Hej!

Vi fick en ny värmepump installerad för ett par veckor sedan, en Nibe F370. Vi tänkte att nu får vi en tyst och modern värmepump. Men det där med tyst stämde ju inte alls. Vi hade en Nibe 360 innan och jag tycker nästan att denna låter mer. Både i det brummande ljudet från kompressorn och ett högfrekvent tjut som också verkar komma från kompressorn. Ett tinnitus ljud såg jag någon beskriva det som här på forumet. I det fallet verkade det dock komma från cirkulationspumpen vilket inte verkar vara fallet här. Ljudet hörs nämligen bara när kompressorn går.

Är F370 en högjudd värmepump eller har vi fått ett dåligt ex? Jag har kollat att den står stadigt och rakt osv och den är fackmannamässigt installerad. Vad är det i kompressorn som skapar det högfrekventa tjutandet?

Mvh D
 
När man varvtalsreglerar elmotorer kan det uppstå ett högfrekvent ljud. Kanske motorn som driver kompressorn är det som låter?
 
  • Gilla
Doraso
  • Laddar…
G Guson skrev:
När man varvtalsreglerar elmotorer kan det uppstå ett högfrekvent ljud. Kanske motorn som driver kompressorn är det som låter?
Ja det kan det mycket väl vara. Har ingen direkt koll på hur det funkar :) Men då är det alltså något man bara får leva med? Det är inte alltid när kompressorn går som detta ljud hörs, men ofta.

Mvh D
 
Ljudet kan vara olika starkt vid olika effektuttag. Vi får nog vänta på att någon som har en likadan svarar för att veta om det är normalt.
 
f370 är en onoff den går bara i 50hz, ingen inverter
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Spelade in ljudet imorse, tog bort inspektionsluckan och stoppade in telefonen där för att riktigt få med ljudet. Så mycket som det hörs på filmen hörs det inte i rummet men ville mest få med karaktären på ljudet så ni får höra hur det låter. Det är ju dels det burrande ljudet, men det är helt fine, men sen hör man ett lågfrekvent/tinnitusljud också. Är mycket möjligt att det är ett normalt kompressorljud, frysen låter också så ibland tycker jag men är inte lika störande.

https://imgur.com/W2hJW1I

EDIT: Man måste sätta på ljudet manuellt på filmen tydligen.
 
Redigerat:
D Doraso skrev:
Spelade in ljudet imorse, tog bort inspektionsluckan och stoppade in telefonen där för att riktigt få med ljudet. Så mycket som det hörs på filmen hörs det inte i rummet men ville mest få med karaktären på ljudet så ni får höra hur det låter. Det är ju dels det burrande ljudet, men det är helt fine, men sen hör man ett lågfrekvent/tinnitusljud också. Är mycket möjligt att det är ett normalt kompressorljud, frysen låter också så ibland tycker jag men är inte lika störande.

[länk]

EDIT: Man måste sätta på ljudet manuellt på filmen tydligen.
Vet inte om filmen gjorde ljudet rättvisa riktigt, det där låter ju mindre än min vinkyl. Så här låter min pansarvagn (Nibe 310p från 2004), när man står i samma rum: https://i.imgur.com/GezSi1Q.mp4
Det är nog främst plåtar som skramlar då hela pumpen vibrerar.
 
G Guson skrev:
Ljudet kan vara olika starkt vid olika effektuttag. Vi får nog vänta på att någon som har en likadan svarar för att veta om det är normalt.
Hej. Vår låter högt o avger högt ljud. Mätte upp till 48 db, om det nu stämmer. Inte alls kul
 
Har vant mig vid brummandet men det högfrekventa ljudet som kommer och går stör mig alltså. Har undersökt lite och kommit fram till följande:

*Det låter bara när kompressorn går
*Det låter inte som det kommer från kompressorutrymmet, har lagt örat emot med panelen borttagen och det låter verkligen inte som det kommer därifrån
*Det kommer inte från elpatronen, det låter även om den är frånslagen.
*Det kan inte vara cirkulationspumpen då ljudet kommer och går även nu när vi har minusgrader och cirkulationspumpen går hela tiden.

Vad fasiken kan det vara? Det är ju inget superhögt ljud men man hör det tydligt när man är i samma rum som pumpen iaf.

Mvh J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.