Hej allihop och god fortsättning!

Jag har en vvb nibe el 32-230l som läcker ganska rejiält feån skvallerröret, antar att det beror på att säkerhetsventilen där inte provtryckts under något år och nu byggs massa kondens på vv röret som löper ut därefter. När jag stänger av varmvattnet så är det inga problem.

Nu är frågan tvådelad, är det troligaste felkällan och ska jag då byta enbart den säkerhetsventilen och kan jag bara köpa en ventil med samma dimensioner och byta eller måste det vara nibe eller någon dyrare variant?
 
  • Vattenrör med ventiler och kopplingar monterade på en svart yttervägg. Korroderade metaller och några plastdetaljer syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med reglage och etiketter, anslutna slangar, föreslagen tryckgräns på 9 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Vrid runt den några gånger och låt den stänga "kraftigt" har du tur så slår du av lite kalk på sätet och den slutat tjuvläcka. (den ska läcka lite efter varje varmvattentappning, men droppar det däremellan så byt) Om inte bara att byta, lina den nya ventilen.
 
  • Gilla
sumpan2017
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Vrid runt den några gånger och låt den stänga "kraftigt" har du tur så slår du av lite kalk på sätet och den slutat tjuvläcka. (den ska läcka lite efter varje varmvattentappning, men droppar det däremellan så byt) Om inte bara att byta, lina den nya ventilen.
tack för snabb svar, jag var förbi Hornbach och köpte en ny ventil för 175 kr och bytte på 10 min, funkar utmärkt nu.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.