Hej allesammans!

Nu vet jag att de garanterat finns en tråd om just detta och att man inte är ensam om detta problem, men att försöka hitta de man söker är hopplöst eller så får man fram en massa annat. Så vi gör ett nytt försök!

Problem med en Nibe F750 som jag vill tror att många andra även har, gällande felkod EB16 möjligt fel på Avfrostningselemntet.

Har en nybyggt hus som vi har bott i 1år.
Under sommaren som varit har pumpen fungerar hyfsat. Fått något meddelande om att pumpen har för korta drifttider kompressorn.
Och nu en felkod på Avfrostningselemntet.
Att få hjälp ifrån NIBE är hopplöst.. så nu vänder jag mig till er!

Vad för inställningar ska man ha egentligen? Finns ju många olika sätt att ställa in Pumpen på beroende på vart du bor. Jag bor i Hudiksvall och vi har just nu -16 grader ute.
Felkoden började komma för 1-2veckor sedan, har varje gång bara startat om pumpen och försökt ändra några värden hit och dit. Men inget hjälper.

Vad kan jag säga då,
Värmekurvan är Kurva 5 med förskjutning 0
Framledningstemperatur 34

Runt 21 grader innomhus
Driftläge: Auto
Stopp av Värme 24 grader
Start tillsats 0 grader
Filter tid 8

Gradmininställning aktuell ca -1300
Start kompressor = -200 till -300
Startdifferens tillsats = 1000
Diff mellan tillsatssteg = 80

Fläkthastigheten 55%
Luftflödet ca 230

Kompressorn låg på 54hz när jag åkte
Och tillsats på 4,5Kw!

Något är ju fel med vad, alla värderna är de en installatör som gjort, några små ändringar har jag själv gjort med en viss hum. Men de kan man ju verkligen ha fel ändå.

Tacksam för svart!

Mvh/ Marcus
 
Jag har en Nibe f730 med samma problem. Har ingen lösning på problemet dock utan felsöker fortfarande. Började komma när det var under -10 förra vintern. Fick då hjälp att korrigera luftflödet i huset av Nibe serviceombud, men felkoden kom tillbaka nu när det var kallt ute. Förstått att korrigeringsfaktorn i meny 5.1.5.1 ska vara så nära 1 som möjligt, min är 0,96 men verkar ju ändå inte lösa problemet. Kör fläkthastighet 73% och BS1 visar 257. Kör kurva 5 med förskjutning 0. Inga andra felmeddelanden och pumpen ger värme som den ska.

Gradminutsinställning:
Start kompressor: -60
Startdifferens tillsats: 700
Diff mellan tillsatssteg: 100
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.