Hej!

Förutsättningar:
NIBE F730 kopplat till Uponor golvvärme.
Enplanshus, 162kvm, betongplatta, byggår 2018.

Bor lite utanför Gbg och nu har det varit rejält kallt ett tag (5-12 minus dygnstemp). Upplever att huset och golven är kallare än normalt (jämfört med förra vintern). Har legat runt 18 grader inomhustemp på morgonen nu ett tag. Gjorde en översyn av pumpen idag och reagerade på ett par saker som jag hoppas någon kanske kan hjälpa mig reda ut.

Kompressorn verkar inte vilja komma upp i optimala frekvenser, ska den inte upp mot 100-120 Hz när den gasar på? Har luftat alla ventiler, gjort rent filtret och testat att öka fläkthastigheten från 55-65%. BS1 värdet ser bra ut på runt 250, men kompressor frekvensen verkar inte gå upp mer än 85hz.

Ser att framledningstempen ligger på runt 28-29 så det är betydligt lägre än det beräknade på 34. I min värld borde därmed pumpen jobba så mycket den orkar?

Eltillsatsen kickar också in om jag kör på autoläget, men kompressorn ligger kvar på sina 85 Hz. Borde inte kompressorn försöka jobba hårdare innan eltillsatsen ska gå in? Känns lite oekonomiskt. Har innan haft eltillsatsen blockad för utomhustemp på över -10, så givetvis kan detta vara en bidragande orsak till att pumpen inte orkar hålla inomhustemperaturen. Dock så borde väl inte detta påverka kompressorfrekvensen, snarare borde den väl behöva jobba hårdare om inte eltillsatsen hjälper till?

Någon som vet vad detta kan bero på? Är det ens något fel eller är det normalt?

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Den klarar inte minus 10 utan el, låt elen stötta. Vad ligger dina gradminuter på ?
 
  • Gilla
jomoo
  • Laddar…
B
Vad ligger utgående lufttemp på?
 
DonPablo DonPablo skrev:
Den klarar inte minus 10 utan el, låt elen stötta. Vad ligger dina gradminuter på ?
Tog dessa bilder imorse. Uppenbarligen har eltillsatsen hjälpt för framledningstempen har gått upp och det var varmare i huset samt på golven. Kompressorn hade tuffat upp till 101 Hz också så det verkar väl som att allting är i sin ordning? Eller bör den ligga ännu högre?

Vet inte om min omstart, luftning samt filterbyte igår helt enkelt gjorde susen. Kanske även att jag ställde upp fläkthastigheten. Någon som vet vilken fläkthastighet som är optimal? Dvs när man ger pumpen tillräckligt mycket luft att jobba med samtidigt som man inte drar in för mycket kallluft. Hört olika om detta, alltifrån att man inte bör ändra det som är injusterat vid installation (i mitt fall 55%) till att man ska upp mot 70% för att pumpen ska vara effektivast.

Har nu ställt in att eltillsatsen får gå in om tempen kryper under -5… Med dessa elpriser vill man ju dock inte att den går i onödan, tar hellre någon grad kallare inomhus då. Kan stödja med braskamin också
 
  • Digital display visar värmeinformation, temperaturer och driftstatus på svenska, troligen för värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital panel visar temperaturer och inställningar för klimatsystem, med varningsikon och serviceinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skärm visar temperaturer för olika komponenter, kanske i ett värmesystem, inom industrin eller liknande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärm med teknisk information, kanske för värme- eller kylsystem. Menyer på svenska, knappar under skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B BSOD skrev:
Vad ligger utgående lufttemp på?
Menar du frånluft (19,6 grader) eller avluft (-12,2 grader)? Värdena är ifrån imorse
 
B
J jomoo skrev:
Menar du frånluft (19,6 grader) eller avluft (-12,2 grader)? Värdena är ifrån imorse
Den ska begränsa på ca -15c utgående, så det indikerar ju att den kanske har lite för lågt ventilationsflöde för att komptedsorn ska kunna gå max.

Ökad fläktvarv ger ju ökat mängd luft. Men är det kallare än -15c ute, så blir det bara sämre. Men i Göteborg lär det vara få timmar med kallare än -15, så förmodligen går pumpen bättre om du ökar på ventilationen lite till.

(Men håll reda på ventilationen, man ska ju inte bara justera hursomhelst, men testa och se).
 
  • Gilla
jomoo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.