Nicke Nyfiken
Har en Nibe F2025-14 luftvattenvärmepump som är kopplad till en Nibe EVP500 panna. Allt är från 2008 och har gått helt utan driftstörningar fram till nu.

Nu har motorskyddet börjat lösa ut då och då. (S1 07)
Ibland flera gånger på en dag, och ibland går den 5-6 dagar utan problem.
Motorskyddet återställs när man gör värmepumpen strömlös för en stund.

Det jag noterat är att motorskyddet löser ut när värmepumpen ska stanna.
Den värmer alltså pannan till inställd temperatur, och det är när pannan signalerar "stanna" som motorskyddet löser ut.

Har förstått att "mjukstarten" ofta är orsaken till problemet om motorskyddet löser ut på dessa värmepumpar.
Kan det vara så även om det är när pumpen ska stanna?

Någon med kunskap eller erfarenheter som har några idéer?
 
Man kan ju börja med att kontrollera vad motorskyddet är inställt på för värde? Är kompressorn gammal och sliten kan den ju gå tyngre och dra lite mer ström, särskilt när temperaturen är lite högre.
 
Nicke Nyfiken
J Josth skrev:
Man kan ju börja med att kontrollera vad motorskyddet är inställt på för värde? Är kompressorn gammal och sliten kan den ju gå tyngre och dra lite mer ström, särskilt när temperaturen är lite högre.
Det är inställt på 11A. Max är 12A så det går att justera upp ett steg.
Men varför skulle det lösa ut just när pumpen ska stanna?

Nu när du nämner temperaturen, så är det faktiskt framförallt på varma dagar som motorskyddet oftast löser ut.
 
Tänkte på hetgastemperaturen i första hand. Trycket blir som högst när temperaturen på varmvattnet når den övre inställda temperaturen och då drar kompressorn som mest ström.
 
Nicke Nyfiken
Ja det låter ju logiskt.

Vågar man justera upp motorskyddet till 12A?
Det är max värdet för skyddet.
 
Eftersom värmepumpen nu är 16 år gammal får man ändå räkna med att den kan behöva bytas ut när som helst så då skulle jag våga prova att ändra motorskyddet en aning. 11 A låter ju annars som den borde klara sig på så det är inte säkert att det hjälper.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
J Josth skrev:
Eftersom värmepumpen nu är 16 år gammal får man ändå räkna med att den kan behöva bytas ut när som helst så då skulle jag våga prova att ändra motorskyddet en aning. 11 A låter ju annars som den borde klara sig på så det är inte säkert att det hjälper.
Jag ändrade motorskyddet till 12 A men det gjorde ingen skillnad. Det löser ut ändå.

Men nu stod jag ute vid värmepumpen när den stannade. Och när den får signal från pannan att stanna, så börjar den låta konstigt och sedan vibrera ganska kraftigt några sekunder och sedan utlöser motorskyddet.
Som sagt så löser motorskyddet bara när pumpen redan fått signal att stanna. Motorskyddet har aldrig löst ut medan pannan efterfrågar mer värme. Så problemet verkar ha att göra med avstängningssekvensen.

Är inte mjukstarten även delaktig i avstängningen?

Kanske är det confirmation bias då jag läst om en hel del problem med mjukstarten.


Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Kan ju va kontaktorn som kärvar med när de ska släppa så strömmen bara går genom på ett par faser då låter kompressorn illa. Om det är kontaktor på din vp. På endel Nibe är det ju ett kretskort Edit såg att de är kontaktor på din vp. Du kan ju stänga av strömmen och trycka känna på kontaktorn om den rör sig fint.
 
Nicke Nyfiken
E Emanuel01 skrev:
Kan ju va kontaktorn som kärvar med när de ska släppa så strömmen bara går genom på ett par faser då låter kompressorn illa. Om det är kontaktor på din vp. På endel Nibe är det ju ett kretskort Edit såg att de är kontaktor på din vp. Du kan ju stänga av strömmen och trycka känna på kontaktorn om den rör sig fint.
Tack.
Jag ska kolla detta.
 
Nicke Nyfiken
Har nu kollat kontaktorn och den verkar funka som den ska. Går väldigt lätt att trycka in och den återfjädrar bra.

Har även mätt spänningen genom kontaktorn och fick 230 V på alla faser. Och det blev direkt 0 V på alla faser när den öppnade. Så den verkar inte kärva.
 
Nicke Nyfiken
Plockade ut mjukstartkortet och kan se att några komponenter gått varmt.


Närbild på ett kretskort med brända komponenter och smält lim på kylflänsars baksida, potentiellt relaterat till överhettningsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronikkretskort med referenser RSB-B-4.0, 8930010 och datumstämpel 46/04, brända komponenter i mitten, skadad kylfläns och brunt lim på platsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En kretskort med komponenter som ser brända ut. Limmet på kylflänsen har blivit brunt och smällt, vilket tyder på överhettning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På andra sidan har limmet på kylflänsen för dessa komponenter blivit brunt och smällt och droppat.
Närbild av ett mjukstartkort med blå komponenter och en kylfläns som har brunt smält lim som har droppat på kretskortet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan det vara relaterat till problemet eller inget att bry sig om?
 
Jag skulle börja med att löda om det där kortet, ser ett par misstänkta sprickor. Hoppa de ytmonterade on du inte gjort det förr, de är krångligare.
 
Jag skulle kööpa ett nytt mjukstartkort
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Återkoppling, om någon med samma problem skulle hitta tråden i framtiden.

Bytte mjukstartkortet och sedan har värmepumpen gått utan problem i 13 dagar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.