Hej!

Jag har köpt en relativt nytt stort hus med en Nibe Fighter till, huset är på runt 280 kvm och finns i stort sett 2 element i varje rum.

Och jag ska tala om att jag är väldigt novis på dessa saker. Jag kan lite, men inte alltför mycket. Som jag förstått med denna så ställer man inte in värmen som det ska vara i rummen utan framvägsvattnets temperatur? Det har jag ställt in på 45 grader.

Nu till problemet, nu har det varit väldigt kallt i ungefär 2 veckor, runt -10/15 grader. Och nu märker man att den inte klarar av att värma upp till den graden jag har ställt in. Den kör igång elpatronen, men klarar inte av att värma upp ändå. Nu började den värma VV imorse vid ungefär 09:00 även där körde den elpatronen och nu ca 17:00 är VV graden ungefär 34*, värmer vääääldigt långsamt. Och den klarar inte av att värme upp vattnet i elemten än mer än 40/41 grader. Men jag har den ställd på 45. Är det några inställningar som är dåliga eller ska jag ta hit någon som får kolla den? Just nu håller den på värmer VV och är på 41 grader, elemtenen är svinkalla. Och börjar bli lite panik. Kan man tvinga bort uppvärmingen av VV? Så den bara kör VP? Sorry novisheten men hoppas ni har förståelse!
 
  • Display på en Nibe Fighter värmepump som visar framledningstemperaturen 41 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Displaypanel av en Nibe Fighter värmepump som visar utetemperatur på 9°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nibe Fighter värmepumps kontrollpanel med display som visar status och temperaturinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en Nibe Fighter värmepump som visar temperaturinställningar och driftstatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nibe Fighter värmepumpens kontrollpanel visar driftstatus med gröna och röda lysdioder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel för Nibe Fighter värmepump med inställningar och statusindikatorer tända.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpsdisplayen för en Nibe Fighter som visar status och olika ikoner, med tydlig användning och viss damm och spindelnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpens kontrollpanel visar driftinformation, omgivet av damm och spindelnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En Nibe Fighter värmepumpspanel som visar statusindikatorer och inställningar på en digital display.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kan värmepumpen vara 20 år gammal modell :thinking:
Väldigt oklart hur gammal den är. :D Verkar ha bytts reservdelar 2014 iaf.
 
Lysdioden för larm/felmeddelande lyser. Man behöver se om det går att få fram mer info om detta. Eftersom KBin = KBut så fungerar inte kompressorn och el-patronen ensam kanske inte räcker till för att hålla värmen så det blir svalt, den är på 9 kW om inte extra tillsats är monterad.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Lysdioden för larm/felmeddelande lyser. Man behöver så om det går att få fram mer info om detta. Eftersom KBin = KBut så fungerar inte kompressorn och el-patronen ensam kanske inte räcker till för att hålla värmen så det blir svalt.
Jag tog med blixt så det ser ut som den lyser, om du tänker på varningstriangeln längst ner? Den lyser inte. :)
 
Ok, på bilden ser den ut att lysa men visst kan det vara en synvilla. Tror inte det är Fighter 1110 du har utan 1210. Kan det stämma?
 
Det är 6 grader i både tillopp och retur på köldbäraren. Detta innebär att den inte tar någon energi ur kollektorn. Du behöver ha ut en tekniker som kan felsöka kylkretsen.
Jag skulle inte lägga för mycket pengar på den pga dess ålder.
 
L lordi skrev:
Det är 6 grader i både tillopp och retur på köldbäraren. Detta innebär att den inte tar någon energi ur kollektorn. Du behöver ha ut en tekniker som kan felsöka kylkretsen.
Jag skulle inte lägga för mycket pengar på den pga dess ålder.
Ok, tack för ett bra svar! Kommer ringa imorgon och har själv inte tänkt läga någon större summa, då istället byta ut den. :) Tack!
 
kompressorlampan lyser, men ingen skillnad i kb temp. hör du om kompressorn går (brummar den)
om den går, så har du lite köldmedia i systemet eftersom den inte tar någon energi ur backen, därför orkar den heller inte värma vattnet.
 
Om bilden är tagen när kompressorn inte går kan kb bli lika….. ta en bild på kb in/ut när kompressorn är igång.

jag skulle också titta på om växelventilen är rörlig.
 
trevägsventilen är värd att kolla, men i detta fallet verkar det som att pumpen indikerar kompressordrift, utan att den går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.