hahalj
Kommer använda en IBC-tank för droppbevattning i växthuset, tanken ska fyllas från trädgårdsbrunnen med en gardena-pump. Planen är att montera nivågivare i IBC-tanken som kan användas för styrning av pumpen av och på.
Allra helst hade jag velat har koll på en övre och nedre nivå i tanken, men en utmaning blir att kunna montera givare lågt ner i tanken typ denna https://www.styrahem.se/p/517/nivagivareflottor-vinklad
i tanken utan att såga upp ett större hål i toppen för att kunna nå?
En annan idé jag har är att montera en flottörgivare typ denna https://www.styrahem.se/p/509/nivasensorflottor-universal
i toppen bara, styrelektroniken känner när nivån går under denna, och kanske med något dygns fördröjning slår på pumpen och återfyller.

Hur har ni andra gjort?
 
Sätt givarna på en vertikal stång monterad i locket så behöver du inte ta hål i tanken.
Den andra givaren verkat vara perfekt för både uppe och nere i tanken bara att vända som man vill.
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
hahalj
D Dilato skrev:
Sätt givarna på en vertikal stång monterad i locket så behöver du inte ta hål i tanken.
Den andra givaren verkat vara perfekt för både uppe och nere i tanken bara att vända som man vill.
Ja, det blir ju en enkel lösning. Om kabelanslutningen görs vattentät då.
 
Kabelanslutningen behöver inte vara vattentät heller, tanken kan ju inte bli mer än full även om lite regnvatten kommer in via kabeln.
 
hahalj
D Dilato skrev:
Kabelanslutningen behöver inte vara vattentät heller, tanken kan ju inte bli mer än full även om lite regnvatten kommer in via kabeln.
Jo fast jag menar själva anslutningen av kabeln i givaren, de är väl inte gjorda att sitta nersänkta i vatten? Bara flottördelen.
 
hahalj
Excel Excel skrev:
Har ett liknande system och kör på denna givare
Givarna sitter på en pinne i tanken.

[länk]
Intressant, får kolla på detta.
 
hahalj
Ah, ett par sådana här skulle nog vara en bra lösning. Bara dra ett kabelpar med öppna ändar genom IBC-locket till den nivå man vill detektera. Montera på rostfri stång som skruvas i locket.
 
De två du själv länkade i första inlägget går att bygga om så de reagerar igenom ibc tanken..
De reagerar på en magnet .
Så om man vill göra noll åverkan på tanken så är det bara att sätta en flytande magnet i ett rör på insidan och limma fast och på utsidan sätter man "sensorn"
 
hahalj
A Alexn72 skrev:
De två du själv länkade i första inlägget går att bygga om så de reagerar igenom ibc tanken..
De reagerar på en magnet .
Så om man vill göra noll åverkan på tanken så är det bara att sätta en flytande magnet i ett rör på insidan och limma fast och på utsidan sätter man "sensorn"
Ok, det var ju också intressant. Men då triggar sensorn när magneten är mitt för, sen vet man inte om den är över eller under sensorn?
 
hahalj
Jag kollade med StyraHem, de sensorer jag länkade till i första inlägget i tråden är vattentäta så de går montera under vatten. Då får det bli en lösning med dessa monterade på något sätt via locket.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Ok, det var ju också intressant. Men då triggar sensorn när magneten är mitt för, sen vet man inte om den är över eller under sensorn?
Teoretiskt så vet du bara om det finns vatten på tex 100litersträcket eller inte men om du gör röret längre så kan du ju välja att veta om du har tom tank( en givare långt ner) eller full ( en givare långt upp)

Är nivån mellan så vet du bara att det finns vatten men inte hur mycket

eller 2st smårör som du sätter på olika plaster.

Magneten ska egentligen aldrig kunna förflytta sig förbi sensorn utom om du har flera sensorer till samma rör, men magneten måste ha stopp för vid sensorn uppåt eller neråt
 
Redigerat:
hahalj
A Alexn72 skrev:
Magneten ska egentligen aldrig kunna förflytta sig förbi sensorn utom om du har flera sensorer till samma rör, men magneten måste ha stopp för vid sensorn uppåt eller neråt
Ja, då kan det nog fungera. Men jag väljer ändå lösningen med flottörsensorer inuti tanken,
 
A
Hej. Om du tycker om att bygga saker..... Jag använder en 'water level indicator' från Voltmeter i en elektrisk krets, anslutna kablar, genomskinlig plastkåpa, grön kretskortsplatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en färgskala mätare med indikator, termometer och fuktighetsmätning inuti instrumentlåda, versionsnummer, senaste uppkopplingstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
alieexpress.com Det er som en slang man hänger ner från locket. Dem finns i utförende att den returnerar en spänning mellan 0-5 volt mellan 0 och 1 meter vatten. Så 5 volt när tanken är full, och 2.5 volt när den är halv full. En Arduino räknar ut antal liter och visar på en display.
I mitt fall har jag en i vattenbrunnen och arduino visar nivån och uppdaterar en webb-sida.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
hahalj
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.