någon som har erfarenhet av att kakla/bygga in badkar?

jag undrar vad man behöver tänka på - bräddavlopp? ska man ha två luckor så att man lätt kan komma åt brunnen och så luften kanske cirkulerar lite?
vilket är snyggast och (framförallt kanske) enklast?

går det bra med vanliga ben till karet eller ska man bygga en "grund" som det kan vila på?
vi ska bara ha ett "vanligt" badkar, inget bubbel tyvärr...

tacksam för alla tips...!
 
oj...

glömde detta med nisch i badrumsvägg - någon som har erfarenhet av detta? komplicerat att regla upp eller behöver man ens det?
 
Hej LovisaLind.

Vi kommer bygga in badkar. Vi köpte ett Bettebadkar (Bette Starlet tror jag det heter). Bette är kompisar med Gustavsberg - hur vet jag inte.

Badkaret har ben precis som ett vanligt badkar. Det saknar dock front. Inbyggnaden kommer vi göra med Wediskivor (KGC har skivan också. Då heter den LUXskiva - http://www.kgcverktyg.se/). På deras sajt finns info om hur man bygger in badkar.

Kakelsättarna rekommenderar att man kaklar även bakom badkaret, trots att man kanske aldrig kommer se det. Det förenklar den dag man vill ta bort badkaret.  

Enligt Gustavsberg så bör man dra avloppet från badkaret direkt till ett avloppsrör. Under badkaret finns ett litet minivattenlås så man inte får illaluktande odörer från badkaret. Vi har dock satt en brunn precis utanför badkaret ändå som komplettering, för ofta hamnar ju en del vatten utanför badkaret.

Vi kommer ha en inspektionslucka i vår kaklade Wediskiva. Detta för att kunna komma åt, ta isär och rengöra vattenlåset som finns under badkaret.

Nisch: Ja, det beror ju på hur du vill bygga den. Vi kommer även bygga en nisch med ovan nämnda byggskivor....

Vårt bygge är dock nere lågvarv just nu, pga bebisleverans.
 
jo,

Bette-badkar har vi också tittat på, de verkar bra.
pratade med mitt försäkringsbolag idag och de hade förslaget att ha två inspektions/ventilationsluckor, oavsett vattenlåset under karet. men det låter ju som en bra idé att ha en brunn på golvet utanför också.

tack för tipset om Wedi-skivan!

har ni gjort något badrumsfixande själva, kakelsättning t ex?
 
Fasting65, har ni levererat än? (bebbe)...

har varit liiiite avis på er som väntade och försökte bli klara ;D

själv damp #1 ner precis efter köket vart klart... och det var allt... sen har hon fått leva i totalkaos tills precis innan #2 damp ner i höstas...

det "går" att fortsätta renovera med en knodd, men sen #2 kom så går det mesta på lågvarv...
 
Vi har kaklat våra badrum själva och kaklat in badkaret. Vi har också en extra brunn utanför karet. Har klinker även innanför karet på golvet. Vi har murat upp "fronten" och trappstegen och bakom är det frigolit för att få en snygg kant. än så länge har vi bara gjort ett stort ventilationshål med galler men kommer nog att göra ett litet runt på ovansidan av kanten där motorn sitter också.(nedanför schampohyllan eller där badborsten står)
DSC00131.JPG
DSC00121.JPG
 
TiGGrE skrev:
Fasting65, har ni levererat än? (bebbe)...

har varit liiiite avis på er som väntade och försökte bli klara ;D

själv damp #1 ner precis efter köket vart klart... och det var  allt... sen har hon fått leva i totalkaos tills precis innan #2 damp ner i höstas...

det "går" att fortsätta renovera med en knodd, men sen #2 kom så går det mesta på lågvarv...
Jo, vi är tre nuförtiden. Vi var väl lite tidsoptimister och trodde huset skulle vara mer färdigt innan den lille kom. Nu är det som det är och, hej vad lite det blir byggt.... fast jag försöker hinna med lite listsågning och målning ändå.

 
lovisalind skrev:
...

har ni gjort något badrumsfixande själva, kakelsättning t ex?
Eftersom Ninas morbror är plattsättare så gjorde han allt som har med plattsättningen att göra. Det känns som att man är dum ifall man inte låter en sådan kontakt fixa kaklingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.