Jag har i sommarstugan haft Smart Price Adaptation aktiverat samtidigt som Semesterläget med värmekurva -5 inställt.
För November gav det ett genomsnittligt elpris från tibber om 133,78:- Samtidigt som månadsmedelpriset i SE04 låg på 134,84:-
dvs i praktiken samma.

Det verkar således inte fungera överhuvudtaget och jag upplever också att pumpen ganska mkt skiter i vad priset står i utan brassar på lite när den känner för det, som här t.ex.:
Diagram visar elanvändning (kWh) och elpriset (öre) över tid, med tidsaxel i timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Försöker hålla värmekurvan strax norr om 16c på kompressorn som annars blockeras o patronen går in:
Linjediagram visar rumstemperatur i grader Celsius över tid från 9 november till 2 december 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funkar funktionen helt enkelt inte, funkar den inte samtidigt som semesterläge, har det varit för slagigt väder, eller vad pågår?

Tibbers app påstår att endast 31% av elen går till VP vilket ju inte stämmer eftersom jag inte varit i stugan i November och således 0% är beteende:
Energiförbrukningsanalys i mobilapp visar kostnader och kWh för belysning, uppvärmning och ständigt påslagna enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men deras app fattar tydligen inte heller hur NIBE tänker.
 
Hur har det gått för dig sen trådstart?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.