Jag har en nibe ww 320. Och nu har en av mina gamla radiatorer börjat droppa. Så tänkte tömma ner systemet så jag kan laga alternativt byta radiatorn.. Men jag blir tokig. Är jag helt dum i huvudet. .
Jag hittar inte vart och hur jag tömmer värmesystemet.. På min gamla norhammar så var det en kran man öppna på sidan så var det bara att tömma ut allt vatten från radiatorerna. Men på denna nibe så hittar jag inte någon kran.. Någon som har en nibe ww320 som vet?
 
Fel svar nu men måste du tömma systemet? Räcker det inte att stänga ventilerna till elementet och lyfta loss och vrida upp det vattenfyllda elementet lite snabbt så det inte rinner ur så mycket?
 
Om jag skruvar bort radiatorn så kommer allt vatten från alla andra radiatorer att rinna ut på golvet. Blir ju ett hål i systemet. Har 5 st på samma ledning och detta är det som är längst ner.
 

Bästa svaret

H
Är den i källaren så kan du tömma ur genom att ställa säkerhetsventilen som öppen, då töms allt som finns ovanför den och öppna luftskruvar på elementen så luften går in. Är den på samma plan som elementen så får du först öppna säkerhetsventilen för att få trycklöst, sedan lätta på någon koppling längst ner under, bakom frontluckan om det inte finns någon ventil där.
Det senare så måste det finnas ett avlopp i golvet´, det kan komma mycket vatten
 
  • Gilla
Johangfx
  • Laddar…
Tack! Så funkar.

H Hjulbent skrev:
Är den i källaren så kan du tömma ur genom att ställa säkerhetsventilen som öppen, då töms allt som finns ovanför den och öppna luftskruvar på elementen så luften går in. Är den på samma plan som elementen så får du först öppna säkerhetsventilen för att få trycklöst, sedan lätta på någon koppling längst ner under, bakom frontluckan om det inte finns någon ventil där.
Det senare så måste det finnas ett avlopp i golvet´, det kan komma mycket vatten
 
H
En förutsättning är att rören går lågt eller i golvet, annars kan det bli knepigt där allt vatten står kvar i varje element och det är en del, när det inte kommer ner vatten så ta frugans långpanna eller någon annan burk och ställ under nedersta kopplingen på elementet och lossa så det rinner, burken full dra till kopplingen, töm burken Ett varv+varv till så blir det tomt efter ett tag
 
  • Gilla
Johangfx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.