Jag har en Nibe Eminent från 2002 varmvattenberedare i stugan som fungerat kanon fram till nu. Förra helgen väcktes jag på natten av att det small otroligt mycket från badrummet, varmvattenberedaren slog säkerhetsventilen av och på samt inkommande vatten av och på. Det slutade när jag slog av inkommande vatten. Säkerhetsventilen är trasig eftersom den ej går att fixera i öppningsläge utan ratten bara snurrar fritt...

Mailade Nibe om problemet och fick svar 06:30 morgonen efter, snyggt! Svaret...

"Det är svårt att ge exakt analys via e-post men det kan absolut vara säkerhetsventilen och/eller backventilen.
Rekommendationen är att felsöka hela beredaren och byta det som behövs."

Jag har aldrig haft problem med att vattnet inte varit varmt utan den har alltid hållit perfekt temp. Känns osannolikt att både blandningsventilen och säkerhetsventilen skulle gå sönder samtidigt, eller brukar det hänga samman?

Med vänlig hälsning, Björn
 
Känns den slapp i fjädern? Hur stor beredare har du?

mvh
 
spekerök skrev:
Känns den slapp i fjädern? Hur stor beredare har du?

mvh
Tack för snabbt svar.

Beredaren är på 30 liter.

Den går att dra ut åt höger så den känns slapp utåt (konstig beskrivning). Sätter jag snurr på den så snurrar den säkert tio sek... ImageUploadedByByggahus.se1392064298.494711.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När de börjar bli slappa i fjädern så behöver man inte röra mycket på ventilen för de skall öppna, har du högt tryck i tappvattensystemet?

http://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-6-kg/

9 bar sitter på din, 10 bar om man har högt tryck l ledningsnätet.

mvh
 
spekerök skrev:
När de börjar bli slappa i fjädern så behöver man inte röra mycket på ventilen för de skall öppna, har du högt tryck i tappvattensystemet?

[länk]

9 bar sitter på din, 10 bar om man har högt tryck l ledningsnätet.

mvh
Jag har fullt tryck på tappvattnet, det fungerar att använda en liten stund sedan börjar säkerhetsventilen smälla, fortsatt bra tryck men låter mycket och inkommande slår av och på.
 
Kommer det ut vatten från säkerhetsventilen?

Annars tror jag snarare att det är backventilen, som sitter i samma ventilkoppel som är trasig.
Då kan det smälla som du beskriver när den slår till och från.
Jag har haft det felet, och det var mycket irriterande, men det var ju inga pistolskott direkt.

Köp ett nytt ventilkoppel och byt. Kostar ett par hundringar.
Det är troligen inget fel på själva beredaren.
 
KnockOnWood skrev:
Kommer det ut vatten från säkerhetsventilen?

Annars tror jag snarare att det är backventilen, som sitter i samma ventilkoppel som är trasig.
Då kan det smälla som du beskriver när den slår till och från.
Jag har haft det felet, och det var mycket irriterande, men det var ju inga pistolskott direkt.

Köp ett nytt ventilkoppel och byt. Kostar ett par hundringar.
Det är troligen inget fel på själva beredaren.
Det kommer inte ut något vatten ur säkerhetsventilen, något har hänt med den eftersom den känns lös när man vrider den.
 
bjoesk skrev:
Det kommer inte ut något vatten ur säkerhetsventilen, något har hänt med den eftersom den känns lös när man vrider den.
Mina föräldrar en skyddshuv över ratten på säkerhetsventilen, skyddshuven var öppen i bägge ändar, större i en å mindre i andra. Man såg toppen på ratten, så man såg vilket tryck säkerhetsventilen skulle öppna vid.
När man vred på skyddshuven så gick den att vrida lätt åt båda hållen utan minsta motstånd, om man ville öppna säkerhetsventilen så drog man skyddshuven rakt ut, sedan kunde man vrida ratten åt båda hållen, efter någon mm så blev det trögt och säkerhetsventilen började öppna.
 
Något tips på ventilkoppel? Beredaren är som bekant 11 år, ska man sikta på att köpa lk produkter eller finns ok alternativ?
 
Det var ju en lite udda lösning på anslutningarna. Ser ut som röret från säkerhetsventilen är mindre än tillåtet. Det ska vara minst 15 mm. Jag skulle nog demonterat kopplet och kollat vad som hänt. Kanske det räcker med att byta säkerhetsventil.
 
Har för mig att det är ett vanligt 12 mm som sitter från säkerhetsventilen. Är det något jag ska åtgärda i samband med bytet? Detta 12 mm spillrör går direkt genom golvet under huset.

Bör jag dra ett 15 istället och ev ansluta till handfatets avlopp istället? Ingen golvbrunn i rummet...
 
Det spelar ingen roll vad röret från säkerhetsventilen har för dimension, där skall ju bara komma lite vatten droppvis för att "lätta på trycket".

Jag köpte mitt från
http://www.rinkabyror.se/sok/?sok=ventilrör
och det passade till en Thermia-beredare.

Det bästa är väl att du hör med Nibe vad och varifrån du skall köpa.
De bör veta, de är ju ett stort aktivt företag.

Vi har inte något avlopp under vår Thermia-beredare, som sitter i en sommarstuga. I stället en spann, som man får tömma ca en gång i månaden. (Ingen fara med vattnet, det är våtrumsgolv, men 1,5 m till närmaste golvbrunn.)
 
Är det 15mm anslutning så skall skvaller röret vara 15 mm om en installation skall vara korrekt. Går du ner i dimension så minskar du den effekt som ventilen är gjord för att tömma vid ev. haveri/kokning av vvb.(y)

mvh
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Ja, att dimensionera ner utloppet på en säkerhetsventil är inte tillåtet. Man ska även beakta längden på rören samt antal böjar. Sen skall röret ligga med fall.
 
  • Gilla
spekerök
  • Laddar…
Tack för tipsen angående dimensionen på spillröret. Det är ca 1,5 meter rakt ner under stugan, så det är ordentligt fall...

Jag har bestämt mig för att testa att bara byta säkerhetsventilen, hoppas den dyker upp i dagarna så jag får testa.

Eller riskerar den att gå sönder igen om blandningsventilen är sönder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.