Hej,

Jag köpte nyss ett hus och vill sätta en sammanhängande parkett mellan kök och hall, se bild. Klinkersgolvet i köket ligger 1 cm lägre än parketten i hallen. Vattenburen golvvärme finns i hela huset. Befintlig parkett i hallen har cellplast under sig med spår för golvvärmen. Huset står på en oisolerad platta på mark (enligt ritning) men är ombyggt i omgångar (finns ej papper på hur).

Frågan är då hur jag får ihop ett sammanhängande golv på enklast sätt?

Tacksam för svar :)
 
  • Inomhusmiljö med trägolv och plattor, röd cirkel markerar område av intresse, möbel syns, övergång golv till klinker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir nog svårt att få till det. Kanske en tröskelplåt kan användas, det blir då en lite backe upp mot klinkern.
 
J jonaserik skrev:
Blir nog svårt att få till det. Kanske en tröskelplåt kan användas, det blir då en lite backe upp mot klinkern.
Parketten är 1 cm högre upp. En första tanke var att ta bort klinkers och flytspackla upp en cm? Men då kanske golvvärmen tappar för mycket effekt?
 
Det går det med, men ska du lägga så mycket jobb med att ta bort klinkers, har du tänkt att sprätta bort allt då och flyta upp 0,5 cm, det kostar nog minst 100 gånger mer än att sätta en tröskelplåt. Oavsett om du tar bort klinker närmast parketten och flyter eller med en plåt, så blir det en backe. Jag skulle aldrig dra på mig ett så stort jobb, utan leva med det. Ytterligare sak, du får nog inte tag i lika klinkers kanske. dom går i bitar när dom tas bort. I övrigt vattenburen värme ligger säkert minst 3 - 4 cm under klinkern förhoppningsvis, men ingen som vet.
 
Sant som du säger med mängden jobb. Men klinkers är idag sprucken pga sättningar. Planen är då att ta bort all klinkers och sätta in ny parkett på hela våningen. Det ska alltså inte finnas något klinkers
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Düsseldorff
David123abc David123abc skrev:
Sant som du säger med mängden jobb. Men klinkers är idag sprucken pga sättningar. Planen är då att ta bort all klinkers och sätta in ny parkett på hela våningen. Det ska alltså inte finnas något klinkers
Ja, då får du ju flyta upp det i nivå. Du har så att säga inget alternativ.
 
David123abc David123abc skrev:
Sant som du säger med mängden jobb. Men klinkers är idag sprucken pga sättningar. Planen är då att ta bort all klinkers och sätta in ny parkett på hela våningen. Det ska alltså inte finnas något klinkers
Går då klinkersen i dag ut i köket så har du ett bra tänk, inget porslin som går i golvet som går i småbitar.
 
Precis :D men då har jag iaf luftat mina idéer, tack för era tankar
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.