D09
Har en nibe310p, helt kass när det gäller o hålla huset varmt. Dvd underdimensionerad.

Har en vvb inkopplad efter niben och funderar på om man kan koppla så att vvb står för varmvattnet och niben står endast för golvvärmen.

Då borde man få pannan att klara några grader till eller är jag frl ute?

Kommer energiförbrukningen bli plus minus 0 om jag gör på detta sätt eller kan det finnas en vinst i det?

Jag vill undvika att sätta på elpatronen på pannan då den skulle behöva ett eget kraftverk och skattkista för o betala räkningarna.
 
D09
Skriver på en ipad, ibland byter den ord, ibland vill den inte, jag gör ju inga fel ;)
 
VVBn i FLVP kostar bara energi när det ska produceras. Varmhållningskostnaden är ytterst marginel.
Tyvärr tror jag att VVB delen utslaget per dygn är så liten del av energin som den behöver producera, så att det inte kommer hjälpa nämnvärt.


Dock, hur gammalt är huset? Den har ju klarat en energikalkyl tidigare.
NI kanske duschar mer än genomsnittet, eller längre? Isf har du en chans att rädda upp det med en omkoppling, dock kommer det troligen kosta mer kwh eftersom VVB kommer få stå för hela VVB, och inte bara toppen.

Annars kan en korrekt intrimmning av systemet hjälpa till. Finns en del trådar både här och på varmepumpsforum.com om 310, och dess brister (och fördelar).
 
Hur stort är huset? Vår 310p funkar utan elpatron från april till oktober. Vårt hus är 120kvm.
 
D09
Vi har byggyta på 78m2. Källare, bottenvåning och loft på halva storleken så pannan är underdimensionerad, det har jag kommit fram till. Fram tills dess att pannan åker ut och en ny lösning kommer på plats så försöker jag vända, vri och hitta lösningar som gör att det funkar tills dess. Ansvaret för att pannan finns där är mitt, en dålig affär helt enkelt.

Huset är ett gammalt fritidshus som totalrenoverats med utbyggnad, loft o hela köret.

Anledningen till att jag funderat på vvb är att vi är 2 vuxna och 2 små.
Damerna i hushållet duschar motsvarande en klimatförändring ;) och kan man avbelasta pannan med att förlora den energin så borde det fungera bättre med värmesystemet. Ungefär så går mina tankar. :)
 
Mindre totalkostnad kommer du inte få, men nöjdare hälft kanske, likväl så viktigt :)
 
D09
Ok, antar att vvb drar lika mycket ström som pannans elpatron? Elpatronen är på i lägsta nivå 6kwh. Den borde väl ha någon form av stegring eller är det 6kwh av och på?
 
3Kwh brukar VVB vara på.

Dock är det inte kwh som är vitkigt, utan totala energibehovet för att värma.
Vilket Niben borde vara något bättre på.
Så ditt förslag med omkoppling är i realiteten samma sak om att dra igång elpatronen i Niben. Det är nog marginellt vilket som är effektivast.

Har ni inte kamin eller likande i huset?
 
D09
Jodå, den värmer för fullt. Brukar tända den både morgon och kväll. Tyvärr håller den inte värmen länge utan kylan kommer snabbt.

Har dragit ner vemtilationen nu, se om de hjälper.

Går det inte o trimma en nibe, dvs byta till större kompressor?
 
Nix, men trimma flödena kan man göra.
Ett felinställt system är ju döden för COP.

Det är inget jag har koll på tyvärr.
 
D09
Hur menar du när du säger flödena? :)
 
D09
Undrar om man kan komplettera pannan med något, typ solvärme eller ngt som ger det lilla extra...
men solvärme är kanske ingen höjdare när det gäller vintern
 
jag tänker på l/min på ventilationen. Du kanske ventilerar för mycket, och därmed pressar systemet på gränsen
 
D09
Sänkte ventilationen från 6 till plint 2 nyligen efter att ha läst om hur man ventilerar bort värmen.
tycker att det har blivit lite bättre. Undrar om man vågar sätta den på plint 1 eller om man tappar det tryck som huset ska ha....
 
Kanske korsposta i ventilationsdelen av forumet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.