Hej!

Jag har golvvärme i hela huset med 12 golvvärmeslingor som regleras individuellt. Min frånluftsvärmepump, NIBE™ F750 styr framledningstemperaturen utifrån parametrar som utetemperatur, innetemperatur och en definierad värmekurva.

I vardagsrummet (som är ett stort rum som är öppet tillsammans med köket) finns en rumsgivare som är kopplad till NIBE™ F750.

För varje värmeslinga finns en shuntventil som styrs av Uponors golvvärmecentral. Golvvärmecentralen har kontakt med rumstermostaterna i respektive rum och öppnar/stänger flödet beroende på om den inställda temperaturen på rumstermostaten är uppnådd eller inte.

Det betyder ju att det finns 2 system som försöker reglera temperaturen i rummen. Mina funderingar kretsar nu runt vilken uppgift som rumstermostaterna har.

Min idé är att fortfarande låta NIBE™ F750 bestämma framledningstemperaturen. Jag skulle sedan vilja plocka bort shuntventilerna och rumstermostaterna helt och hållet för vardagsrummet (där inomhusgivaren sitter) och sätta dessa slingor på max flöde. Sen sätter jag samtliga övriga rumstermostater på låt oss säga 21-22 grader. Det innebär att rumstermostaten kan strypa flödet ifall det blir för varmt i det aktuella rummet.Vill man ha varmare än så i ett rum kan man vrida upp termostaten men sannolikt lär det inte bli mycket varmare eftersom framledningstemperaturen kommer att vara begränsande. Vill man ha kallare så får termostaten en funktion, inte annars.

Är det någon som förstår hur jag tänkt? Är det rätt eller fel?
 
Det är väl så att golvvärme och Värmepump använder olika regleringsparadigmer (ON/OFF+termostat resp. variabel framledning)

Du får bestämma vilken som ska gälla, eller om du vill ha en kombination.....


Jag har gjort samma resa med REHAU golvvärme och IVT. REHAU vill ha en högre framledning och låta sig ON/OFF regerling (med termostat) råda. Dvs man kan/ska ha en något högre kurva än som egenligen behövs på Pumpen, och låta golvvärmens ON/OFF cykler gå.

(REHAU lät en slinga vara på en stund för att få varmvatten i hela slingan - sedan kunde vattnet stå stilla enstund så max energi tas ur vattnet och man får större DeltaT. olika cykler applicerades på de olika slingorna)


///Abbe
 
Tack abbe_ för att du delade med dig av dina erfarenheter.

I Installationshandboken för NIBE™ F750 skan man läsa att
TÄNK PÅ!
En höjning av rumstemperaturen kan bromsas av termostaterna till radiatorerna eller golvvärmen. Öppna därför termostaterna helt, utom i de rum där en svalare temperatur önskas, t.ex. i sovrum.
Då verkar det ju också dumt att ha golvvärmetermostater och styrdon kopplade till slingorna i vardagsrummet där NIBEs rumstermostat sitter. Så jag monterade bort styrdonen och monterade på plasthattarna som följde med golvvärmeslingan. Jag skruvade bara på dessa lite löst för jag tror att det är i det läget som returventilen är helt öppen.

På varje slinga sitter även en strypventil för tilloppet. De är inställda på olika värden enligt hustillverkarens ritning. Jag antar att det är teoretiska värden och att man kan behöva justera dessa för optimal värmefördelning i huset.

Jag undrar om det finns några bra riktlinjer eller "Best practices" för hur man balanserar slingorna mot varandra, eller om det ens behövs. Jag antar att om det blir tillräckligt varmt i något rum så behöver jag inte röra strypventilen alls. Har jag svårt att få upp värmen i ett rum trots att termostaten står på max kanske jag kan prova att öppna strypventilen något, vänta en dag och se om det förbättrades? (Har ett sovrum som är lite kallt även fast termostaten står på max)

Tack igen :D
 
Jag har golvvärme och en flvp från Comfortzone,

Enligt cz representant så är det mest energieffektiva att låta rumstermostaterna stå på max och låta vpn reglera temperaturen med hjälp av sitt styrsystem. Det fungerar bra och vårt 85m2 radhus förbrukade 5500kwh totalt senaste året utan att vi frös så jag kör på det :)

Skulle det visa sig att något rum blir på tok för varmt så kan man reglera bara just det rummet med hjälp av rumstermostaten, så tillvida det inte är rummet där värmepumpens givare sitter, då sänker man önskad rumstemp på värmepumpen.

Stryper man temperaturen i alla rum med hjälp av rumstermostaterna som inte pratar med vpn så kommer ju vpn försöka uppnå inställd temperatur på vpn, vilket är omöjligt eftersom rumstermostaterna inte kommer att tillåta det. Vpn kommer då att "jobba ihjäl sig" (lite överdrivet kanske, men i alla fall sträva efter ett onåbart mål).
 
Vill du ha en riktigt ball grej kan du prata med Uponor om +Adjust :)
Eller en snabb googling kanske?

Du har det i din maskin, uppdatering kan behövas.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Hur gör jag om jag vill ha varmare i badrummet där jag har klinkers?

Då måste jag ju ställa pumpen på typ +2 och styra ner med rumstermostaterna?

Golvvärme, nytt hus, träbjälklag, Nibe 750.
 
AndersLorin skrev:
Hur gör jag om jag vill ha varmare i badrummet där jag har klinkers?

Då måste jag ju ställa pumpen på typ +2 och styra ner med rumstermostaterna?

Golvvärme, nytt hus, träbjälklag, Nibe 750.

Om flödet ibadrumsslingan är nerstrypt, kan du kanske få upp tempen genom att öka flödet. Annars får du som du säger skruva upp framledningstemperaturen.

Sen kan du istället för att styra övriga rum med termostat, på motsvarande sätt sänka flöded i dessa slingor om det blir för varmt.

/Abbe
 
  • Gilla
Falun023
  • Laddar…
Ok Abbe jag ska testa lite.

Hur tycker vi jag ska ställa driftprioriteringen då? Original är det väl 20 min varmvatten 20 min värme?
Installatören ställde det på 30/30 men det känns lite onödigt länge att köra vv i 30 min?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.