Hej!

Jag har ett Nibe värmesystem med panna VVM 325 och Pump F2120.

Nu när det har varit varmt ute de senaste dagarna har jag fått larm 229, EB101 (F:4)vid flertal gånger per dag. På kvällen när det är svalare så fungera den, men under de senaste dagarna har det varit återkommande flera gånger per dag.
Jag vill minnas att det var likadant I början på förra sommaren.

Vet ni vad detta kan bero på? Jag har luftat systemet. Men tror som sagt det bero på värmen. Är det någon inställning jag ska ändra eller liknande?

Har bifogat bild på larmet.

Jag är en amatör på detta området så är oerhört tacksam för svar och råd.

Med vänlig hälsning,
Daniel
 
  • Nibe värmesystem display visar larm 229 och EB101 med reflektion av en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostaterna i värmesystemet stänger och värmepumpen kan inte bli av med värmen den tillverkar? Den bör nog stå i läge sommardrift nu med cirkulationspumpen avslagen om den inte redan gör det.
 
J Josth skrev:
Termostaterna i värmesystemet stänger och värmepumpen kan inte bli av med värmen den tillverkar? Den bör nog stå i läge sommardrift nu med cirkulationspumpen avslagen om den inte redan gör det.
Tack för svaret Josth!
Hur gör jag det? Hittar inte den inställningen I menyn.

se bilder.
 
  • Digital display med menyalternativ för driftinställningar på en värmepump eller liknande apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel som visar driftläge med inställningsalternativen auto, manuelt och endast tidsås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild till
 
  • Display av värmesystem som visar inomhustemperatur på 24°C och varmvattentemperatur på 52°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Meny 4.9.2: "Stopp av värme", Fabriksinställning: 17 grader. Kontrollera att den står på 17 grader, då ska det bli sommarläge. I ett vanligt hus så avger kyl/frys, datorer, boxar, laddare och personer i huset tillräckligt med energi för att innetemperaturen ska höjas med ca 3 grader så det blir ca 20 grader inne.
 
J Josth skrev:
Meny 4.9.2: "Stopp av värme", Fabriksinställning: 17 grader. Kontrollera att den står på 17 grader, då ska det bli sommarläge. I ett vanligt hus så avger kyl/frys, datorer, boxar, laddare och personer i huset tillräckligt med energi för att innetemperaturen ska höjas med ca 3 grader så det blir ca 20 grader inne.

Tack så mycket!
Den står redan på 17 grader. Se bild nedan.
 
  • Termostat med inställning på 17 grader och grön indikatorlampa på en värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som kan hjälpa med andra alternativ till lösning? det är som sagt under dagen när det är riktigt varmt som larmkoden kommer. Under kvällen och natten verkar det fungera fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.