Köpte en NIBE F110-300Cu strax innan 2017 - och igår natt, bara 7 år senare, rostade det hål på den!
Gudskelov var vi hemma så att ingen stor vattenskada inträffade. Vattenkvalitén i vår kommun (Sollentuna) är ordinär (medelhårt, lätt alkaliskt), ändå hade alltså denna dyra, påstått kopparskyddade tank en livslängd på under 10 år! Det känns helt oacceptabelt. Vad skall man göra? Kräva ansvar av tillverkaren? Utreda vad som hänt?

Och om inget annat går att göra och vi måste ta kostnaden (10% åldersavdrag per år över två år, dvs 50% av en panna som kostar runt 60.000 …), vad köper man då om NIBE är helt uteslutet? För sån skräpkvalitet köper man inte två gånger.
 
Vad är det för produkt? En F110?
 
  • Gilla
Mixe
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är det för produkt? En F110?
Ja, sorry, det blev en sjua istället För F. Jag har korrigerat det.
 
Kostar den verkligen 60 000:- ? Själva prylen går ju att köpa för under 30 och det tar inte en vecka att installera den...
Det hjälper i och för sig inte dig i den uppkomna situationen. Men det visar väl kanske att (dyra) värmepumpsvarmvattenberedare väldigt sällan lönar sig i längden på grund av den relativt låga besparingen i förhållande till livslängden.

Vad har du för uppvärmning i övrigt? Kanske bättre att lägga pengarna på ett system som värmer både huset och tappvattnet effektivt?
Annars är väl alternativet en helt vanlig elektrisk varmvattenberedare.
 
useless useless skrev:
Kostar den verkligen 60 000:- ? Själva prylen går ju att köpa för under 30 och det tar inte en vecka att installera den...
Det hjälper i och för sig inte dig i den uppkomna situationen. Men det visar väl kanske att (dyra) värmepumpsvarmvattenberedare väldigt sällan lönar sig i längden på grund av den relativt låga besparingen i förhållande till livslängden.

Vad har du för uppvärmning i övrigt? Kanske bättre att lägga pengarna på ett system som värmer både huset och tappvattnet effektivt?
Annars är väl alternativet en helt vanlig elektrisk varmvattenberedare.
Lustigt. Var hittar du den för 30? Jag såg ett startpris på 50.
EDIT: och nu hittade jag den också för det priset. Konstigt, jag gjorde en snabb googling i kaoset och såg startpris på 50. Vad skönt!

Tyvärr inga alternativ, det är aktiv ventilation i huset som sköts av varmvattenberedaren. I övrigt tyvärr eluppvärmt hus, vilket ju suger så alla besparingar är viktiga.
 
Men oavsett är detta ju inte frågan. Frågan är om det är det minsta rimligt att en varmvattenberedare skall rosta sönder efter bara 6-7 år, och om det inte är det vad man skall göra åt saken.
 
En del beredare har offeranoder i sig som ska tittas till med jämna mellanrum, och bytas när de är slut. Om just din har det vet jag inte. men om den har det, och den är slut, så beror det på vattnet
 
M Mixe skrev:
Men oavsett är detta ju inte frågan. Frågan är om det är det minsta rimligt att en varmvattenberedare skall rosta sönder efter bara 6-7 år, och om det inte är det vad man skall göra åt saken.
Nej, det är inte rimligt. Vet du vart den läcker? Är det korrosion i själva tanken, eller är det något tillverkningsfel t ex vid någon röranslutning?
 
Förlåt sen uppdatering i detta, men det har varit en lång resa med kommunikation med Nibe. Som utfallit väl! De håller förbehållslöst med om att det är otroligt märkligt att en tank med kopparskydd skall rosta sönder efter bara 6-7 år på kommunalt vatten.
För det är en korrosionsskada, det tog jag reda på genom att demontera frigolitinpackningen och inspektera skadan (se bilder). Ser ut som det läckt ett tag också, så snarare 6 års livstid än 7.
Nibe ställer därför upp med en 25%-ig rabatt (utöver försäkringsersättningen) på en ny vvb av samma modell. Kanske en smula klent men definitivt bättre än inget, och jag ger faktiskt tummen upp för deras kundkontakt och ärlighet!

Återstår att fatta vad som hänt. Det kan ju inte vara ett måndagsexemplar, för den är tillverkad på en tisdag enligt serienumret (mohahaha). Om kopparbeläggningen görs via elektrolys kanske det skett en ofullständig täckning? Ingen skada på tanken utifrån i alla fall, frigoliten var intakt.
Bra sugen på att borra hål i tanken och köra in ett endoskop för att titta efter, men jag avstår nog.
Men som ni ser har läckaget hänt mitt på tanken, inte ens i anslutning till någon svets eller röranslutning.
 
  • Vit elkabel mot rostig metallvägg och gråa skumplattor; tecken på vattenläckage eller fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elcentral, synliga kablar och skador, saknade paneler, underhållsbehov, interiör, rörigt, potentiell säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Wow
  • Ledsen
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar om inte varmvattenberedarkärlet är fodrat med ca 1 mm kopparfoder(kopparplåt) inuti.
Hur sådan kopparfordring går till i tillverkningen vet jag inte. Det kanske finns bilder på det på internet?

Det kan tänkas att kopparfordringen var aningen för liten och efter det att sista gaveln svetsats på, när de provtryckte på fabriken att kopparfodret spräcktes. Det borde finnas skvallerrör mellan kopparfodret och yttre kärlet, så det går att se om läcka finns på kopparfordret.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mixe
  • Laddar…
klosp11
Det ser ju helt sjukt ut faktiskt. Inte ens en dieseltank som ligger ute på åkern i 30 år ser ut såhär 😳 något måste vara fel. Är det säkert rätt modell av tank?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
klosp11
kan det har läckt utifrån ner från ovansidan?
 
Förlåt, men jag måste bara flika inn med en screenshot 😅 lite sådär småskönt att få nibereklam i samband med artikeln😁
 
  • Sociala medier-inlägg om värmepumpskostnad ovanför sponsrad annons för en NIBE värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Mixe
  • Laddar…
klosp11
😆 undrar vad den senaste tekniken är. räcker väl med att den håller tätt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.