jag ska snart byta ut mitt system. Funderar på en Nibe Vedex 3300.
Undrar bl.a hur stora ack är rimligt?
Har nu skorsten på d=100mm dock rökgasfläkt som kan kopplas in. Eller ev glidgjuta om skorstenen.
 
Har haft en Nibe Vedex i snart tre år och jag tycker den funkar alldeles utmärkt. Keramiken har hållt sig och i övrigt har det inte varit några problem.

Ang, tankvolym så ska den fixa 2000liter utan problem. Eldar själv mot 1000liter och det är på gränsen till för lite.
 
Vinter tid om man har 1500l hur långt kommer man på ett ilägg. Samt samma sak på sommaren?
 
Satte in en vedex 3300 i våras funkar klockrent en gedigen panna till bra pris eldar mot 2000 liter med en automix 20 som shuntautomatic och det är inga problem.
 
Vintertid när det ligger kring nollan så räcker ett ilägg för att fylla 1000liter till ca 85gr. Blir det några minus till så går det åt två brasor per dag.
Sommar tid så räcker det med en brasa, ett ilägg var 5:e dag för att ha varm vatten.
 
C
1. Stoppa in så stora tankar du bara får plats med (och tycker att du har råd med).
2. Välj en panna som är avpassad till tankarna.

Inte tvärt om.
 
Har precis köpt en vedex 3300 som jag ska elda mot 3*500 liter med laddomat 21-60. Ska bli riktigt spännande. Jag får skriva mer när jag har fått systemet i drift.
 
Blir spännande att läsa. Jag funderar åxo på en sådan.
 
Nu är jag igång. Verkar fungera bra. Rökgasen är lite för kall tror jag. Ligger på ca 120grader. Borde vara lite högre tror jag. Jag har tagit ut en av turbulatorerna vilket skulle höja tempel 10-15 grader. Dom små inspektionsglasen vill gärna sova igen. Men det kanske har med att det bildas kondens vid för låg temperatur? Jag har inte eldat i vedpanna tidigare så det är helt nytt för mig.
 
vedex83 skrev:
Nu är jag igång. Verkar fungera bra. Rökgasen är lite för kall tror jag. Ligger på ca 120grader. Borde vara lite högre tror jag. Jag har tagit ut en av turbulatorerna vilket skulle höja tempel 10-15 grader. Dom små inspektionsglasen vill gärna sova igen. Men det kanske har med att det bildas kondens vid för låg temperatur? Jag har inte eldat i vedpanna tidigare så det är helt nytt för mig.
Jag har aldrig eldat i en sån panna heller, men 120grader låter för lågt. Prova att ge den mer luft och se om det tar bättre fart.
 
Inspektionsglasen ska inte sota igen, och nog bör rökgastempen vara högre. Går fläkten som den ska?
 
Fläkten har två lägen. Ett under drift och det högre läget när jag öppna påfyllnadsluckan. När luckan är öppen så ökar rökgastemperaturen en hel del. Ska testa lite. Kan vara att pannan inte får tillräckligt med luft utifrån. Det går bara ställa primärluften. Och den ska enligt anvisning från Nibe stå så elden får luft nerifrån. Men den går altså inte att öka eller minska.
 
Vad har ni för rökgastemperaturer? Vill ju inte ta bort för många av turbulatorerna och elda för kråkorna men samtidigt inte ha för låg förbränningstemperatur. Vet inte vad som är värst.
 
Du ska ju inte behöva ta ut turbulatorerna, prova att ringa till Nibe och hör med dom om dom kan hjälpa dig. Känner du någon som eldar ved i panna som kan komma och titta?
 
Y
Har du tillräckligt torr ved?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.