Hej!
Har sökt men hittar inte svaren på mina funderingar.

Vi byggde SMV Villa Huskvarna i början av året nu och vi fick en NIBE F750 frånluftsvärmepump. I september blev övervåningen inredd och klar. Rörmokaren satte element i under varje stort fönster. Som jag förstod det så gjorde de inget mer än att fylla på systemet med mer vatten men inga justeringar av inställningar på pannan.

Nu när kylan börjar krypa på här i Småland så upplever vi att det är svalare på övervåningen i alla rum. När elementen nere är varma så är de inte alls så varma uppe vilket gör att nu börjar det bli kyligt.

Det som gjordes med pannan i samband med att övervåningen började färdigställas var att vi anlitade en tekniker som justerade in ventilationen rätt.

Jag undrar om det finns en eller flera inställningar man kan göra för att få varmare element på övervåningen?

Tilläggas bör att i augusti när temperaturen var nere på några plusgrader om natten så var elementen nere kalla trots att vi ställt värmepannan på 21,5 grader och pannan indikerade att det var 20 grader inne. Efter att ha startat om pannan med någon timmes mellanrum så hör jag hur det börja låta från pannan (någon sorts cirkulationspump?) och lite senare kände jag hur värmen började komma i elementen. Varför det var så vet jag än idag inte. I värmepannan loggar via NIBE uplink återkommer ett "Inverterfel" med vissa mellanrum.

Wall of text men tack på förhand!


Mvh
 
För det första ska man spola ur det nya radiatorsystemet innan det tas i drift. Kan finnas mycket smuts, damm och partiklar i värmevattnet nu. Tappa ur allt värmevatten och fyll upp ett par gånger med luftning så kommer förhoppningsvis det mesta skräpet med ut. Kontrollera och rensa smutsfiltret om det finns. Till huset hör en värmeritning. På den värmeritningen står hur ventilerna i värmesystemet ska vara injusterade enligt dimensionering. Detta ska normalt stämma men i vissa fall behövs justeringar göras från angivna värden. Övervåningen behöver något mindre värme totalt än bottenvåningen men det ska absolut inte kännas kallt på övervåningen.
 
Redigerat:
Det låter som att ni kan ha för lågt flöde till radiatorkretsen på övervåningen. Beroende på hur allt är inkopplat kan det gå att justera flödet mellan våningarna, men det är inte säkert att det är gjort så. En sak som går att testa enkelt är att kolla vilket läge cirkulationspumpen bakom plåten i nederkant på värmepumpen är ställt i. Om den inte är i läge tre (III) så kan ni prova ändra den till det läget och se om det blir bättre temperatur på övervåningen.

Tilläggas bör att i augusti när temperaturen var nere på några plusgrader om natten så var elementen nere kalla trots att vi ställt värmepannan på 21,5 grader och pannan indikerade att det var 20 grader inne. Efter att ha startat om pannan med någon timmes mellanrum så hör jag hur det börja låta från pannan (någon sorts cirkulationspump?) och lite senare kände jag hur värmen började komma i elementen. Varför det var så vet jag än idag inte.
Det är troligtvis helt i sin ordning. Värmepumpens kompressor värmer radiatorvattnet när värdet "gradminuter" sjunkit under ett visst inställt värde (vill minnas att standardinställningen är -60 men du kan ha ett annat värde inställt). Detta värde kan beskrivas som att "framledningstemperaturen" varit 1 grad under "beräknad framledningstemp" i 60 minuter, eller 2 grader under i 30 minuter. När du startar om pannan tar det därför ett tag innan detta värde har räknats ner och kompressorn startar och värmen kommer till radiatorerna. Andra anledningar till att radiatorerna är kalla kan vara att värmepumpen värmer varmvatten (den kan inte värma radiatorerna och varmvatten samtidigt), eller att pumpen gör en avfrostning.
 
hakfre skrev:
Det låter som att ni kan ha för lågt flöde till radiatorkretsen på övervåningen. Beroende på hur allt är inkopplat kan det gå att justera flödet mellan våningarna, men det är inte säkert att det är gjort så. En sak som går att testa enkelt är att kolla vilket läge cirkulationspumpen bakom plåten i nederkant på värmepumpen är ställt i. Om den inte är i läge tre (III) så kan ni prova ändra den till det läget och se om det blir bättre temperatur på övervåningen.


Det är troligtvis helt i sin ordning. Värmepumpens kompressor värmer radiatorvattnet när värdet "gradminuter" sjunkit under ett visst inställt värde (vill minnas att standardinställningen är -60 men du kan ha ett annat värde inställt). Detta värde kan beskrivas som att "framledningstemperaturen" varit 1 grad under "beräknad framledningstemp" i 60 minuter, eller 2 grader under i 30 minuter. När du startar om pannan tar det därför ett tag innan detta värde har räknats ner och kompressorn startar och värmen kommer till radiatorerna. Andra anledningar till att radiatorerna är kalla kan vara att värmepumpen värmer varmvatten (den kan inte värma radiatorerna och varmvatten samtidigt), eller att pumpen gör en avfrostning.
Är det inte variabel pump som arbetar efter att hålla delta? Dvs vid lågt uttag sjunker hastigheten och viseversa?

Är enrörssystem i en smv va?
 
Är det inte variabel pump som arbetar efter att hålla delta? Dvs vid lågt uttag sjunker hastigheten och viseversa?
Ja, och nja. Den cirkulationspumpen jag nämner är en "vanlig" grundfos-pump som man ändrar inställningar direkt på pumpen. Den går visserligen att ställa i proportionellt eller konstant-tryck läge, men har man problem med kalla radiatorer kan det ju vara ide att tvångsköra den på högsta fart.

Sen har F750 även en till "intern" cirkulationspump som styrs genom värmepumpens kontrollpanel. Den jobbar normalt (standardinställning) efter att hålla delta på ett inställt värde. Om detta går att skriva mer, men det blir lätt en lång roman...

Är enrörssystem i en smv va?
Jag tror det, men är inte helt säker då jag inte bor i en SMV själv. Enrörssystem och F750 har jag dock erfarenhet av.
 
hakfre skrev:
Ja, och nja. Den cirkulationspumpen jag nämner är en "vanlig" grundfos-pump som man ändrar inställningar direkt på pumpen. Den går visserligen att ställa i proportionellt eller konstant-tryck läge, men har man problem med kalla radiatorer kan det ju vara ide att tvångsköra den på högsta fart.
.
Ok, jag uppfattade det inte som att frågeställaren har en extra pump, utan bara den interna. Därav frågan.
 
Sen återkoppling men idag var rörmokaren här och justerade två element på nedervåningen, som hade någon sorts ventil för att justera flödet så mer vatten går till övervåningen. Det ska bli intressant att se hur det går. Han gjorde även en justering på pumpen i värmepannan, jag tror det var något med varvtalsreglering som han ändrade till.

Vi ska se ett par dagar hur det blir, förhoppningsvis gjorde det susen.
 
Låter lite mystiskt att justera två radiatorer på nedervåningen för att få varmt på övervåningen. Borde sitta separata injusteringsventiler till undervåning respektive övervåning på stammarna, normalt returledningarna. Hoppas det lyckades i alla fall. Rörmokaren ställde nog upp kapaciteten på cirkulationspumpen för värmebäraren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.