Hej och god fortsättning. Jag har precis bytt från en 310P till en F730 då 310:n pajade. Har ett typiskt 1,5 våningshus på 101+57kvm men också med källare på 101. Drivs med ettrörssstem till radiatorer till alla tre våningarna. Jag var fundersam till om den nya pumpen skulle klara att driva källaren ordentligt och tyvärr klarar den inte det med denna setup. 18 grader i källaren blir lite kallt tyvärr då jag har 23 grader i resten av huset. När 310:n brassade på med elpatron och konstant hög fart på cirkulationspumpen så blev det varmt i källaren men nu med en varvtalsstyrd CP så känns det som att jag inte får någon värme alls i källaren (elementen blir varma når CP:n går på 75% eller mer).

Rörkoppling går till entrévåningen primärt och därifrån är det kopplat en avstickare som delas upp till övervåning och källare. Älvsbyhus standardkoppling som är utökad bara. Standarrör på entrévåningen och 15mm PEX till resten och inga strypningar överhuvudtaget. 4 radiatorer var till övervåning och källare.

Någon som har ett tips eller två på vad jag ska göra för att få jämnare värme?
 
Kan du inte ändra inställning på pumpen? Googla manualen för cirkpumpen.
 
  • Gilla
Yamma
  • Laddar…
Det går att ändra så att värmebärarpumpen/cirkulationspumpen går i konstant hastighet (valbar 0-100%) vid värmeproduktion, istället för auto-läget som du troligtvis har aktiverat nu.

I servicemeny 5.1.10 och 5.1.11 hittar du dessa inställningar. Leta fram installatörshandboken för F730 som finns på nibes hemsida så står där hur man gör detta, och mycket mer.
 
  • Gilla
Yamma
  • Laddar…
H hakfre skrev:
Det går att ändra så att värmebärarpumpen/cirkulationspumpen går i konstant hastighet (valbar 0-100%) vid värmeproduktion, istället för auto-läget som du troligtvis har aktiverat nu.

I servicemeny 5.1.10 och 5.1.11 hittar du dessa inställningar. Leta fram installatörshandboken för F730 som finns på nibes hemsida så står där hur man gör detta, och mycket mer.
Tack, ska testa detta så får vi se om det räcker till. För att få någorlunda lika temp så får jag väl justera ner termostaterna på entré- och övervåning. Jag kommer ju att tappa lite i effektivitet så klart antar jag genom detta men det är väl enklaste vägen. Alternativet skulle väl vara att styra källaren separat?
 
Den mest genomgripande lösningen vore att installera en separat krets till källaren, som FLVP styr separat från första kretsen. Kostar givetvis en del, finns som tillbehör fr NIBE.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Den mest genomgripande lösningen vore att installera en separat krets till källaren, som FLVP styr separat från första kretsen. Kostar givetvis en del, finns som tillbehör fr NIBE.
Tack, misstänker att jag till slut behöver gå den vägen så varför inte på en gång? Jag behöver lite värme i källaren under sommaren och absolut ingen värme i de andra våningarna... Vad tror du att det kostar mellan tummen och pekfingret? Är det typ 10 papp installerat och klart? Jag kan väl alltid installera själv men NIBE kanske är kinkiga med det om det skulle bli trubbel framöver?
 
Tillbehöret (en shunt och reglering) heter ECS41 och kostar 5-6000kr. Kanske 10tkr klart är rimligt. En duktigt röris borde klara utan problem.

Har funderat i samma banor till min F750 - får se när det kan bli av.

Lycka till!
 
  • Gilla
Yamma
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Tillbehöret (en shunt och reglering) heter ECS41 och kostar 5-6000kr. Kanske 10tkr klart är rimligt. En duktigt röris borde klara utan problem.

Har funderat i samma banor till min F750 - får se när det kan bli av.

Lycka till!
Tack igen. Jag visste väl från början att jag skulle behöva styra separat och ställde frågan till installatören men det var väldigt industriellt och skulle gå snabbt (plus shunten var ju inte beställd...) och jag behövde varmvatten i huset. Ska se till att fixa detta snart. Lycka till själv.
 
Räcker det inte att strypa slingorna lite så att flödet fördelar sig bättre?

Om framledninge splittas i separata enrörsslingor (låter så) så innebär ju strypning av termostaterna bara att du skickar tillbaka varmt vatten till pumpen (eller är det fel-enrörskopplat utan enrörskoppel vid varje radiator så att hela slingan dör när en termostat stänger?) och inte automatiskt att det blir varmare i källaren (bara lite då tryckfallet ökar lite med stängda termostater).

