Hej

Jag tänkte att jag skulle installera ett Nivell golv i min källare som är på 27m2.
Är det någon som vet ca priset på en komplett installation med fläkt och allt?

Jag står i valet om man skall lägga golvet/isoleringen själv för att komma ner lite i pengar.

Är det någon som har erfarenhet av dessa golv så vore jag tacksam för lite info om priser och om ni har gjort jobbet själva.

Tack på förhand.

Mvh Marcus
 
Det finns en hel del tidigare trådar om detta, Google är din vän;

Nivell site:www.byggahus.se
 
Fick just offerten skickad till mig idag på golvyta 30m2. (endast fläktsystemet)
Nivellsystem 50-fläkt med erforderligt rörsystem.
Avluftnings paket V (vägg) 1st
Golvdon BS-02 2st
AD profil-list 6st

Ink jobb och injustering.

Priset för detta är 20kkr.

Är det någon som vet om detta är ett bra pris?

Mvh Marcus
 
River dom ut allt oxå??
Sen fattas det väl golvspån eller??


Annars var väl inte priset så farligt...
Vet du om man kan göra sånt här helt själv???
 
I detta priset ingår endast fläktmonterin och injustering. Rivningen har jag redan gjort.
Sedan tillkommer ju Nivellgolvet, Beijer tar ca 250kr/m2 för golvet inklusive isolering och golvspån så totalkosten blir ca 30kkr för mina 30m2, dvs 1.000kr/m2.
 
Finns det ingen gräns på vad saker och ting får kosta. Lite plaströr, några plast remsor, en enkel fläkt och några luftdon kan väll alldrig vara värt så mycket. Jo visst det ingick ju montering också men den är inte komplicerad. Beroende på hur komplicerad rördragningen för avluften blir tror jag alldrig det kan ta mer än 8 timmar.

Jag gjorde själv en liknande installation i vår gillestuga om 40m2. Det tog en kväll i källaren och några timmar efterföljande helg i daxljus för monteringen av fläkten (fläkt 70 monterad utomhus). Jag pyntade 6500:- för kittet med Nivells medskickade borrmall för rörinstallationen.

Min erfarenhet är att Nivell's fläkt prylar är gränslöst dyra. Rören tex är ju inget annat än de rör som man använder till centraldamsugare 50mm. Jag kan bara gratulera folket bakom Nivell som kan kränga dessa enkla prytlar till ett så saltat pris!

För övrikt är jag riktigt imponerad över hur enkelt det var att installera själva golvet. Tillsammans med en rotations-laser gick det i princip på en helg.

PPlyss
 
Vad var det för flät du installerade, du skrev fläkt 70. Är det Nivells fläkt?
 
Nivell system 70. Placeras på yttervägg för yta upp till 70m2!
 
Köpte du hela fläktsystemet från nivell, då menar jag med rör, golv don mm
och installerade det själv eller köpte du bara fläkten av dom?
 
Jag köpte ett komplett kitt. Med det jag vet om deras fläktsystem idag kommer jag nästa gång (Läs: nästa rum) göra något eget. En liknande fläkt borde gå att snida ihop med standard fläkt prylar. Rören är ju samma som till centraldamsugare och spiro. Plast profilen som fördelar luften på motsående sida kan man göra av plåt. Tilluft donen får jag ev köpa eller höra med en plåtslagare.
 
Dom på Nivell pratar ju om att ställa in systemet. GJorde du det själv också eller?
 
Jag gjorde en grundinställning. Baserad på fläktens kapacitet och rummets storlek. Jag har inga gätte problem med varesig fukt eller radon, så för mig har det funkat fint. Jag tror du kan ringa på vilken fläkt gubbe som helst för den saken.

Anleddningen till att jag överhuvudtaget installerade ett nivellgolv var att vi fick en vattenläcka i källaren. Sedan fick vi pengar över i budgeten till en fläkt inte helt nödvändigt men när vi ändå höll på så.......

/P
 
Har satt in Nivellgolv i hela bostadsdelen av vårt hus som vi för övrigt just sålt... :p

Vi gjorde utrivningsarbetet själva... (det är rent slit). Sedan var det ungefär 100kvm som de la in och det gick på 93k kr med intrimning av fläkt. OBS detta är bara upp till spånskivan, innergolven tillkom på det.

Det finns lite bilder under Bilder - Rivning, Nytt golv, Städning mm om hur det kan bli. skicka gärna ett meddelande om du vill veta mer eller har frågor.

Welcome to Smecken.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.