Hej

Vi är precis på gång att bygga nytt hus i Mälardalen. De blir ett 1 3/4-plan på 190 kvm med ett fristående dubbelgarage på 75 kvm. Från vår husleverantör ingår Nibe Fighter 360P som standard för uppvärmning av huset.

Funderingar vi har är om vi ska investera i annat uppvärningssystem som komplement till frånluft. Ett intressant alternativ kan vara kollektorer men det kanske även är möjligt med en markslinga? Vår tomt är på 3000 kvm. Vilket alternativ är mest kostsamt?

Vad tror ni om alternativet att lägga kulvetslang till garaget (5 meter) och lägga golvvärme även i garaget? Kanske lite kostsamt men det borde väl vara lönsamt att på sikt att samla all uppvärmning till samma system? Garaget kommer användas till mer än bara parkering av bil.

Vad anser ni som vettig investering.

Tacksam för kommentar! :)

Hälsningar,
Håkan
 
Utan tvekan ska du köra jordvärme.
Se till att sam ordna markarbetena & samma kill lägger ner 2x300 m markslinga, då kommer du billigt undan.

det mest ekonomiska i driftsysnpunkt är att låta eff FTX agrigat sköta ventelationen.

även om du bor i mäladalen så ska du be rörkillarna dimensionera radiatorsystem i hus & garage för dom normer som gäller om huset byggds i norrland. på detta sett får du ruskigt bra COP på värmepumpen.

Du ska givetvis dra en välisolerad kulvert till garaget & värm deta med en fläktkonvektor.

Om du lägger golvvärme i plattan så lägg till för extra tjock isolering under plattan, det går åt massa energi den vägen oavsett var rörkillarna säger.

du ska inte ha termostater på golvvärmeslingorna utan dom ska nogrant strypas in till rät tempratur!

nu vet inte jag vad ditt hus komer att dra i energi, men gå alldrig under en 7kW pump
 
Tack för kommentarerna CarMan!

Har ett par kompletterade frågor.
Hur djupt bör markslingan ligga? Frostfritt?
Hur lång mellan slangarna bör man lägga slingan. Kan man lägga flera slangar i samma dike och gå lite framochtillbaka?
Vilken dimension ska det vara på slangen?
Krävs något skydd runt slangen eller är det bra med lera?
Hur tjock isolering under grund rekommenderar du för hus respektive garage?
 
Martinsson skrev:
Tack för kommentarerna CarMan!

Har ett par kompletterade frågor.
Hur djupt bör markslingan ligga? Frostfritt?
Hur lång mellan slangarna bör man lägga slingan. Kan man lägga flera slangar i samma dike och gå lite framochtillbaka?
Vilken dimension ska det vara på slangen?
Krävs något skydd runt slangen eller är det bra med lera?
Hur tjock isolering under grund rekommenderar du för hus respektive garage?

Slingorna ska ligga frostfritt = ca 1 m djupt (lite beroende på var i landet man bor.
slingorna ska ligga med minst 1m mellanrumm, gärna 1,5m. ellr 2m om du har plats.
du kan inte ha flera slanger i samma dike, då blir det ju inte 1-1,5m mellan.
det är en speciell slang för endamålet man andvänder, trpr det är 40mm PEM slang & den ska inte skydas med nått, dock ska den inte ligga närmarä huset än 2m. Men där du drar in slangen i huset så gör den ju det & då ska den isoleras dom 2m fårn huset

Jag skulle nog lägga 30cm under både hus & garage, samt att jag skulle hutt isolera garaget till samma tjocklek som i huset

(oavsett vilken energi man värmer huset med så kommer det bli dyrare i framtiden så det är dumt att inte isolera ordentligt)

 
Har din hustilverkare några uppgifter på vad dit hus drar i energi & vid vilken inomhus temp dom räknat med?
(jag vill inte veta vad det koster med en vis energi källa uten hur mycke energi det rörsig om, innan man valt tilexelpen nån form av värmepmp)
 
B
Är i en liknanden situation som du, nybygge på över 200m2 med vidbyggt garage som skall värmas via kulvert i Mälardalen. Får med Nibe 360P från husföretaget som vi nu valt att byta ut till en ren bergvärmeanläggning istället (berg på tomten så markvärme funkar inte).

Ett tips, jämför de priser som du får från husleverantören med de som finns på t.ex. www.vvsbutik.se, för att få en uppfattning om vad pumpar kostar. Vi kommer köpa alla delar själva som sen vår VVS kille får installera, kommer spara ett antal tusenlappar genom detta förfarande.
 
