Hallå!

Vår frånluftsvärmepump Nibe FLM30 verkar ha nåt fel. var fjärde sekund klickar ett relä. Samtidigt hoppar displayen mellan C° och en temperaturvisare.

se video!

Fläkten är på annars.
Vad kan vara felet?
 
  • Gilla
tobbetk
  • Laddar…
Ett litet relä som skiftar mellan visningarna som fått hicka, eller en givare som fnatt, kan inte din VP , men prova att stänga strömmen i 10 min och starta upp igen. Kanke det återgår till normalt.
 
J jonaserik skrev:
Ett litet relä som skiftar mellan visningarna som fått hicka, eller en givare som fnatt, kan inte din VP , men prova att stänga strömmen i 10 min och starta upp igen. Kanke det återgår till normalt.
Jag har samma problem. Hittade du en lösning?
 
Elektrolytkondensatorer som blivit gamla och kanske svält upp?
 
bjorn-strand bjorn-strand skrev:
Jag har samma problem. Hittade du en lösning?
Näää. Pickar ffande. Men allt funkar som det ska.
lovar att uppdatera tråden när problemet är löst. Tänkte ta hit nåt nibe-proffs till våren.
 
Richard Sandenskog1 Richard Sandenskog1 skrev:
Näää. Pickar ffande. Men allt funkar som det ska.
lovar att uppdatera tråden när problemet är löst. Tänkte ta hit nåt nibe-proffs till våren.
Långsökt kanske men du råkar väl inte ha installerat Ngenic?
 
bjorn-strand bjorn-strand skrev:
Långsökt kanske men du råkar väl inte ha installerat Ngenic?
Faktiskt. Oh… kan det vara boven???
 
Richard Sandenskog1 Richard Sandenskog1 skrev:
Faktiskt. Oh… kan det vara boven???
Hmm, jag har installerat Ngenic och därefter uppstod klickandet. Har skickat ärendet med denna tråd till Nibe Support och gör nu samma till Ngenic med cc till Nibe så får vi se vad som händer:) Återkopplar när jag får besked.
 
bjorn-strand bjorn-strand skrev:
Hmm, jag har installerat Ngenic och därefter uppstod klickandet. Har skickat ärendet med denna tråd till Nibe Support och gör nu samma till Ngenic med cc till Nibe så får vi se vad som händer:) Återkopplar när jag får besked.
Tack för att du gräver!!! Nu håller vi tummarna.
 
  • Gilla
bjorn-strand
  • Laddar…
Richard Sandenskog1 Richard Sandenskog1 skrev:
Har du hört nåt från Nibe eller Ngenic?
Bug eller feature?
Hej Björn!
Vi kan hjälpa dig att då ordning på Ngenic Tune. Det verkar inte fungera så bra hos dig nyligen. Jag noterar att din innetemperatur är högre än den önskade temperaturen. Då kanske inte styrdosan lyckas sätta den simulerade utetemperaturen som Ngenic Tune avser att sätta. Kan du testa att kolla kopplingarna på Y-kabeln? 'Granen' ska vara mot utegivaren och 'huset' ska vara mot värmesystemet. Det är fyra kopplingar på varje kopplingsdon (två in och två ut). Totalt åtta kopplingar alltså.
Ta sedan ut batterierna ur styrdosan. Sätt in dem igen och gör sedan en reset på styrdosan. Det gör man genom att trycka i det lilla hålet på styrdosan med ett gem.
Återkom om det inte hjälper.

Om allt går bra så bör du kunna se att utetemperaturen på värmepumpens display blir lika med påverkan + riktig utetemperatur.
Mer läsning här: Vad är påverkan?

Du kan även behöva sänka din värmekurva något för en bättre balans mellan vår styrning och värmepumpens grundstyrning.
Sänk den ett steg skulle jag tipsa dig om.
Mer läsning här: Behöver jag ändra värmekurvan?


Mvh Johan @ Ngenic
 
bjorn-strand bjorn-strand skrev:
Hej Björn!
Vi kan hjälpa dig att då ordning på Ngenic Tune. Det verkar inte fungera så bra hos dig nyligen. Jag noterar att din innetemperatur är högre än den önskade temperaturen. Då kanske inte styrdosan lyckas sätta den simulerade utetemperaturen som Ngenic Tune avser att sätta. Kan du testa att kolla kopplingarna på Y-kabeln? 'Granen' ska vara mot utegivaren och 'huset' ska vara mot värmesystemet. Det är fyra kopplingar på varje kopplingsdon (två in och två ut). Totalt åtta kopplingar alltså.
Ta sedan ut batterierna ur styrdosan. Sätt in dem igen och gör sedan en reset på styrdosan. Det gör man genom att trycka i det lilla hålet på styrdosan med ett gem.
Återkom om det inte hjälper.

Om allt går bra så bör du kunna se att utetemperaturen på värmepumpens display blir lika med påverkan + riktig utetemperatur.
Mer läsning här: Vad är påverkan?

Du kan även behöva sänka din värmekurva något för en bättre balans mellan vår styrning och värmepumpens grundstyrning.
Sänk den ett steg skulle jag tipsa dig om.
Mer läsning här: Behöver jag ändra värmekurvan?
Det svaret fich jag från ngenic
 
Richard Sandenskog1 Richard Sandenskog1 skrev:
Testat. Hjälpte inte. Du?
Den felande produkten är i vårt fritidshus. Återkommer när jag testat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.