Har en nibe bergvärmeanläggning från 2006. Fick något erbjudande om försäkring från Arctic om att försäkra anläggningen mot åldersavdrag från ordinarie villa/hem-försäkring
Efter 14:e året efter installationsdatum försäkrar inte någon sådana objekt verkar det som. Det verkar vara skapligt stora kostnader om något händer med anläggningen.

Hur gör ni andra ?..
 
Men går Arctic med på att försäkra en så gammal VP? Hade för mig att det bara går att ha deras försäkring till pumpen är 14 eller om det var 16 år gammal?

Vi har som sagt Arctic försäkring på vrmepump både här hemma och i fritidshuset. Vi har haft nytta av bägge försäkringarna. Totalt har vi fått ut ca 25 000, utöver vad hemförsäkringen täcker. Men premierna är höga så "vinsten" har inte varit så hög. Men man kan ju råka ut för avsevärt dyrare fel än vad vi råkat ut för.

Arctic har varit väldigt lätta att ha kontakt med. Skadorna har ersatts omgående.
 
Det vore ju märkligt om det gick att försäkra en värmepump i evighet utan åldersavdrag. Vi vet ju att den har en begränsad livslängd, och det är något vi måste ta höjd för i vårt husägande.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det vore ju märkligt om det gick att försäkra en värmepump i evighet utan åldersavdrag. Vi vet ju att den har en begränsad livslängd, och det är något vi måste ta höjd för i vårt husägande.
Så här står det i det i villkoren

" Överstiger skadekostnaden självrisken, men hem och villaförsäkringen har gjort avskrivning med 100% på det försäkrade objektet , ersätter försäkringen skadekostnaden, även om hem och villaförsäkringsbolaget till följd av avskrivning inte har betalat ut någon ersättning."

I mitt avtal står det att försäkringen går att förnya till och med 16e året. Folksam skriver i vårt fall av hela värdet på värmepumpen efter 12 år. Inne på 11e året nu, 2095 kr kostar det, undrar vad det kostar för 16e året ? Tror till och med vissa modeller kan försäkras i 18 år ?

Man får (när hemförsäkring inte täcker längre) då vara beredd att själv ordna med företag som kan laga värmepumpen, betala själv och sedan får ersättning av Arctic. Givetvis anmäla skadan först.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Hur definieras "skadekostnaden"?
Grundregeln när det gäller försäkringar och ersättning är att ersättningen grundas på värdet av det försäkrade omedelbart innan skadan, och vad är värdet på en 12 eller 16 år gammal värmepump? Vad skulle du betala? Samma peng som för en flång ny? Det skulle inte jag iaf...om Folkskam skriver av hela värdet på 12 år ligger det nog ganska nära sanningen.
 
Min värmepump är fö 21 år gammal, jag har pengar till en ny liggandes...men jag byter inte ut den förrän den är slut.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Hur definieras "skadekostnaden"?
Grundregeln när det gäller försäkringar och ersättning är att ersättningen grundas på värdet av det försäkrade omedelbart innan skadan, och vad är värdet på en 12 eller 16 år gammal värmepump? Vad skulle du betala? Samma peng som för en flång ny? Det skulle inte jag iaf...om Folkskam skriver av hela värdet på 12 år ligger det nog ganska nära sanningen.
I det finstilta står att det måste vara en IVT auktoriserad firma som lagar vp, (Har IVT bergvärmepump)

"Skada skall i första hand repareras. Är reparation inte möjlig kan försäkringsgivaren (Arctic) besluta om utbyte av värmepumpen. Detta gäller även i de fall villa/hem försäkringen gjort 100% avskrivning av värdet på vp" Ordet "kan" vet man ju inte hur man skall tolka då, = kanske / kanske inte ? Ingenstans står att man i så fall får betala någon mellanskillnad. Utbyte kan ju även innebära bättre begagnad, det är ju funktionen som skall säkerställas.

Andra sorters vp utom bergvärmepumpar kan max försäkras 14 år.