Varje slinga (eller de två man vet har minst tryckfall) bör ha en strypventil. Då kan du öppna alla termostater på max och strypa ner flödet tills du har önskad fördelning.

Detta ger dig givetvis inte friheten att styra källaren separat,men på sommarhalvåret kan du lika gärna stänga de två husslingorna med avstängningskranen bara.

Om du saknar detta kostar grejerna typ 500kr och är enkelt att installera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Yamma
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Räcker det inte att strypa slingorna lite så att flödet fördelar sig bättre?

Om framledninge splittas i separata enrörsslingor (låter så) så innebär ju strypning av termostaterna bara att du skickar tillbaka varmt vatten till pumpen (eller är det fel-enrörskopplat utan enrörskoppel vid varje radiator så att hela slingan dör när en termostat stänger?) och inte automatiskt att det blir varmare i källaren (bara lite då tryckfallet ökar lite med stängda termostater).

Varje slinga (eller de två man vet har minst tryckfall) bör ha en strypventil. Då kan du öppna alla termostater på max och strypa ner flödet tills du har önskad fördelning.

Detta ger dig givetvis inte friheten att styra källaren separat,men på sommarhalvåret kan du lika gärna stänga de två husslingorna med avstängningskranen bara.

Om du saknar detta kostar grejerna typ 500kr och är enkelt att installera.
Framledningarna splittas, helt rätt och returerna går ihop innan pumpen. Flödet är helt klart bäst till standardlösningen (entrévåningen) och jag saknar tyvärr strypningar. Som jag förstår det är det korrekt monterat så att flödet går vidare till nästa radiator även om jag stänger av en termostat. Radiatorstorlekarna är också beräknade utifrån tryckfall. Ett antal år sedan installation nu men har för mig att man räknade 109% på efterföljande radiator för att ta hänsyn till ”ettrörsproblematiken”. Dimensioneringen borde vara ok.

Anledningen till att jag dragit ner termostaterna är väl i första hand att försöka få lite mer fart på pumpen (har ställt in den så att den egentligen ger lite för mycket värme, en kurva och en grads justering för varmt) så att källaren ska få lite värme snabbare. Det kanske inte behövs nu då jag har ställt CP:n på 80% konstant. Det har blivit lite lite bättre med konstant flöde men det är fortfarande runt 5 graders skillnad 18-19 mot 23 drygt... Därmed går pumpen ju inte optimalt ekonomiskt men i ekonomin ligger ju också att huset ska må bra och hålla källaren på en rimlig fuktighetsnivå (välisolerat så ok nu men skulle inte skada med lite förbättring).

Det kanske är värt att göra ett försök med strypningar innan shuntlösningen? Problemet är att jag inte har några verktyg för blårör (eller vad de kallas). Ser ut som att jag behöver korta två rör för att få plats med strypningar eller hur bör jag göra? Se bild, framledning närmast ner till två blårör för entrévåningen och en pexavstickare som delas upp till källare och övervåning.

Tacksam för synpunkter.
 
  • Värmerörssystem med kopplingar och delade framledningar i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Är det endast 1 rörs system i huset , har för mig att det är så
 
L Liteavvarje skrev:
Är det endast 1 rörs system i huset , har för mig att det är så
Precis.
 
L
Innan du gör något , prova med att strypa till lite på dom andra matarrören där det blir för varmt
Du får för lite vatten att gå runt till alla ställen . flödesproblem , öppna alla termostater så det blir fritt fram för vattnet , när det blivit lite värme kan du ställa ner lite
Skulle tro att källarens rör kommer att bli varma , men det kan ta ett tag innan det märks ,
Du kan känna på källarrören innan du stryper till lite och göra samma sak efter strypningen
 
  • Gilla
Yamma
  • Laddar…
L
1 rörssytem är lite luriga , allt vatten går genom hela slingan med start i första elementet
och dom brukar villa ha lite bättre tryck på pumpen för att få runt vattnet
Nere på elementkopplet brukar det sitta ett lock ( sexkant ) under där finns en strypskruv
En tumregel som brukar fungera skapligt
EX den går att skruva till max och min 5 varv och du har 5 element , så ska första elementet
öppnas 1 varv , nästa 2 varv o.s.v , det sista helt öppet 5 varv
Då får du energimässigt någotsånär lika till alla element
 
  • Gilla
Yamma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.