Äntligen gick bygglovet för garaget igenom och grävmaskinen är inhandlad :cool: Jag och sambon ska bygga garaget där den tidigare parkeringen har varit och vi har nu upptäckt att parkeringen var mer sluttande än vi trodde. Det blev en nivåskillnad på ca 1,5 m och det är inte direkt säkert då vänner har barn osv :crysmile: Så dels måste vi ha något som gör att jorden inte rasar och del så man inte trillar och bryter benen av sig. Har någon förslag på vad man kan göra?
Grävmaskin på arbetsområde med sluttande mark och delvis snötäckt gräs, nära hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppgrävd sluttande mark vid byggplats för garage med nivåskillnad och jord och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävmaskin på ett ojämnt och sluttande byggprojekt med synlig nivåskillnad, snö och gräs i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En effektiv lösning är att använda L-stöd. Kostar en del men är väldigt smidig! Det går att montera fästen för staket eller stängsel på dessa.
 
Talar du om garagets grundläggning eller om marken utanför? Vad består marken av under de gamla utfyllnadsmassorna?
 
Jag talar om nivåskillnaden som syns. Med hjälp av ett L-stöd kan du då göra ett tvärt avslut på upphöjningen likt den lånade bilden nedan för att sedan montera staket så man inte trillar ner. Har du sedan ambitionen att göra trappa i sluttningen får du lösa det genom att gjuta eller något liknande, där har jag inte jättebra koll på hur man gör faktiskt.

Du har iaf en fin leksak att utföra arbetet med :)


 
Jag missförstod nog situationen. L-stöd med staket är säkert en bra avslutning mot det avschaktade området, om inte garaget skall byggas i direkt anslutning.
 
När du ändå har grävmaskin varför inte göra en sluttning från huset och ner till garaget i en vinkel? Du gillar väl att köra grävmaskin? Blir att så lite nytt gräs bara:)

Du behöver ju inte ha ett "stup" mellan nya och gamla delen och kan även göra en mindre backe än den jag föreslagit i bilden. Alltså att bara göra en backa precis i slutet. Men annars så ser ju din gräsmatta inte så jämn ut så varför inte fixa till det nu när du har grejer till det:)
 
  • Grävmaskin vid arbete med sluttning från hus till garage, ojämn gräsmatta med snörester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag försöker numera se allting ur ett underhållsperspektiv då jag vill få mycket gjort och hela tiden får mindre fritid: Det ska vara lätt att underhålla och anläggningskostnaden ska inte vara för hög. Är avståndet mellan hus och garage tillräckligt långt för att kunna göra en slänt och slippa muren? Går det då att klippa gräset utan problem? En liten slänt och en låg mur? Själv gjorde jag en knapp meter hög stödmur av betongblock som försågs med belysning i ovankant och det blev betydligt billigare än L-stöd. Går det att nyttja ytan till något om du kostar på dig att anlägga en mur? Vill man ha trägårdsbord eller liknande kanske det är värt kostnaden för en stödmur för att få en plan yta?
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Vill du ha mer genomtänkta synpunkter får du nog lägga ut en situationsplan så vi kan se hur du har tänkt disponera ytan i sin helhet. Som det är nu ser vi bara en liten del av problemet.
 
T TuXy skrev:
En effektiv lösning är att använda L-stöd. Kostar en del men är väldigt smidig! Det går att montera fästen för staket eller stängsel på dessa.
De L-stöden ser ut som en bra lösning, ska bara kolla vad de kostar.

J justusandersson skrev:
Jag missförstod nog situationen. L-stöd med staket är säkert en bra avslutning mot det avschaktade området, om inte garaget skall byggas i direkt anslutning.
Vi kommer ha utrymmet mellan garaget och muren/väggen/l-stödet(vad det nu blir) som förvaring. Grunden är bara jord och sten mellan två berg där garaget och parkeringen ska vara. Vet inte hur mkt förra husägaren har flytt på med jord och sten eller om det är så natruligt.

