Föreslå för maken och hantverkaren, som förövrigt har rätt, att dom bygger en blindvägg innanför tätskiktet av LUX ELEMENTS (lux elements är ett fabrikat, finns flera, kommer bara inte ihåg vad de heter..)
Skican finns upp till 70mm tjock om jag inte minns fel och består av fiberförstärkt EPP, typ frigolit med fiberförstärkning och cement på ytan. Skivorna limmas ihop till önskad form. Man bygger bland annat trappor i badhus av dessa, så de är hållbara om man bara tänker på hur man bygger förstärkningarna.
Om ni inte vill använda dessa skivor, så avråder jag en nisch i dusch-utrymmet då hörn är den i särklass största läckage-platsen i ett våtrum
 
en såndär nisch kommer att kosta 3-5000:- om man räknar med arbete och extra material

Gör en hylla i hörnet istället, en trekant som man sätter utanpå kaklet, kan byggas i markisolering (rosa) eller LUXskivor
 
Stå på dig med hyllan, jag har två stycken i min dusch och själv tycker jag det är väldigt snyggt och inte kostade det så mycket för mig heller.
 
  • bad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bad2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har också sådana, två i förra badrummet och en i nuvarande. Inga problem med smuts eller så. varför det skulle vara en ökad risk för vattenskada förstår jag inte, bara täta enligt instruktion - det spolar ju mer vatten i golv-vägg skarv.
 
Följer man regler för tätskikt, samt bygger den med lite extra fall så kommer man inte ha problem med stående vatten.
 
Har ni fast pris-kontrakt så förstår jag varför hantverkaren inte vill. Det är klart att det går bra att göra nischer, men det är ju mycket extraarbete med allt. Regling, skivor, tätskikt, kakling blir ju alla mycket krångligare än att göra en slät vägg. Men vill man betala i tid eller pengar så var ju bilderna här väldigt snygga :).
 
Korvgubbe
Personligen tycker jag att det är en bra idé. Ett badrum ska inte bara vara vackert utan även praktiskt och själv avskyr jag att ha tvål och schampo ståendes på golvet så man måste böja sig varje gång, eller ha rangliga hyllor som oavsett hur designade och dyra de är aldrig fungerar riktigt bra. Att bygga en nisch utan att få problem med fuktskador eller stående vatten är inga problem, men det tar såklart mer tid och kostar lite mer än att bygga en slät vägg, för mig är det dock värt det. Planera bara så att nischen inte blir för liten, nuförtiden så är oftast flaskorna väldigt stora och behöver mycket höjd, likaså raklödder och annat man kan tänkas ha i nischen.
 
Jag har precis blivit tvungen att riva mitt badrum in min lägenhet pga av en inkaklad hylla i duschen som den tidigare ägaren hade låtit bygga 2004. Detta är förvisso ingen nisch men samma problem kan uppstå och mitt fall var det stillastående vatten som trängde sig in under tätskiktet, mosaiken släppte och mögel under tätskiktet.. Nu är det väl i mitt fall troligtvis så att plattsättaren missat lite med tätskiktet, men när hyllan/nischen sitter i duschen och utsätts nästan varje dag känns det som att det krävs en väldigt liten felmarginal för att man till slut har en fuktskada. Jag hade en likadan hylla utanför duschen som det inte var några problem med.
 
ja visst är det snyggt och görs den riktigt så är det inga problem.
 
Glöm tätskiktsproblemen, bygg i lux-element eller liknande.
Problemet med tätskiktet är att om hantverkaren slarvar så märks det inte föränn det är för sent. Garantin kanske har gått ut, annars är det bara 4-6 veckor bygge och det är jobbigt nog. Bygg en konstruktion "på" tätskiktet så slipper ni problem
 
Det jag tänker mig är att man bygger den en bit utanför själva dusch platsen. Då behöver det inte komma såna mängder med vatten i den.
 
  • Gilla
Rowlyswe
  • Laddar…
Jag tror att det är som någon nämnt, viktigt med fall i nischen. För precis som i övriga badrummet är det ju viktigt att vattnet inte blir ståendes.
Sen ska man ju undvika silikon så mycket som möjligt...
 
Man ska väl inte använda silikon i badrummet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.