Hej,
har en VVM300 som i dagsläget går på elpatron pga lite "bekymmersamt isläge" för min Fighter 2020.

Hursom, har golvvärme i källaren (vattenburen) där det inte blir varmt i golven. Det är lite varmt i början av slingorna som är fyra stycken. Elementen är varma. så problemet är isolerat till golvvärmen. Trycket i pannan är ok, ca 1 bar.

Mina gissningar på problemet:
- Pannan går på el och därmed inte pumpar runt vattnet med samma fart som med 2020 inkopplad
- "Skit i systemet", t ex att kranarna i spridarna (terminologi?) där jag styr hur mycket vatten som ska flöda i kretsarna har beckat ihop

Annat? Tips, idéer?

Hade en den rörfirma som gjort installationen hos förre ägaren är men eftersom det finns dom som har värre problem så är jag nerprioriterad...

Anders
 
Av din text att läsa antar jag att du har problem med att is bildas under din ytterdel. Ett bra billigt tips till dig / andra är att köpa en varme kabel (frost skydd) och lägg ut den kabeln i en ring under kondensorn så fryser det inte till och bildar en mindre glaciär under den. Men du måste ha någon dränering så att smältvattnet kan rinna bort. Själv har jag ett litet rör som jag kopplat på till en stupränna. Kostar inte mycket mer än 6-700:- för en 40watts kabel bra mycket billigare än Nibes kondensvattentråg med värmare för för ca 3400:- (den drar dessutom 200watt) vill man kan man be en elektriker att koppla in den till elen i ytterdellen(Nibe 2025 eller (2020) så kopplas värme kabeln till vid temperaturer under +2 Ser att du bor längre upp ilandet så skulle råda dig att välja en men lite mer watt i.
Nu trollar inte en kabel bort all is men den smälter isen som ligger runt om den och gör så att det inte växer på mer.



Vet att det inte är något svar på din fråga... men hoppas att det kan vara till någon hjälp



vet inte om man får skriva så här men... finns att köpa på Biltema Haraldnyborg Jula m.m
 
Är inte golvvärme en shuntad grupp som ev med egen cirkpump eller huvud-cirkpumpen och en extra shunt håller golvvärmen lägre i temp än övriga element mm?! Det vore ju olidligt me ett 40 gradigt golv..
Detta skulle innebära att om cirk-pump till golvvärme slutat funka, eller att shunten till denna valt att stänga så kommer inte värme att komma dit annat än som lite spillvärme en liten bit in på ledningen?!
 
Tack för svaren men det är inte riktigt vad jag var ute efter...

Isen under 2020'n är borta och den är drift igen - men det var inte riktigt det jag var ute efter utan det var golvvärmen.

Nej, jag har ingen shunt till golvvärmen, huset är gammalt och har ingen isolering under golvet (eldar för daggmaskarna:rolleyes:) så därför blir det inte för varmt i golvet.

Jag har genom att "motionera" avstängningsventilerna på returvattnet på värmekretsfördelaren(enklare modell av http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=2080) igång tre av fyra slingor men den fjärde vill inte. Det är för övrigt den som sitter "längst bort" från returen till pannan.

Känner jag på slangen för tillopp så är den varm men returen är kall vilket för mig betyder att returvattnet är blockerat och inte flödar tillbaka.

Jag har motionerat genom att vrida ratten ett antal gånger till och från samtidigt som jag knackat försiktigt.

Vad göra? Byta hela rasket?

Anders
 
Vet faktiskt inte om detta men på ett gammalt element så kan "styrpinnen" som regleras av termostaten eller i ditt fall "ratten" fastna intryckt och släpper då inte igenom något även om termostat/ratt påkallar detta. På elementen i exemplet så gick det att efter löstagning av termostat att motionera själva tryckstången med en tång, tryck och drag!
 
Tackar!
Ska titta lite närmare på detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.