Kompisens Nibe F750 med golvvärme skickar ut ingen värmevatten. Vi öppnande alla termostat på golvvärmen . Tryckte några gånger på stiftarna med. Cirkulations pumpen kör och vi avluftade allt.
Varmvatten finns men värme tillopp och retur förbli kalla.
Vi höjde förskjutningen vid 10 steg och inget hände.
Vad kan det vara?
Display på en Nibe F750 värmepump som visar temperaturinformation och systemstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har för mig det finns en inställning som över en viss medelutetemp (15 grader?) spärrar värmning av huset.
 
H henkepenk skrev:
Jag har för mig det finns en inställning som över en viss medelutetemp (15 grader?) spärrar värmning av huset.
Tack. Vi såg den och höjde till 17c. Dock vi testade pumpen i manuellt läge och det var ingen skillnad.
Se man på skärmen står det beräknade framlednings temp ska vara 30,2 och det stod 22.1 på den aktuella.
 
Griffeltavlan
Har ni tryck i systemet?
Kan va växelventilen som fastnat?
 
Du har ju redan 22.1 grader inne?
Vill ni alltså ha varmare än det?
 
E EyEr0n skrev:
Du har ju redan 22.1 grader inne?
Vill ni alltså ha varmare än det?
De har vedspis
 
L lostinsweden skrev:
De har vedspis
Jo men värmepumpen kanske spärrar om det redan är 22.1 grader inne?

Normalt sett så tillverkar inte en värmepump nån större mängd radiatorvatten när temperaturen är över 17 grader ute. Säsongsstopp kallas det.
Sedan vet ju värmepumpen att det redan är 22.1 grader inne, alltså fullt tillräckligt varmt inne.

Vill ni ändock ha varmt på golven så måste ni tvinga värmepumpen till det, dels genom att tala om att den skall göra värme trots att det inte är kallt ute, samt justera värmekurvan, alternativt sätta en fast framledningstemperatur och reglera med termostaterna. Detta kommer dock inte värmepumpen gilla och kan evt larma.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.