Jag ska regla upp ett Nivellgolv med 70mm reglar. I hallen där man går som mest, måste reglarna "brygga över" ett "luftvärmeschakt" som går vinkelrätt under hallgolvet. Sckaktet, eller diket, är som bredast ca 90cm.
Reglarna har ju förborrade hål med c/c 50cm.
Dvs man kan, om man flyttar reglarna optimalt, hoppa över ett hål och fästa reglarna med c/c 100cm på varsin sida om diket.

Hur tätt måste reglarna sitta för att inte golvet ska bli gungit?
Bör man i den mån det går förskjuta de oanvända hålen på reglar som sitter bredvid varandra, för jag antar att regeln är försvagad där det förborrade hålet sitter?
Ska man limma/skruva på en förstärkande bräda på reglarnas sidor?
Eller kanske det är bättre att skruva fast en stålplåt på reglarna sidor?
 
Ingen som har erfarenhet av reglar och hållfasthet?
 
70 mm regel med en meters spännvidd känns inte som någon bra idé. Hur mycket höjd har du att gå på? Kan du inte använda kraftigare virke utan skruvhål över schaktet?
 
På höjden har jag tyvärr inget mer att gå på.
Naturligtvis skulle jag kunna använda vanliga 70mm reglar utan hål, men enklast är att använda Nivellreglarna.

Hallen är ca 1,25m bred. Jag tänkte mig ett cc-avstånd mellan de två yttre reglarna på 1,10m.
Diket är mer i detalj ca 50cm brett i halva hallens bredd. Sedan ökar bredden på diket linjärt till 90cm.
Jag tänkte sätta reglarna ganska tätt och ett alternativ skulle kunna vara så här:
Regel 1 vid 1:a väggen: Bryggar över ca 60cm (cc-avstånd mellan Nivellskruvar).
Regel 2 40cm ut: Bryggar över ca 60cm cc.
Regel 3 80cm ut: Bryggar över ca 75cm cc
Regel 4 110cm ut vid 2:a väggen: Bryggar över 100cm cc.
Dvs avstånd mellan reglarna blir 40-40-30cm.
På regel 1-3 måste jag borra och gänga extra hål för Nivellskruvarna.
På Regel 3 och 4 skruvar/limmar jag på förstärkningsförband, typ 21x70 eller plyfa,
Jag skulle t.o.m. kunna sätta en 5:e regel lokalt över diket mellan regel 3 och 4, dvs det blir 15cm mellanrum (40-40-15-15).
Borde inte det fungera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.