Vi har möjlighet att välja antingen jordvärme eller bergvärme vid vårt nybygge, men ett råd vi fick var att välja bergvärme eftersom vi har väldigt sandrik och väldränerad jord på tomten och fuktkvoten i jordmånen kan i vissa fall som i vårt vara negativt för jordvärmen. Hårddrar man det kan man säga desto mer lera i jorden desto klarare rekommendation för jordvärme - övriga skäl undantagna.

Att lägga golvvärme i garaget är även positivt av ett annat skäl: värmer man bara upp luften i garaget via vattenburna radiatorer sticker all varm luft ut direkt när man öppnar portarna. Men värmer man upp golvet med golvvärme som magasinerar värmeenergi som i sin tur värmer luften så finns fortfarande mycket god energi kvar i golvet när den varma luften stuckit ut genom porten. Därför blir peaken inte lika kraftig när luften i det återigen stängda garaget skall värmas på nytt.
 
TMC skrev:
Vi har möjlighet att välja antingen jordvärme eller bergvärme vid vårt nybygge, men ett råd vi fick var att välja bergvärme eftersom vi har väldigt sandrik och väldränerad jord på tomten och fuktkvoten i jordmånen kan i vissa fall som i vårt vara negativt för jordvärmen. Hårddrar man det kan man säga desto mer lera i jorden desto klarare rekommendation för jordvärme - övriga skäl undantagna.

Att lägga golvvärme i garaget är även positivt av ett annat skäl: värmer man bara upp luften i garaget via vattenburna radiatorer sticker all varm luft ut direkt när man öppnar portarna. Men värmer man upp golvet med golvvärme som magasinerar värmeenergi som i sin tur värmer luften så finns fortfarande mycket god energi kvar i golvet när den varma luften stuckit ut genom porten. Därför blir peaken inte lika kraftig när luften i det återigen stängda garaget skall värmas på nytt.
med värme i plattan går mycke värme ner i marken = dyrt.
testa för skojs skull att stänga av värmen i ditt hus som värms med radiatorer. sen vädrar du i 5 min med alla fönster & dörrar öppna.
du kan mäta tempen 6 nkänna att det är kallt i hela huset.
stäng sedan alla fönster & dörrat & vänta 10 min, så märker du att du inte tappat många grader i inomhus temp.
alla väggar & golv kommer att värma upp den kalla luften trots att radiatorerna är avstängda, så det behövs inte golvvärme för att spara värmen i garaget.
en fläktkonvektor rekomenderas då den cirkulerar fuften så du lätt får en tor o fin bil m.m.
 
Nja, vi har nu under de senaste åren haft garage både med vattenburna radiatorer och vattenburen golvvärme och jag är inte benägen att hålla med dig i ditt påstående. Med tanke på hur pass billigt det förhållandevis är att åstadkomma en fullgod och mycket effektiv underliggande cellplastisolering vid platta på mark kan jag med min erfarenhet med fog påstå att jag både kommer att bygga själv och vidare rekommendera vattenburen golvvärme framför dito radiatorer i garage när det handlar om ihopkoppling med berg-/jordvärmeanläggning i bostadshuset. Däremot är jag fullt benägen att hålla med dig när man pratar om snålt tilltagen isolering i normala garagedimensioneringar. Tyvärr tror många att ett garage är "fullisolerat" så fort en liten tunn gullfiberstrimla har trillat innanför förrådsdörren - men i huset är man nogrann som katten...
 
Eftersom vår leverantör levererar frånluftvärmepump av fabrikat Nibe så är antagligen det enklaste om jag kan uppgradera till en Nibe frånluftvärmepump som det även går att ansluta markvärme till?
Känner ni till om Nibe har en sån apparat likt IVT 495 Twin? Den har jag förstått att kan kombineras.
Det lutar alltmer åt vattenburen värme i garage via kulvertslang. Troligtvis golvvärme. Tack för tipsen.

Den lägre delen av vår tomt är i stort sett en leråker så det bör funka bra med markvärme.
 
B
Nibe har (vad jag vet) inte någon motsvarighet till IVT495twin. Det man gör i fallet med Nibe är att installera en FLM-30 (frånluftsvärmemodul, ca. 10kkr) ovanpå markvärmepumpen.
 
Martinsson skrev:
Eftersom vår leverantör levererar frånluftvärmepump av fabrikat Nibe så är antagligen det enklaste om jag kan uppgradera till en Nibe frånluftvärmepump som det även går att ansluta markvärme till?
Känner ni till om Nibe har en sån apparat likt IVT 495 Twin? Den har jag förstått att kan kombineras.
Det lutar alltmer åt vattenburen värme i garage via kulvertslang. Troligtvis golvvärme. Tack för tipsen.