Min vp har bara gått c 19000 timmar på 10,5 år (överdimensionerad) , man räknar väl med att en vp (kompressor) kan gå c 60-70000 timmar, så den kanske håller 20 år till. Nja , är nog nöjd om den håller 10 år till, ett byte till 3e bergvärmepumpen i huset sedan tidigt 90tal. Efter det sen blir det nog ingen mer innan man lämnar in.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Sundmark83 Sundmark83 skrev:
Har en nibe bergvärmeanläggning från 2006. Fick något erbjudande om försäkring från Arctic om att försäkra anläggningen mot åldersavdrag från ordinarie villa/hem-försäkring
Efter 14:e året efter installationsdatum försäkrar inte någon sådana objekt verkar det som. Det verkar vara skapligt stora kostnader om något händer med anläggningen.

Hur gör ni andra ?..
Jag har också Nibe bergvärmepump. Den installerades 2010. Jag var tveksam till denna extraförsäkring när erbjudandet kom första gången förra hösten. Det kostar drygt 2000 kr/år. Jag fick ändå rådet att ta den av en installationsfirma. I år har den gått upp till 2400 och jag velar även denna gång. Hur stor risk är det att dessa pumpar totalhavererar? Om det blir enstaka delar som pajar känns det lite onödigt att teckna försäkringen. I år har jag dessutom kompletterat med frikyla, men det borde inte påverka själva pumpens livslängd. Troligen kommer jag försäkra även i år men det skulle inte förvåna mig om den håller i 15 år till.
 
Micke Hjalmarsson skrev:
Jag har också Nibe bergvärmepump. Den installerades 2010. Jag var tveksam till denna extraförsäkring när erbjudandet kom första gången förra hösten. Det kostar drygt 2000 kr/år. Jag fick ändå rådet att ta den av en installationsfirma. I år har den gått upp till 2400 och jag velar även denna gång. Hur stor risk är det att dessa pumpar totalhavererar? Om det blir enstaka delar som pajar känns det lite onödigt att teckna försäkringen. I år har jag dessutom kompletterat med frikyla, men det borde inte påverka själva pumpens livslängd. Troligen kommer jag försäkra även i år men det skulle inte förvåna mig om den håller i 15 år till.
Då förmodar jag att det är en 1245 modell du har å dom verkar vara av bra kvalitet, får byta någon köldbärarpump på ett antal men det som kostar dom stora pengarna är ju kompressorn å där verkar nibe ha träffat rätt med denna modell. Min inställning är om man inte lever på marginalen å kan ta en smäll på säg...10/15 tusen så ska man skita i försäkringen. Risk för att man bara stoppar pengar i nån annans ficka
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
V Vector skrev:
Då förmodar jag att det är en 1245 modell du har å dom verkar vara av bra kvalitet, får byta någon köldbärarpump på ett antal men det som kostar dom stora pengarna är ju kompressorn å där verkar nibe ha träffat rätt med denna modell. Min inställning är om man inte lever på marginalen å kan ta en smäll på säg...10/15 tusen så ska man skita i försäkringen. Risk för att man bara stoppar pengar i nån annans ficka
Helt korrekt. Nibe F 1245. Tack för din input. De skrämmer ju med att man måste byta ut hela anläggningen och då snackar vi 80-100 kkr, vilket är nåt helt annat.
 
A
Nu har jag forskat vidare och tagit beslut at INTE förlänga försäkringen. Länsförsäkringar tillämpar 2 år utan åldersavdrag sedan 10% varje år. Om vi bortser från det paradoxala att en procentuell avskrivning kan leda till noll i värde så leder detta till att de inte tar en skada på en 12 år gammal pump. Då är arctic/protectors försäkring värdelös eftersom det står i villkoren att hemförsäkringen ska träda in för att tilläggsförsäkringen ska falla ut. Den ersätter ju självrisk och värdeminskning som hemförsäkringen stipulerat, men om den inte faller ut alls finns ingenting att ersätta. Det är min tolkning av detta.
 
