Hejsan är på jakt efter en mindre grov dammsugare för en vettig peng, men som ändå klarar av renoverings damm.

Hittade denna och priset ligger på 1000kr har testat multi 30 och den är ju riktigt bra men lite för stor för oss
 
Byggdamm kräver ju ett ganska stort filter så om du är beredd att tömmas och blåsa av filtret ganska ofta så fungerar det med en mindre modell, men Multi 2 (30) är nog erkänt en bra maskin till hyfsat pris.

Filtret på en Multi 2 håller också väldigt länge...
 
anders07 anders07 skrev:
Byggdamm kräver ju ett ganska stort filter så om du är beredd att tömmas och blåsa av filtret ganska ofta så fungerar det med en mindre modell, men Multi 2 (30) är nog erkänt en bra maskin till hyfsat pris.

Filtret på en Multi 2 håller också väldigt länge...
Men man kan ju köra med påse det borde ju hjälpa lite mer
 
gustavholm gustavholm skrev:
Men man kan ju köra med påse det borde ju hjälpa lite mer
Jo, absolut, men det blir ju rätt dyrt i längden...
 
anders07 anders07 skrev:
Jo, absolut, men det blir ju rätt dyrt i längden...
Har du några tips på bra dammsugare som inte är alltför stora och dyra
 
gustavholm gustavholm skrev:
Har du några tips på bra dammsugare som inte är alltför stora och dyra
Egentligen inte... Jag har en Dustcontrol DC 1800 och en Nilfisk Multi 2 30 och använder dem för lite olika sysslor...

Jag hade en liten Kärscher tidigare (liten och billig) men den fungerade aldrig riktigt bra och dog sen efter att påsen spruckit några gånger för mycket...
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Egentligen inte... Jag har en Dustcontrol DC 1800 och en Nilfisk Multi 2 30 och använder dem för lite olika sysslor...

Jag hade en liten Kärscher tidigare (liten och billig) men den fungerade aldrig riktigt bra och dog sen efter att påsen spruckit några gånger för mycket...
såg att nilfisk multi 2 22 är ju samma maskin som 30 fast mindre låda bara, men kör du 30 utan påse ? vad dammsuger du med den ?
 
gustavholm gustavholm skrev:
såg att nilfisk multi 2 22 är ju samma maskin som 30 fast mindre låda bara, men kör du 30 utan påse ? vad dammsuger du med den ?
Jag har aldrig haft påse i min Multi 2... Den använder jag mest för "allmän" städning vid renovering (och annat "vått" jobb) så den suger mest typ träspån, gipsdamm, sten/sand och så kopplar jag den på sticksåg eller slip för trä ibland.

För betongdamm eller slipning av spackel använder jag alltid min Dustcontrol, men har nog slipat spackel med Multi 2 också. Man får bara blåsa ur filtret lite oftare och den klarar inte samma mängd damm som en Dustcotrol men slipar man lite "lugnare" och blåser ur filtret lite oftare fungerar det bra.
 
Påsarna är väl inte så dyra när man tänker på att de fungerar som ett extra filter? Huvudmålet ör att hålla borta det fina dammet från lungorna och filtret till masken och eventuell luftrenare kostar också pengar så kan det (de) gå lite längre så är det bra.

Kör man stationärt eller semistationärt bruk så spar en cyklon både påsar och filter (flör att inte tala om luftkvalitet).
 
Har en 30 II INOX som jag rekommenderar starkt. Har alltid kört med påse förutom när jag ”borrade” hål för plintar. Går utmärkt att dammsuga upp jorden genom att hacka med röret också dammsuga lös jord upp. Perfekt där det inte går att komma åt med spade och man gräver runt stora stenar.

I övrigt funkar kanon att suga vatten men kör annars med påse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.