F FRS05 skrev:
När du ändå har grävmaskin varför inte göra en sluttning från huset och ner till garaget i en vinkel? Du gillar väl att köra grävmaskin? Blir att så lite nytt gräs bara:)

Du behöver ju inte ha ett "stup" mellan nya och gamla delen och kan även göra en mindre backe än den jag föreslagit i bilden. Alltså att bara göra en backa precis i slutet. Men annars så ser ju din gräsmatta inte så jämn ut så varför inte fixa till det nu när du har grejer till det:)
Vi kör häller platåer än slutningar då vi tycker det är snyggare och man kan använda gräsmattan till något. Vi gillar att gräva med grävmaskinen ;)

N NoOne2k skrev:
Jag försöker numera se allting ur ett underhållsperspektiv då jag vill få mycket gjort och hela tiden får mindre fritid: Det ska vara lätt att underhålla och anläggningskostnaden ska inte vara för hög. Är avståndet mellan hus och garage tillräckligt långt för att kunna göra en slänt och slippa muren? Går det då att klippa gräset utan problem? En liten slänt och en låg mur? Själv gjorde jag en knapp meter hög stödmur av betongblock som försågs med belysning i ovankant och det blev betydligt billigare än L-stöd. Går det att nyttja ytan till något om du kostar på dig att anlägga en mur? Vill man ha trägårdsbord eller liknande kanske det är värt kostnaden för en stödmur för att få en plan yta?
Vi behåller gräsmatta och ska ha någon slags stödmur. Vi kollar vad de olika alternativen kostrar och hur lång tid det tar att sätt upp. Håller med om din inställning.

J justusandersson skrev:
Vill du ha mer genomtänkta synpunkter får du nog lägga ut en situationsplan så vi kan se hur du har tänkt disponera ytan i sin helhet. Som det är nu ser vi bara en liten del av problemet.
Har faktiskt tänkt göra en skiss/ritning men får se hur långt jag kommer. :)
 
Jag tycker det är bra att ni har genomtänkta åsikter. Om jordtrycket är ett problem så är ju L-stöd väldigt bra, men jag tycker inte det verkar så i ert fall. Marken är väldigt uppblandad med stort och smått, så det går säkert bra att göra stödmurar. Det kan bli snyggare än L-stöd.
 
J justusandersson skrev:
Jag tycker det är bra att ni har genomtänkta åsikter. Om jordtrycket är ett problem så är ju L-stöd väldigt bra, men jag tycker inte det verkar så i ert fall. Marken är väldigt uppblandad med stort och smått, så det går säkert bra att göra stödmurar. Det kan bli snyggare än L-stöd.
Vi är nybörjare så vi stöter och blöter och gör efterforskningar. Målsättningen är väl inte allt för dyrt, inte allt för lång tid och gärna snyggt ;)
 
Situationsplan, ej skalenlig
Handritad situationsplan med mått på hus, garage, parkering och andra strukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översikt från hus
Översiktsbild på en byggarbetsplats med utsikt över träd, smält snö och en mindre byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översiktsbild av en byggarbetsplats vid ett hus med smältande snö, en grävmaskin och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med hjälp av situationsplanen och bilderna klarnade det betydligt! Då tycker jag det är en helt riktig bedömning att försöka behålla nivån på marken framför huset och avsluta med en skarp kant, L-stöd eller mur. Det blir mer användbart och lite mer tydligt. Snyggare också. Var i Västra Götaland ligger det?
 
J justusandersson skrev:
Med hjälp av situationsplanen och bilderna klarnade det betydligt! Då tycker jag det är en helt riktig bedömning att försöka behålla nivån på marken framför huset och avsluta med en skarp kant, L-stöd eller mur. Det blir mer användbart och lite mer tydligt. Snyggare också. Var i Västra Götaland ligger det?
I hällingsjö :)
 
Ja i de krokarna har jag varit många gånger. Det var marktypen som gjorde att jag funderade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.