Hej
Jag har fått problem att jag inte får någon värme i huset, jag har en nibe 310p frånluftsvärmepump från 2007. Har funkat perfekt tills nu, när kollar på utomhusgivaren så visar den 20-23 grader, vilken borde visa bara 8-9 som det är ute, kan detta vara boven som gör att jag inte får någon värme inne. Inga felkoder eller något har kommit upp.
 
Tack, skulle få en ny givare av min "värmekille" Så skall testa ikväll.
 
Bor i en BR förening med radhus, alla 28 med egen 310P, så det finns en viss erfarenhet i föreningen om den pannan. Han som bott här länge sa att trasiga givare var vanligaste problemet i början, typ när pannorna var 5 år, nu när de är över 10 är det kretskortet. Några komponenter på det, kondingar och reläer ger upp.
Jag hade samma problem som du när jag flyttade in för dryg ett år sen, vi bytte givare utan framgång (fick samma värde) det var kretskortet som tolkade givarens värde fel.

Hoppas för din skull att det bara är givaren, byta kretskort är lite dyrare.
 
Isakare Isakare skrev:
Bor i en BR förening med radhus, alla 28 med egen 310P, så det finns en viss erfarenhet i föreningen om den pannan. Han som bott här länge sa att trasiga givare var vanligaste problemet i början, typ när pannorna var 5 år, nu när de är över 10 är det kretskortet. Några komponenter på det, kondingar och reläer ger upp.
Jag hade samma problem som du när jag flyttade in för dryg ett år sen, vi bytte givare utan framgång (fick samma värde) det var kretskortet som tolkade givarens värde fel.
Vilken årsmodell av 310P har ni? Vore intressant att veta hur många av kompressorerna som havererat och bytts ut och efter hur länge? Reläerna på stora reläkortet har varit samma tillverkare som för reläer till telefonväxlar så de borde hålla väldigt länge men kondensatorer kan tyvärr bli dåliga efter ett antal år. Överspänningar i elnätet t.ex. vid blixtnedslag i bostadsområdet är ett problem för elektroniken som bara har ett begränsat skydd.
 
J Josth skrev:
Vilken årsmodell av 310P har ni? Vore intressant att veta hur många av kompressorerna som havererat och bytts ut och efter hur länge? Reläerna på stora reläkortet har varit samma tillverkare som för reläer till telefonväxlar så de borde hålla väldigt länge men kondensatorer kan tyvärr bli dåliga efter ett antal år. Överspänningar i elnätet t.ex. vid blixtnedslag i bostadsområdet är ett problem för elektroniken som bara har ett begränsat skydd.
Hittar ingen årsmodell på typskylten, men hört att de är drygt 10.
Kompressorerna verkar vara på gång nu, det har bytts några senaste året.
Min egen lät illa när jag flyttade in för drygt ett år sen, men jag bytte fötter själv, då blev det tyst. Men den har börjat låta lite mer på senaste tiden. Dock inte undersökt om det är ett skramlande rör igen, eller själva kompressorn som låter. Stänger jag dörren till tvättstugan hörs den inte, så det är inget man reagerar på till vardags.
 
Ok då har ni någon av de sista årsmodellerna. I det 14-siffriga serienumret är det siffra 7-8 som anger tillverkningsåret men jag är osäker på hur länge NIBE använt det systemet(?) Kommer även upp siffror i displayen när man slår på strömmen. Min erfarenhet är att kompressorn bara håller 8-9 år i snitt pga av de införde R290 Propan som miljövänligt köldmedia efter R22 som förbjöds. Införandet av elektrisk kompressorvärmare omkring 2005 förbättrade läget men fråga med hur mycket? Kompressorerna låter och vibrerar mer mot slutet av sin livslängd men kompressorfötterna verkar också ta slut innan, bra att de går att byta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.