Hej

Nybliven husägare, begränsat med kunskap kring ämnet.

Vår Nibe F750 (2012) har sedan ett par dagar börjat läcka vatten undertill. Det verkar härstamma från rören undertill enheten. Det droppar i princip konstant men kan samtidigt upphöra under ett par timmar. Jag undrar om det är packningarna som gett upp.

Är detta något jag kan ta mig an på egen hand?
 
  • Värmepump inomhus, öppen servicepanel, rör, elektronisk styrenhet, i en klädkammare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation under diskbänk med kopprarör, backventiler och märkning "Avstängn". Otydligt fokus, inomhus ljusförhållanden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör, ventilationsdelar och elektriska kablar under en maskin, varningsetiketter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörmokeri med mässingskopplingar, rör, ventiler och kabelhölje under diskmaskin. Fläck av vatten eller läckage syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röranslutningar och ventiler, en märkt med "Avstängn", troligen industriell eller VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare på ca 1.5 bar, isolerad rördel, GRUNDFOS cirkulationspump med ström på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De två anslutningarna du har ringat in är dels inkommande kallvatten till VVBn (med avstängningsventilen), dels utgående varmvatten.

På näst sista bilden så ser man droppar högre upp än kopplingarna du ringar in.

På andra och tredje bilden så ser man att det har ärgat vid kopplingarna mot själva VVBn.
Så felet ligger där istället för kopplingarna du har ringat in.

Eventuellt kan det gå att dra kopplingarna lite och på så sätt få de täta.

Sen kan det även vara så att själva VVBn läcker, för att kontrollera det så går det att linda lite toapapper runt rören från VVBn och se om papperet blir blött ovanifrån.
 
Demmpa Demmpa skrev:
De två anslutningarna du har ringat in är dels inkommande kallvatten till VVBn (med avstängningsventilen), dels utgående varmvatten.

På näst sista bilden så ser man droppar högre upp än kopplingarna du ringar in.

På andra och tredje bilden så ser man att det har ärgat vid kopplingarna mot själva VVBn.
Så felet ligger där istället för kopplingarna du har ringat in.

Eventuellt kan det gå att dra kopplingarna lite och på så sätt få de täta.

Sen kan det även vara så att själva VVBn läcker, för att kontrollera det så går det att linda lite toapapper runt rören från VVBn och se om papperet blir blött ovanifrån.
Tack! Jag ska undersöka. Du skriver att jag kan testa att dra kopplingarna, kan du utveckla?
 
Demmpa Demmpa skrev:
De två anslutningarna du har ringat in är dels inkommande kallvatten till VVBn (med avstängningsventilen), dels utgående varmvatten.

På näst sista bilden så ser man droppar högre upp än kopplingarna du ringar in.

På andra och tredje bilden så ser man att det har ärgat vid kopplingarna mot själva VVBn.
Så felet ligger där istället för kopplingarna du har ringat in.

Eventuellt kan det gå att dra kopplingarna lite och på så sätt få de täta.

Sen kan det även vara så att själva VVBn läcker, för att kontrollera det så går det att linda lite toapapper runt rören från VVBn och se om papperet blir blött ovanifrån.
Okej, tack vare ditt konstaterande kunde jag lösa felet själv 🙂
Slangen till avfrostningskoppen hade släppt, den slangen leder vanligtvis vattnet till spillkoppen. När slangen inte är ansluten så rinner vattnet längs varmvattenbehållaren hela vägen ner till botten och skapade för mig illusionen att det läckte från rören.

Allt frid och fröjd nu 🙂
 
  • Vask under diskbänk med avloppsrör, sifon, vattenslang och beläggning, belysning ovanifrån, isoleringsmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Bra att du hittade felet.
Tur att det var enkelt.

Ta och försök å torka/borsta bort så mycket ärg som möjligt, då blir det lättare att felsöka eventuella kommande läckage.

Se är toapappersmetoden en bra/enkel metod för felsökning vid läckage oberoende vad det är för vätska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.