Hej,

Jag fick en förbrukning från elbolaget på 4000 kw/h för februari + en vecka för januari.
Detta låter sinnessjukt högt, så jag tänkte kolla hur mycket kw/h pumpen dragit, men kan inte för allt i världen hitta vart jag kollar detta... någon som kan hjälpa?

Sedan, är det normalt att utav 3600 timmar den varit i bruk så har elpatronen, tillsattsvärmen (TS-tiden), varit igång 850 timmar... ?

Jag bor i ett 156 m2 stort hus.

Tackar för svar!
 
Då har den varit igång ca 1 år.
Ärligt verkar den vara lite för liten om du värmer hela 156m2 med den.
Och det visar ju att elpatronen har varit i en del.
En storlek större skulle det nog varit, 156x50 = 7,5kw behöver ditt hus när det är som kallast, då ger din vp ca 5kw, därav elpatron
 
äve ett välisolerat hus i den storleken får man problem att värma med endst 5kW.
du ska nog ha en 1125-10 (lite beroende på hur issolerat huset är m.m)

vad kör du för värmekurva, samt har du alla termostater fullt öppna?
 
ska kolla upp värmekurvan och det...
Men hur i h-vete kan en aktoriserad firma räkna så fel i sådana fall? Och nej, det är inte väl isolerat heller..

Vi installera detta i september...
 
vad har du anget för energiförbrukning till dom?
stämmer den förbrukningen överens med den innomhus temp du idag har?
 
CarMan skrev:
äve ett välisolerat hus i den storleken får man problem att värma med endst 5kW.
du ska nog ha en 1125-10 (lite beroende på hur issolerat huset är m.m)

vad kör du för värmekurva, samt har du alla termostater fullt öppna?

vill bara säga emot dig där, jag har 200m2 uppvärmt stenhus, nybyggt så det är väl välisolerat antar jag men inga problem med en 1225 6kw iaf.

mindre än 2000 timmar sen 12 sept -08 och bara 8 ts timmar, de är oxo självförvållade med extra vv o lite tester...

annars har jag inget att tillägga vad gäller detta hus mer är att jag bidrar med timmar att jämföra med.

mvh daniel
 
glöm inte ventilationen, vad har du för ventilation i ditt nybyggda stenhus?
jag antar att du har nån form av återvinning där ! med andra ord får du extra "värme" fårn denna
 
CarMan skrev:
glöm inte ventilationen, vad har du för ventilation i ditt nybyggda stenhus?
jag antar att du har nån form av återvinning där ! med andra ord får du extra "värme" fårn denna
helt korrekt naturligtvis,

har ftx heru 75 som går på lägsta hastighet, blir ungj 35l/s som byts ut.

under de kalla månaderna enligt fjärren så tar den ut 20 grader o släpper tillbaks 13-14 om det är kanske -5 till -10 ute... vad jag kommer ihåg.
men vad är det i kw räknat då att ha ftx? nyfiken


mvh daniel
 
TFX är ju överlägsen jämfört med allt anat, så med en sån i huset så räcker det att endast ha 5 kW extra att skjuta till
 
CarMan skrev:
TFX är ju överlägsen jämfört med allt anat, så med en sån i huset så räcker det att endast ha 5 kW extra att skjuta till
ok tack, då har jag satsat rätt iaf då...

åter till trådskaparen :)

kanske han kan trimma in värdena i menyn så den klarar sig utan ts, han skriver ju inget om vad han har exempelvis i gradminuter o ts gradminuter.
 
Ja det är inte omöjligt att det går att kapa en hel del på det där!
som vanligt gäller det att ha fult öppna termostater, så pumpen kan göra sitt jobb.
sen så gäller det ju att trimma in rätt kurva (förhoppningsvis har man lågtempsystem)
man måste kolla att gradminuterna äts upp hela vägen ner till 0

man kan öka på gradminuterna för TS till masx värdet för att vara säker på att den inte går in i onödan (får man problem med att det blir kallt så sänker man lite itaget)
 
hum... nej alla termostater är inte fullt öppna.. utan vride av lite på några.

Men ska kolla upp allt detta när jag kan hemma... sitter med ett nyfödd litet knyte så har lite svårt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.