Hej alla kloka.
Blir inte klok på vår elförbrukning…vi bor större delen av vintern i Spanien, då sänker vi element, vi diskar inte, tvättar inte, duschar inte, sätter kylskåp på spar, stänger golvvärme, drar ur alla laddare, alltså vi gör allt vi kan för att dra ner på förbrukningen, ändå hade vi mer förbrukning i december än tidigare..
Min fråga gäller: eftersom det inte påverkar med de här åtgärderna, undrar jag om man kan ställa själva elpannan på nåt energispar, istället för på elementen.
Vi har en Nibe EVC 240 och den rör jag inte, då jag inte vet hur…
Tar tacksamt emot alla svar och input.
Jumilla
 
  • Nibe EVC 240 elpanna med termostatknopp och tryckmätare som visar under 1 bar tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruva ner ratten 'Förskjutning värmekurva' när ni inte är i huset.

Översikt av NIBEs värmepumpkontroll med inställningar för förskjutning och val av värmekurva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hur stort hus är det och vad har ni för förbrukning? Om den är mycket högre än förväntat så kan det ju vara nåt annat som är fel. Nån el-/infravärme som är igång? Läckande varmvattenkran?
 
useless useless skrev:
Skruva ner ratten 'Förskjutning värmekurva' när ni inte är i huset.

[bild]


Hur stort hus är det och vad har ni för förbrukning? Om den är mycket högre än förväntat så kan det ju vara nåt annat som är fel. Nån el-/infravärme som är igång? Läckande varmvattenkran?
(y) Tack för tips. Inget på så vitt jag vet, är noga med att kolla innan vi stänger ner huset, som är 125 kvm enplans. Vattnet alltid avstängt när vi åker.
Hur mycket ska jag skruva ratten tillbaka, och ska jag även sänka på elementen då?
 
Din höga elförbrukning i december är helt naturligt. Alla med direktel hade ungefär dubbelt så hög förbrukning i december jämfört med november och januari. Kylan var orsaken. Bara att fixa ett bra elavtal och inte ligga på obundet på vintern när det saknas el.
 
  • Gilla
Jumilla
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Din höga elförbrukning i december är helt naturligt. Alla med direktel hade ungefär dubbelt så hög förbrukning i december jämfört med november och januari. Kylan var orsaken. Bara att fixa ett bra elavtal och inte ligga på obundet på vintern när det saknas el.
Tack
Tyvärr är det ju inte läge just nu att förhandla om rörligt till nåt bättre. Bara att bita i det sura äpplet.
Trodde det var skillnad på direktel, och vattenburna element..vilket jag tror vi har iom att de ska luftas ibland.
Men vad vet väl jag…inget man funderat på tidigare. Dessutom bor vi Halland så, det har ju inte varit onormal kallt eller??:surprised:
 
Jumilla Jumilla skrev:
Trodde det var skillnad på direktel, och vattenburna element..vilket jag tror vi har iom att de ska luftas ibland.
Vattnet i dina element värms med 100% el, så det är ingen skillnad om det går en elsladd till elementet eller två vattenrör.
 
  • Gilla
Jumilla
  • Laddar…
Jumilla Jumilla skrev:
Dessutom bor vi Halland så, det har ju inte varit onormal kallt eller??:surprised:
Jo. Kollar man statistiken för Halmstad så var det bara ett enda dygn i december 2020 som medeltemperaturen var under 0 grader. I December 2021 var typ halva månaden kallare än 0.

Temperaturdiagram som visar dagliga medeltemperaturer i december med dagar då temperaturen är under 0 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Temperaturdiagram som visar dagliga medeltemperaturer i Halmstad för en månad, med linje under 0°C flera dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det har som sagts varit ovanligt kallt i december som medfört dubbelt så höga elräkninar för december jämfört med november och januari.
De löpande elavtal jag känner till har ingen bindningstid utan det är bara att byta.

Har du sagt upp ditt elavtall?
 
  • Gilla
Jumilla
  • Laddar…
Jumilla Jumilla skrev:
(y) Tack för tips. Inget på så vitt jag vet, är noga med att kolla innan vi stänger ner huset, som är 125 kvm enplans. Vattnet alltid avstängt när vi åker.
Hur mycket ska jag skruva ratten tillbaka, och ska jag även sänka på elementen då?
Den ratten är märkt - 10 - 0 - + 10 ch det är en finjustering av den temp som vattnet har ut till huset: Den som som är röd är för kurvan. Titta riktigt noga på bilden så är det lite streck där och nu står den på kurva 10 och är då ca 40 C ut på vattnet. ställs den ner till 5 så är det ca 28 C ut på vattnet och en bra temp för att inte frysa huset . Har du manualen för den, där ståt det utförligt och diagram för kurvan. X-axeln ( den nere är temp ute )
Y-axeln ( vattentemp ) är den temp som man vill ha på vattnet till huset , tumregel 0 ute 42 C på vattnet till elementen .Det enligt kurva 2 som det ställs för element. Sidan 16 . avläsning sker med att se noll nere och gå uppåt tex kurva 3 som ger en temp på ca 30 C Manualen finns här
https://www.nibe.eu/assets/documents/11046/611486-1.pdf
 
  • Gilla
Jumilla
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Det har som sagts varit ovanligt kallt i december som medfört dubbelt så höga elräkninar för december jämfört med november och januari.
De löpande elavtal jag känner till har ingen bindningstid utan det är bara att byta.

Har du sagt upp ditt elavtall?
Jag var lite ute efter förbrukningen, inte kostnaden, den följer nu självklart hur mycket vi använder. ska försöka skruva lite på elpannan, och se vad som händer. Trist när man tycker man stryper på allt som går att sänka, och förbrukningen ändå är högre när vi inte ens varit hemma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.