Micke Hjalmarsson skrev:
Nu har jag forskat vidare och tagit beslut at INTE förlänga försäkringen. Länsförsäkringar tillämpar 2 år utan åldersavdrag sedan 10% varje år. Om vi bortser från det paradoxala att en procentuell avskrivning kan leda till noll i värde så leder detta till att de inte tar en skada på en 12 år gammal pump. Då är arctic/protectors försäkring värdelös eftersom det står i villkoren att hemförsäkringen ska träda in för att tilläggsförsäkringen ska falla ut. Den ersätter ju självrisk och värdeminskning som hemförsäkringen stipulerat, men om den inte faller ut alls finns ingenting att ersätta. Det är min tolkning av detta.

Hej.

Enigt deras hemsida så ska den ersätta även om försäkringen gör en avskrivning på 100%
Bifogar det som står på deras sida.

Vad täcker försäkringen?
Om din värmepump är försäkrad med Arctics värmepumpsförsäkring täcker den självrisken som du betalar till ditt villaförsäkringsbolag. Dessutom står försäkringen för det åldersavdrag som görs av villaförsäkringsbolaget på din värmepump. Om villaförsäkringsbolaget skrivit av värmepumpen med 100 % ersätter vi hela skadan.

RIng och prata med dom om du är osäker då du inte tar fel beslut på fel uppgifter :)
Lycka till
 
A
Brorw Brorw skrev:
Hej.

Enigt deras hemsida så ska den ersätta även om försäkringen gör en avskrivning på 100%
Bifogar det som står på deras sida.

Vad täcker försäkringen?
Om din värmepump är försäkrad med Arctics värmepumpsförsäkring täcker den självrisken som du betalar till ditt villaförsäkringsbolag. Dessutom står försäkringen för det åldersavdrag som görs av villaförsäkringsbolaget på din värmepump. Om villaförsäkringsbolaget skrivit av värmepumpen med 100 % ersätter vi hela skadan.

RIng och prata med dom om du är osäker då du inte tar fel beslut på fel uppgifter :)
Lycka till
Jo jag har sett dessa villkor, men lägg märke till att man skriver att hemförsäkringen ska ha gjort avdrag. I mitt fall kommer aldrig hemförsäkringen träda in - de skadereglerar inte alls. Det innebär att det inte finns något att ersätta för arctic. Kan låta som hårklyverier men det om något är försäkringsbolag bra på.
 
Hej.

Tror ni tolkar villkoren fel där.
Det står på Artics vilkor att även om ditt försäkringsbolag gör en avskrivning på 100 % så kan dom ersätta. Dock måste skadan omfattas av villkoren från ditt försäkringsbolag samt den totala reparationen kosta mer än den självrisken du har., då ersätter dom max 80% värmepannans inköpspris.

Denna info står på Protctor som Artic går via.
https://arctic.se/se/produktsidor/protector-fornyelse-varmepumpar-prvpctc2016/
Villkor 2018.1

Detta står klart och tydligt i deras villkor. Så länge skadan kostar mer än självrisk och omfattas av ditt försäkringsbolag i grunden så ska det inte vara några problem sen hur smidig dom är vid skadereglering låter jag vara osagt.

Men lycka till med dit val.
 
A
Brorw Brorw skrev:
Hej.

Tror ni tolkar villkoren fel där.
Det står på Artics vilkor att även om ditt försäkringsbolag gör en avskrivning på 100 % så kan dom ersätta. Dock måste skadan omfattas av villkoren från ditt försäkringsbolag samt den totala reparationen kosta mer än den självrisken du har., då ersätter dom max 80% värmepannans inköpspris.

Denna info står på Protctor som Artic går via.
[länk]
Villkor 2018.1

Detta står klart och tydligt i deras villkor. Så länge skadan kostar mer än självrisk och omfattas av ditt försäkringsbolag i grunden så ska det inte vara några problem sen hur smidig dom är vid skadereglering låter jag vara osagt.

Men lycka till med dit val.
Jo men det är väl där skon klämmer. Länsförsäkringar kommer "inte ta skadan". Det tolkar jag som att pumpen inte längre omfattas av försäkringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.