Ska gå över till timpris för el och slog på Smart Price Adaptation på min Nibe F730 för första gången (pumpen har 3 år på nacken). Det är rätt smart, pumpen hämtar elpriser via nätet (bara det är uppkopplat till Nibe Uplink räcker, krävs inget abonnemang) och anpassar förbrukningen efter elpriset.

Prisadaptationen verkar fungera ungefär som man vill för det mesta, men det blir problem med värmning av vatten ungefär 1 gång per dygn.

Systemet låter vattnet kallna när elen är dyr (som sig bör), och när det är billigt går kompressorn upp ganska högt varv (ca. 80 Hz).

Problemet är att jag får först en radda varningar på hög konsensor in- eller ut-temperatur.

2022-09-04 14:10:56 Hög kondensor in-temperatur.
2022-09-04 14:08:45 Hög kondensor ut-temperatur.
2022-09-04 14:08:20 Hög kondensor in-temperatur.
2022-09-04 14:06:10 Hög kondensor ut-temperatur.
2022-09-04 14:05:47 Hög kondensor in-temperatur.
2022-09-04 14:03:34 Hög kondensor ut-temperatur.
2022-09-04 14:03:10 Hög kondensor in-temperatur.

Sedan kommer ett felmeddelande, som stoppar kompressorn tills man återställer:

2022-09-04 14:10:57 Korta drifttider för kompr.

Det blir mycket riktigt hackig kurva på framledningstemperatur men inga extrema värden:

Linjediagram som visar framledningstemperaturen över tid med tydliga förändringar och fluktuationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag undrar om detta är en bugg som nu kommit fram när elpriserna varierar extremt. Någon skrev i ett tidigare tråd att hans F370 (dvs tidigare modell) körde igång eltillsatsen vid Smart Price Adaptation, vilket är förstås lite dumt.

För tillfället är tillsatsen blockerat av utomhustemperaturen, men det kanske skulle slå på om den fick. Jag misstänker att mjukvaran av någon anledning försöker driva upp temperaturen onödigt hårt och/eller det blir någon snatt i styrningen som skapar felmeddelandet.

Har annars aldrig fått sådana felmeddelanden, inklusive när jag kört tillfällig lyx för vatten som höjer den till 60C.

Alternativet till mjukvarubugg är att det är något fel med min system. Jag har avluftat och kollat trycket, som är kring 1 bar. Det enda konstiga var att tryckmätaren reagerade med fördröjning, så det kan möjligen vara något skit någonstans i ledningarna.

För tillfället har jag stängt av Smart Price Adaptation för vatten och har det endast för värme, vilket fungerat ett par dagar utan att det kommer några larm. Nu har man förvisso rätt litet värmebehov än så länge så det är svårt att veta om det kommer att fungera när vintern kommer.

Ska jag kontakta en reparatör? Har ni märkt liknande problem? Mjukvaran i pumpen är den senaste (R12)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.