Hej.

Vi skall om några veckor installera en frånluftsvärmepump, Nibe F750. Jag har i dagarna börjat med spirorörsdragningen men har lite frågor angående avluften.

Bakgrund:
1,5-plans villa (ca 115+35 kvadrat).
Frånluften kommer tas från tvätt, badrum*2 samt kök. Frånluftskanalerna blir 160 mm spiro med en flexibel ljuddämpare per don samt cylindrisk dämpare på stammen. Husets alla våta utrymmen ligger i ena delen av huste så stamlängden blir inte särskilt lång, ca 4 meter.

Mina frågor gäller avluften:

- Givet övrig installation, bör man då ha 160 mm stam även på avluften? Avluften kommer avslutas i en takhuv, ca 6 meter total rörlängd, 4 st 45 graders svängar.

- Bör man ha ljuddämpare även på denna sträcka? Jag ser inget skäl till det då röret kommer gå på vinden i hela sin sträcka.

125 mm avluft hade gjort kondensisoleringen lite lättare, jag hade då kunnat köpa 50 mm isolering istället för 30. Utöver det blir det mindre trångt i huven.

På pumpen är stosen 125 mm.

Tacksam för svar!

pd. är detta en fråga för ventilationsforumet får någon gärna flytta detta ds
 
Sent svar kanske, men i I våran nybyggda villa monterade jag ett 160-rör för avluften med 125->160-övergång ovanför pumpen, enligt ritning från ventilationsfirma. Ljuddämpare lär du inte montera på avluften då du får svårt att isolera den, och den lätt kondenserar.

Kondensisoleringen var däremot ett kapitel för sig, jag tror att vi var fyra gubbar som la hela sin tyngd på en PE30-strumpa och spände åt när morsan råkade knacka på dörren och fick spänna stripes åt oss :)

Vid min huv hade jag åtminstone med ett litet isolerrör att lägga i huven efter takgenomföringen.
 
Tack för svaren.

Jag har (tyvärr)bestämt mig för att installera en ljuddämpare även på avluften då den kommer gå bakom en vägg där vi kommer ha en tv framöver. Den ljuddämpande isolering som är i dämparen är alltså otillräcklig. Då får jag att testa att få på armaflexband om denna, och i värsta fall ge upp dämparen.

Sen PE-30 strumpan? Jag har inte sett några instruktioner om att linda den tight? Det jag har sett är att trä strumpan över avluften och att tejpa rejält tight runt där den avslutas. Jag har använt T-flextejp för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.