Den lägre delen av vår tomt är i stort sett en leråker så det bör funka bra med markvärme.
är du säker på att garagen hade lika mycke issolering? även underplattan?
 
brounar skrev:
Nibe har (vad jag vet) inte någon motsvarighet till IVT495twin. Det man gör i fallet med Nibe är att installera en FLM-30 (frånluftsvärmemodul, ca. 10kkr) ovanpå  markvärmepumpen.

Ja nibes lösning är ju lite bättre, på det viset så kan man välja storleg på värmepumpen. dom med ivts lösning förstår ofta inte fören eftråt att det är elpatronen som står för stora delar av uppvärmningen.

men ingen av lösningarn är specielt bra i värmeväxkar synpunkt, du kan återvinna mer värme ur en TFX

 
Vi har inte skrivit på kontrakt med grundleverantören än men han har offerterat 200 mm cellplast under garaget och 200 mm under husgrunden. Troligtvis ska vi gå upp till 250 mm under husgrunden mot en kostnad av 50 kr/kvm. Tycker ni det är lagom att gå på 200 resp. 250 mm och är 50 kr/kvm rimlig extrakostnad? Vad ska man betala för husgrund per kvm i mälardalen?

Idag pratade jag med en mycket tillmötesgående tekniker på Nibe. Han rekommenderade att vi uppgraderar från en Nibe 360P som ingår i vår husleverans till en Nibe 1230, 8 kW och en FLM30 tillsammans med ungefär 400 meter markslang. Vårt hus är på 190 kvm och garage på 75 kvm, med dessa förutsättningar rekommenderar säljaren naturligtvis vattenburen värme i garaget, fläktkonvektor eller golvvärme är båda bra alternativ enligt honom.

Ett annat beslut som ska tas är om vi ska satsa på vattenradiatorer eller golvvärme på plan 2. Vår husleverantör är inte så pigg på att lägga golvvärme (verkar oerfaren på det)så om jag ska ha det ska jag nog göra det själv för att komma undan hyfsat billigt. Vad är er erfarenhet och rekommendation angående värme på plan 2. Badrum på övre plan ska ju också värmas och elslinga där känns inte riktigt bra. Husleverantören har angett 16 000 kr extra för vattenradiatorer mot direktel på plan 2, då ingår elslinga i badrumsgolvet.
 
Oxnö skrev:
Vi har inte skrivit på kontrakt med grundleverantören än men han har offerterat 200 mm cellplast under garaget och 200 mm under husgrunden. Troligtvis ska vi gå upp till 250 mm under husgrunden mot en kostnad av 50 kr/kvm. Tycker ni det är lagom att gå på 200 resp. 250 mm och är 50 kr/kvm rimlig extrakostnad? Vad ska man betala för husgrund per kvm i mälardalen?

Idag pratade jag med en mycket tillmötesgående tekniker på Nibe. Han rekommenderade att vi uppgraderar från en Nibe 360P som ingår i vår husleverans till en Nibe 1230, 8 kW och en FLM30 tillsammans med ungefär 400 meter markslang. Vårt hus är på 190 kvm och garage på 75 kvm, med dessa förutsättningar rekommenderar säljaren naturligtvis vattenburen värme i garaget, fläktkonvektor eller golvvärme är båda bra alternativ enligt honom.

Ett annat beslut som ska tas är om vi ska satsa på vattenradiatorer eller golvvärme på plan 2. Vår husleverantör är inte så pigg på att lägga golvvärme (verkar oerfaren på det)så om jag ska ha det ska jag nog göra det själv för att komma undan hyfsat billigt. Vad är er erfarenhet och rekommendation angående värme på plan 2. Badrum på övre plan ska ju också värmas och elslinga där känns inte riktigt bra. Husleverantören har angett 16 000 kr extra för vattenradiatorer mot direktel på plan 2, då ingår elslinga i badrumsgolvet.
Jag tycker 200mm är för lite. 300 eller 250 om man vill snåla (det är ju mycke annat som kostar när men bygger)

uppgradering till en 1230-8 låter bra! denna pum ger ju nästan 7kW vig kyla jämfört med 360P som knappt ger 2kW siffrorna talar ju för sig själv, du kan ju själv räkna ut vilken som kommer att andvända mäst svindyr elpatron på vintern ;D

om du väljer radiatorer på övervåningen, så dimensionera INTE dom enligt normerna som är 55 grader vid DUT duan dom ska dimensioneras så dom klarar samma låga tempratur som dit golvvärmesystem, då får du bra COP!

om du ska ha golvvärme eller ej är en smaksak, det är bara en utseändemässig grej. (snyggt att slippa se fula radiatorer)

tar du en fläktkonvektor i garaget kan du klara dig med 200mm under plattan, så skulle nog jag göra, men lägg på lika mycke på vingen som i huset 500 ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.