogsägare som medvetet brutit mot alla jävla idiotiska skogsbrukslagar som fanns... D.v.s dom som skött sin skog, utan tanke på att maximera boniteten (tillväxttakt i %), och gjort sina uttag med hänsyn till behovet.
Tyvärr har de flesta av dessa skogsägare hamnat inför skranket, å genom domstolbeslut tvingats att slutavverka (kalhygga), så de som lyckats klara sig undan, är numera väldigt få..

magentis
 
  • Gilla
Tiris
  • Laddar…
Jag och min morfar tjärade nya nockbrädor 1980 och dom är nog bara tjärade två gånger sedan dess. Det håller fint. Fast jag vet inte om det är kärnfur.....
 
  • Gilla
mjoh79
  • Laddar…
Vad sägs om att använda sig av några brädor av lärk i stället??
De ska ju vara som att använda sig av inpregnerade brädor sägs de.
//Calle
 
<bump>

Det finns inte så mycket på nätet om nockbrädor i trä. Sedan detta inlägget år 2009 har det ju kommit några sidor; bl.a. från en "Timmermans dagbok": https://entimmermansdagbok.wordpress.com/2014/05/05/tagtegel-fonster-och-roslagsmahogny/

Inspirerad av detta beslutade jag mig för att till den nya vedbvoden/förrådet göra såväl vindskivor, vattbrädor som nockbrädor i ek. Har mycket ek på tomten och i vintras tog jag ned ett antal och lät ett sågverk såga upp dem. Allt virke är 30 mm och naturligtvis kärna. Väger löjligt mycket och det var ett slitsamt arbete att ensam i ösregn få dem på plats.

Visste inte om det var bäst att lägga nockbrädorna under eller över vattbrädorna, så jag gick en medelväg och jackade in dem i vattbrädorna. Tog 15mm i överkant på nockbrädorna och 15mm i underkant på vattbrädorna och lät dem överlappa 4 cm. Det blev nästan som en enhet. Men de tunga brädorna och dess lyftande i regnet gjorde att jag inte jobbade ihjäl mig för att få en perfekt passning. Det får duga som det blev. Bild bifogas. Kanske kan inspirera någon - jag hade gärna sett någon sådan bild innan jag började. nocken.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DSC_2882.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här gick det för oss! Om nu bildlänkningen funkar...
 
  • Gilla
JohanN03 och 2 till
  • Laddar…
Malino skrev:
[bild]
Så här gick det för oss! Om nu bildlänkningen funkar...
Tjusigt. Och vilken härlig byggnad!
 
Ja jättefin!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.