Vår villa som är byggd 1998 har en Nibe Fighter 310p, tror den installerades ungefär 2005, vad jag vet är det inte originalpumpen.

Senaste veckorna har den börjat krångla, jag har fått felkod A03. Och enligt manualen ska man trycka på knappen på toppen av pressostaten och starta om värmepumpen. Gjort detta 2 gånger nu, men felet har återkommit.
Idag vaknade jag upp till en värmepump som inte värmer vattnet, fick en härlig dusch med 25-gradigt vatten.
Startade om värmepumpen och nu verkar den värma vattnet igen.

Är hoppet ute eller finns det något jag kan göra?
 
Försök kolla om det är högtryckspressostaten eller lågtryckspressostaten som löser ut. Tryck inte in knappen och se om den är nollställd när den startar om. De normala är annars att kompressorn havererar efter ett antal år och behöver bytas ut.
 
J Josth skrev:
Försök kolla om det är högtryckspressostaten eller lågtryckspressostaten som löser ut. Tryck inte in knappen och se om den är nollställd när den startar om. De normala är annars att kompressorn havererar efter ett antal år och behöver bytas ut.
Förstår dock inte hur man ser om den har löst ut eller inte?
Tryckte på någon gummiknapp på toppen av högtryckspressostaten, men vet inte om den rörde på sig. Märker man tydligt om den har löst ut?
Lågtrycken går inte att återställa enligt instruktionsboken, men går det att se om den löst ut?

Om kompressorn har havererat så är det nog ändå dags för en ny värmepump, något som är bra mycket tystare i så fall.
Men innan dess vill jag gärna göra alla tester du skriver om.
 
Om man får larm A03 och bara startar om värmepumpen och den då är nollställd så vet man att det var lagtryckspressostaten. Om man får larm A03 och startar om värmepumpen och den fortfarande visar A03 vet man alltså att det var högtryckspressostaten.

Man kan behöva jobba en del med ljudnivån men jag har fått min 310P tystare än det skulle vara om jag bytte till en ny värmepump typ F370.
 
J Josth skrev:
Om man får larm A03 och bara startar om värmepumpen och den då är nollställd så vet man att det var lagtryckspressostaten. Om man får larm A03 och startar om värmepumpen och den fortfarande visar A03 vet man alltså att det var högtryckspressostaten.

Man kan behöva jobba en del med ljudnivån men jag har fått min 310P tystare än det skulle vara om jag bytte till en ny värmepump typ F370.
Jaha, när jag startar om den så dyker inte A03 upp direkt, nu har jag inte stått och tittat på den hur lång tid det tar innan felet kommer, men inte de första minuterna efter start.
Vad betyder det om lågtryckspressostaten löser? Är det kompressorn som är kass eller är det själva lågtryckspressostaten som är kass?

Vet du hur Bosch's frånluftsvärmepumpar är i ljudnivå?
Mer specifikt Bosch Compress 3800i?
 
Ja det kan ta en liten stund innan A03 dyker för bl.a. kompressorn har ca 15 min startfördröjning för att garantera att den hunnit tryckutjämna. Om lågtryckspressostaten löser ut kan det t.ex. bero på att köldmedia har läckt ut. Man måste då laga läckan och fylla på nytt. Läckan kan t.ex. vara litet hål i förångaren. Kan också vara problem med expansionsventilen. Högtryckslarm kan t.ex. komma om temperaturgivaren för kompressorn visar fel och temperaturen i kondensorn blir för hög.

Ljudnivåerna är svårt att säga så mycket om. Man får gå på uppgivna värden och sedan vara beredd att fixa lite själv för att få ner ljudet.
 
J Josth skrev:
Ja det kan ta en liten stund innan A03 dyker för bl.a. kompressorn har ca 15 min startfördröjning för att garantera att den hunnit tryckutjämna. Om lågtryckspressostaten löser ut kan det t.ex. bero på att köldmedia har läckt ut. Man måste då laga läckan och fylla på nytt. Läckan kan t.ex. vara litet hål i förångaren. Kan också vara problem med expansionsventilen. Högtryckslarm kan t.ex. komma om temperaturgivaren för kompressorn visar fel och temperaturen i kondensorn blir för hög.
Okej, det är alltså inget man löser på egen hand?
Men det betyder inte att kompressorn behöver vara dålig, utan att det är en läcka någonstans?
Går det att på något lätt sätt lokalisera läckan?
 
En kyltekniker har läcksökningsinstrument som kan avgöra var det läcker.
 
Jag hade nog den tystaste exemplaret av Nibe 310P efter en omfattande ljudisolering.
Boschpumpen jag har nu är avsevärt tystare från början men jag kunde inte låta bli att få ner ljudet lite på den med. Det är förvånande hur klantigt byggda de är med tanke på hur störande buller är. Nibe 310P var ett skräckexempel så vad du än byter till så blir det bättre. Bosch är ca 20% effektivare och har bättre varmvattenkapacitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.