Mitt första inlägg här, varit anonym läsare av forumet en längre tid men känner nu att det är dags att bli mer aktiv, och jag börjar med att rådfråga om ett kommande projekt jag har.

Jag har ett klassiskt objekt, souterrängvilla byggd 1979.
Oisolerad platta på mark, gjuten direkt på makadam/sandbädd. Källarväggar av betonghålsten. Hela souterrängplanet uppreglade golv och utreglade väggar.
Golv: Träreglar vilande på trädistanser direkt mot betong. Isolering. Golvspån. Övergolv.
Väggar: Spikreglar, träreglar, isolering, plastfolie, väggspån.

Utsidan var orörd då vi köpte huset, dräneringen bestod av kallasfalt återfyllt med finkornig sand närmast yttermur. Dräneringsrör av tegel osv... Detta är åtgärdat nu i år, med Isodrän monterat enligt officiella anvisningar, så den pucken är fixad.

Nu återstår insidan och jag har påbörjat ett rum och kommer göra det mesta av arbetet själv så det får ta den tid det tar.
Jag har bestämt mig för att montera Nivellgolv i hela souterrängplanet, och förbereda för en ventilerad lösning. Utöver detta kommer jag regla väggar bestående av:
Stålskena, plåtreglar, OSB+gips (ingen isolering då Isodränet tar hand om den biten)

Nu till min frågeställning:
Hur bör jag montera nivellgolvet i förhållande till den utreglade väggen som vätter mot grundmur?
Som jag ser det finns två alternativ:
1) Börja med att installera nivellgolv, och lägga golvspånet i princip dikt mot grundmur (lämna en viss distans som sedan fogas tät) för att sedan bygga de reglade väggarna ovanpå golvet.
2) Börja med att fästa stålskena direkt i betongplatta, och göra klart väggarna med reglar+skivor och sedan montera nivellgolvet dikt på de nya väggarna.

Jag har rådfrågat nivell direkt utan att få ett konkret svar, och finner inget i monteringsanvisningarna så jag gissar att det är valbart, men får en känsla att ett alternativ är att föredra.

Då VP-rör är dragna i väggarna, och av andra anledningar vill jag helst inte putsa och lämna väggarna öppna, även om detta säkert vore bästa alternativet så av den anledningen tar jag tacksamt emot förslag på hur man gör ett utreglat alternativ på bästa sätt.

Bifogar ett par bilder.
Uppreglat golv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utreglad vägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Städat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
städat(1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
olika alternativ.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
alt1 3D.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har förslag hur man på smartaste sätt gör med vägg/- golvlösning i källarplan då man använder Nivell?
 
Lösningen är att låta bli att regla ut väggarna. Putsa, måla alternativt tapetsera. Tapeter borde funka nu när du har ett schyst fuktskydd på utsidan.
Fredrik
 
Jag har samma förutsättningar som dig och kommer köra på nivell och ställa reglarna på, dock med luftspalt.
 
Men TS hade ju vp i befintliga väggar som han ville ha kvar.

Frågan som ställdes var nog om man skall förlägga golv med vägg ovanpå eller vägg först och sedan golv innanför.

Jag själv tycker nog att bygga nivelgolv med spån och sedan bygga väggarna ovanpå verkar vara en vettig lösning.
 
Alternativet med spångolv ut till vägg ser jag som överlägset. Med det andra alternativet kan man inte:

-i efterhand inspektera tätfogen mellan uppreglad vägg och golv. Nivellgolvet ska bilda en "tät låda".

-riva en uppreglad vägg (tex för ändringar eller komma åt vp-rör) utan att också förstöra den täta lådan under golvet. Det får inte komma in damm under golvet.

Luftspalten under golvet går inte ändå ut till hörn mellan vägg och betonggolv där det är som kallast och fuktigast.

Med golvet ut mot vägg räcker det med att slamma den del som bildar vägg i lådan för att få lufttätt enligt Nivells instruktion.

Alternativet är att inkludera väggspalten med spalten under Nivellgolvet, men då bör man nog överväga att slamma hela väggen enligt Nivells instruktion med tanke på hur fogarna ser ut. Sedan tillkommer ju en annan flödesberäkning på det. Om man ska riva eller öppna de uppreglade väggarna för ändringar i framtiden blir det svårt att undvika att damm kommer ner under golvet som man sedan inte kommer åt.
 
Redigerat:
Vp rören och dosorna är väl bara att fälla in väggen.
Fredrik
 
Jo man kan väl fräsa in dom i grundmuren. Men vilket hästjobb kan jag tycka.
 
Finns maskiner för sådant.
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Lösningen är att låta bli att regla ut väggarna. Putsa, måla alternativt tapetsera. Tapeter borde funka nu när du har ett schyst fuktskydd på utsidan.
Fredrik
Förstår att det bör vara det bästa alternativet, men vill som sagt (om det inte är helt idiotiskt) gärna gå på en utreglad variant ändå för att förenkla dold eldragning osv (har fler rum som kommer åtgärdas med tiden, som har fler saker i väggarna än det som syns på bilden).

puda skrev:
Jag har samma förutsättningar som dig och kommer köra på nivell och ställa reglarna på, dock med luftspalt.
Låter som den smidigaste lösningern, när du säger luftspalt menar du att du lämnar en spalt upptill och nedtill på väggskivorna, och använder tex ventilerade socklar?

strevert skrev:
Jag själv tycker nog att bygga nivelgolv med spån och sedan bygga väggarna ovanpå verkar vara en vettig lösning.
Magnus Ladulås skrev:
Alternativet med spångolv ut till vägg ser jag som överlägset. Med det andra alternativet kan man inte:

-i efterhand inspektera tätfogen mellan uppreglad vägg och golv. Nivellgolvet ska bilda en "tät låda".

-riva en uppreglad vägg (tex för ändringar eller komma åt vp-rör) utan att också förstöra den täta lådan under golvet. Det får inte komma in damm under golvet.

Luftspalten under golvet går inte ändå ut till hörn mellan vägg och betonggolv där det är som kallast och fuktigast.

Med golvet ut mot vägg räcker det med att slamma den del som bildar vägg i lådan för att få lufttätt enligt Nivells instruktion.

Alternativet är att inkludera väggspalten med spalten under Nivellgolvet, men då bör man nog överväga att slamma hela väggen enligt Nivells instruktion med tanke på hur fogarna ser ut. Sedan tillkommer ju en annan flödesberäkning på det. Om man ska riva eller öppna de uppreglade väggarna för ändringar i framtiden blir det svårt att undvika att damm kommer ner under golvet som man sedan inte kommer åt.
Tack för era åsikter, känns som att det smartaste sättet blir att göra klart golvet först för att sedan gå på väggarna, och om man ändrar sig under tiden så är det ju ingen omöjlighet heller att i ett senare skede putsa och lämna väggarna öppna... Får se hur man gör.
 
Fredrik Å skrev:
Finns maskiner för sådant.
Fredrik
Kan du rekommendera en bra och prisvärd maskin för en glad amatör?
 
Enklast är att hyra hos ex Cramo ett annat alternativ är att använda vinkelkapen och stämjärn för att fälla in röret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.