Har en Festool Mini som jag använder till rotexen mm i huset, men orkar inte släpa fram och tillbaka mellan huset och garaget.

Funderar nu på att låta "gamla" Nilfisk-konsumentdammsugaren bli stationär och dedikerad till Bosch-kapen i garaget. Provade den för första gången igår men tyckte att det ändå kom mycket spån utanför och runt sågen. Jag kanske är bortskämd med Festools dammhantering men jag undrar om konstruktionen mellan en vanlig dammsugare och en Festool-sugare skiljer sig så att en vanlig dammsugare är sämre på att suga spån?

Utan att ha provat någon av Festools dammsugare så vill jag bestämt hävda att det är kap&gersågen som begränsar dammupptaget i det här fallet. Jag vet inte heller vad det är för såg som du har men det är ytterst få kap&gersågar som hanterar damm på ett bra sätt.

Försökte förbättra dammhanteringen på min Ryobi kap&ger genom att montera gummiflärpar för att styra dammkvasten som kommer från klingan men den är fortfarnade alldeles för dålig för att använda i någon större utsträckning inomhus.

Okej, den sågen har ju en förbättrad dammhantering som fått en del positiv kritik här på forumet. Det vore därför kul om du kunde tänka dig att göra en (o?)vetenskaplig jämförelse av hur mycket spån som blir kvar med dina olika dammsugare.

Om Nilfisken har sämre prestanda så kommer den lämna mer spån. Spånet lämnar klingan i mycket hög hastighet och då krävs det en ordentlig luftström för att få med så mycket som möjligt.
Men som sagt, kapen är inte kul ur damm synpunkt. Jag har testat att grena upp dammsugar slangen i tre så att jag fick en på varje sida om klingan också. Det blev betydligt bättre men funkade bara bra då jag kapade i 90gr för annars tog slangarna i när jag svängde bordet. Blev skitdrygt att ändra slangar osv varje gång jag vinklade sågen och jag orkade inte fixa det bra permanent (oväntat)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.