Vi ska renovera ena badrummet den mindre, den större ska bara fixa till lite grann så att den blir smidigare o finare. jag tror den är från 1973 men det är med golvvärme och ser bra ut, så vi väntar några år i fall om den håller.


frågan är vilken alternativ funkar bäst vilken är bra att välja?? rustas duschkabin eller en nischdusch med skjutdörr? vi har rör ca 4 cm från vägen. jag tog bild hur den skulle se ut med kabin och med nischdusch, finns något annat som vi bör tänka på när vi väljer en av alternativ?

den mindre badrum vi har tänkt ha bara en glasvägg . i fall om vi ha kabin där så finns plats för en kabin som ska vara 70-80 bred och längd upp till 100 men man måste ändra plats på duschen.
sista bilden är den mindre badrummet så här ser ut.

även om ni har tips på billiga duschar och nischdushar tipsa gärna.:)
 
  • IMG_5982.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5985.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6023.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle föreslå duschkabin eftersom det inte belastar tätskiktet på de översta bilderna, likaså rördragningen är inte optimal ur fukt synpunkt för en dusch.

Nedersta bilden funkar ju med kabin, tröttnar man på kabiner så försvinner de på tre röda på blocket har jag märkt.

Mvh
 
jag skulle nöja mej med ett lyxigt, snyggt duschdraperi ... har tröttnat på att putsa glasdörrar :)
gaia
 
ja problemet är underbrunnen är fel placerat, det är ganska högt där och vatten sprider i helabadrummet:x
 
Mjuk plastlist på golvet så inte vattnet rinner överallt?
 
  • Gilla
elisa_82
  • Laddar…
ja nu vi har gjort det, kom på idén när jag duschade och lagt handduk där istället, men funkar det för alltid:confused:.
nu jag fick en annan problem var på ikea och frågade om Tvättställsskåp / Kommodfunkar för vår badrum som är utanpåliggande rör. och sa att det går inte, hon var inte så kunnigt, men undrar om man har något tips tex om vi väljer denna? www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S39903357/
 
Monterade Ikea möbler i veckan som gick och drog utanpålligande rör till kommod inga problem. Bästa är att du mäter översta röret till tvättställ från golv så det inte ligger för högt, fördel om man kan smita under och upp i kommoden.

mvh
 
  • Gilla
elisa_82
  • Laddar…
C
Kommoden brukar behöva modifieras en del för att få till det med utanpåliggande rör. På just den där modellen får du se till att det finns tillräckligt med utrymme bakom de utdragbara lådorna så att rören får plats. Försökte kolla om monteringsanvisningen gav någon hint men så vitt jag kan se innehåller den i princip bara informationen att den måste skruvas fast i väggen på 32 olika språk. Riktigt uselt...
 
ojj va bra du gjorde mig glad men hur gjorde du har du bild? jag sökte på internet men hittade inget.
 
det är 48 cm från översta rör till tvättställ är 48 cm.
 
Täckbricka http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/51435-vulkbricka-delbar-dubbel.html

Det var högt, men om du sågar ut för rören i sidan funkar det mät noga så löser det sig. Ikeas möbler har bra med plats baktill jämfört med andra möbler. Sedan döljer du ursågningen med en täckbricka. Möbeln du tittat på bör översta röret ligga på ca 21 cm över golv för att kunna smita under.

Mvh
 
Redigerat:
Cirka 21 cm för översta röret för att slippa göra hål i gaveln på kommoden. I erat fall kommer kommoden för högt med era befinliga rör som ligger på 33. Sen höjer man någon cm till så kommoden inte ligger mot röret. Plussar man siffrorna från ikea möbeln och erat översta rör så hamnar man på ca 98 cm överkant kommod om man inte sågar ur i gaveln för rören.Normal höjd kommod är ca 85-87 cm överkant med porslin.
Hoppas du förstår mig.

Titta på min länk om täckbricka i tidigare svar.

Mvh
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.