Upptäckte att mitt tryck var nere på 0 fyllde upp till 1bar och på ett par timmar var det nere på 0 igen. Märkte att ventilen på expansionskärl läckte luft så bytte ut den till en ny och kollade så det var 0.5 i blåsan innan jag fyllde upp systemet igen. Luftade alla radiatorer och fyllde upp till 1bar.
Höll trycket på 1bar i 3 dagar nu är det nere på 0 igen. Fyller upp till 1 bar på ca 6 sekunder. Trycket sjunker sakta igen ner till 0 på några timmar. Skvalerröret droppar nog sakta för efter någon timme är det några deciliter vatten i hinken. Kan det vara säkerhetsventil som är sönder?
 
Det låter mer som att expansionskärlet är trasigt.
Om det varit tomt på luft så kan gummiblåsan ha klistrat fast mot insidan av kärlet. Då går det inte in så mycket luft.
 
useless useless skrev:
Det låter mer som att expansionskärlet är trasigt.
Om det varit tomt på luft så kan gummiblåsan ha klistrat fast mot insidan av kärlet. Då går det inte in så mycket luft.
Ja fast det var luft kvar i blåsan när jag bytte ventilen. Och det gick bra att pumpa upp till 0.5bar.
Men det kan ju vara en möjlighet att blåsan inte blev ordentligt uppblåst.
Finns det någpt sätt att kontrollera eller är det lika bra att byta om man är osäker? Var helt säker på att det var säkerhetsventil som var kass.
 
Hur mycket läcker det ut innan trycket är nere på noll? Expansionskärlet bör ju rymma några liter, så det borde ta mer än några sekunder att fylla på och motsvarande mängd måste läcka ut igen
 
useless useless skrev:
Hur mycket läcker det ut innan trycket är nere på noll? Expansionskärlet bör ju rymma några liter, så det borde ta mer än några sekunder att fylla på och motsvarande mängd måste läcka ut igen
4 deciliter
 
Då står jag fast vid att expansionskärlet är trasigt eller tomt på luft.
 
useless useless skrev:
Då står jag fast vid att expansionskärlet är trasigt eller tomt på luft.
Okej. Då får jag se om jag kan hitta ett nytt.
 
Jag skulle ha skruvat bort kärlet och bett någon sätta tummen i hålet så inte allt vatten i värmesystemet rinner ut. Sen testat att blåsa in ett par bar i kärlet så att blåsan fyller upp hela kärlet och allt vatten trycks ut. Sen släppt ut luft till lämpligt förtryck och skruvat dit det igen.
 
useless useless skrev:
Jag skulle ha skruvat bort kärlet och bett någon sätta tummen i hålet så inte allt vatten i värmesystemet rinner ut. Sen testat att blåsa in ett par bar i kärlet så att blåsan fyller upp hela kärlet och allt vatten trycks ut. Sen släppt ut luft till lämpligt förtryck och skruvat dit det igen.
Ja det kan jag prova. Men jag tömmer hela systemet istället för köra en tumme
Sitter en konstig klämma på röret men antar att det bara är att dra bort den sen sitter tanken bara dit tryckt.

Dryt det bara är 3år
 
  • Närbild på ett rörsystem med en klämma och expansionskärl i ett VVS-projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med klämma och kopplingar, närbild på röranslutning och etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man köra med systemet met ett trasigt expansionskärl?
Tänkte om jag blåser upp det till 3 bar och det säger pang i blåsan.
För hittar inget nytt kärl i Sverige. Så kan ta ett tag och få ett nytt.
 
Om du har plats utanför pannan så kan du sätta ett nytt standardkärl på valfritt avstick på värmesystemet och låta det gamla sitta kvar.
Visst går det att köra ett tag med trasigt kärl. Risken är att det blir kallt i nåt högt placerat element och som vanligt är det aldrig bra att hela tiden fylla på nytt syrerikt vatten i systemet.
 
B
Johangfx Johangfx skrev:
Kan man köra med systemet met ett trasigt expansionskärl?
Tänkte om jag blåser upp det till 3 bar och det säger pang i blåsan.
För hittar inget nytt kärl i Sverige. Så kan ta ett tag och få ett nytt.
Ta hjälp av en rörmokare att sätta dit ett nytt exp kärl på annan plats. Det kan bara vara någon ytterst speciell modell av expansionskärl som är restnoterat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.