Hej, får larm dagligen på hög kondensor in temperatur. Nibe f1255 4-16kw 2018 årsmodell.
Händer i samband med att den gör varmvatten, har slut temp varmvatten rätt högt 56 grader. Men det skumma är att varje gång den gör varmvatten så verkar den skicka ut värme samtidigt på värmesystemet, se logg. Där står det temp ut värmesystem 62,3 grader och retur 50 . Alltså högre temperatur rent av än på varmvattnet, är det bara att givarna i pannan blir varm eller skickar den rent av ut värme?
Tänkte kan det vara så att växelventilen inte alls fungerar så bra och släpper igenom mot värmesystemet hela tiden ? När den kör värme så skickar den då ingen värme till vvb iaf. Efter ett stopp pga detta larm så när pannan sen startar så tok gasar den så fort att den går på larm kb ut temp för låg, och det pga att den gasar på fortare än den ökar cirkulationen på kb pumpen.
Tacksam för tips och råd. Framförallt om det är normalt att värmebäraren temperatur ökar i samma stapel som vvb.
Mvh Kim umeå
 
  • Graf med temperaturdata och kompressorfrekvens över tid för värmepumpsanläggning. Webbgränssnitt för energisystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild av en logg för ett system, visar datum, klockslag och statusmeddelanden på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle undersöka växelventilen som du också är inne på.
 
Är den inställd på att göra 56 gradigt vv eller är det va du utläser i displayen innan du öppnar luckan där du kommer åt display. Jag skulle då gissa på att det är något runt vv laddningen som ger dessa problem. Givaren för framledningen visar ju självklart högre värde än vad varmvattentempraturen när den gör vv annars skulle det ju inte bli någon temp på varmvattnet
 
T
Det kan även vara så illa att laddslingan i tanken börjar bli full med beläggning vilket gör att värmeavgivning blir sämre och sämre. 🤔

Vilket resulterar i att värmepumpen jobbar på tills den stannar på hög kondensor in vid varmvattenproduktion men den fungera normalt vid värmedrift 😶
 
T tobbetk skrev:
Det kan även vara så illa att laddslingan i tanken börjar bli full med beläggning vilket gör att värmeavgivning blir sämre och sämre. 🤔

Vilket resulterar i att värmepumpen jobbar på tills den stannar på hög kondensor in vid varmvattenproduktion men den fungera normalt vid värmedrift 😶
Det verkar faktiskt alltid hända i ögonblicket då den kört varmvatten klart och ska sluta eller gå över till värme igen, den hinner gå sina precis 30min jag gett den.
Också tänkt på det men pannan är så nu och bra vatten.
 
V Vector skrev:
Är den inställd på att göra 56 gradigt vv eller är det va du utläser i displayen innan du öppnar luckan där du kommer åt display. Jag skulle då gissa på att det är något runt vv laddningen som ger dessa problem. Givaren för framledningen visar ju självklart högre värde än vad varmvattentempraturen när den gör vv annars skulle det ju inte bli någon temp på varmvattnet
Den är inställd att göra 56 gradigt varmvatten, jag förstår inte riktigt vad du menar att det är självklart att framledningen visar högre värde, den givaren visar ju temperaturen på golvvärmen mm. Framledning och retur ledning, kan köpa att den efter att den kört vv och växelventilen slår över till värme igen så följer restvärmen med tex.. annars var min teori att givarna blir varm av att göra vv. För den skickar ju knappast ut 63 gradigt vatten i golvvärmeledningarna medans den gör vv.
Nej förstår inte vad du menar att det är självklart att framledningen vista högre än vv tex .
 
J Josth skrev:
Jag skulle undersöka växelventilen som du också är inne på.
Ja kan de va så sjukt att den matar ut värme i ledningen samtidigt som den gör varmvatten ?
 
Absolut kan växelventiler fastna i mellanläge. Och de nya växelventilerna av den typen har axel i plast som kan går av helt.
 
Redigerat:
Givarna sitter ju på rör ut från växlaren vid kompressorn före växelventilen så den visar ju vad det är för tempratur på vattnet som värmer varmvattnet å när den gör värme så visar den tempraturen som värmer golvvärmen. Kan ju vara att du behöver sänka vv temp för att inte få dessa varningar

Edit: tänkte lite fort framledningsgivare sitter ju självklart efter elpatron men fortfarande före växelventilen
 
Redigerat:
V Vector skrev:
Givarna sitter ju på rör ut från växlaren vid kompressorn före växelventilen så den visar ju vad det är för tempratur på vattnet som värmer varmvattnet å när den gör värme så visar den tempraturen som värmer golvvärmen. Kan ju vara att du behöver sänka vv temp för att inte få dessa varningar

Edit: tänkte lite fort framledningsgivare sitter ju självklart efter elpatron men fortfarande före växelventilen
Jaha okej ja men då förstår jag , ja kanske laborera med kortare tider för varmvatten eller sänka max temp 🙂
Men måste ju va att felet är att när den slutar göra vv så kan den inte nog snabbt göra av med energin på värme istället tex att den blir överhettad. Är ju oftast när den gått sina 30minuter vv och ska sluta eller skifta till värme som det inträffar mm.
 
den ger larm hög kondensor in vid 58 grader på bt3, och har du 56 gradigt vatten är det ju inte konstigt om den larmar varje gång.
 
DonPablo DonPablo skrev:
den ger larm hög kondensor in vid 58 grader på bt3, och har du 56 gradigt vatten är det ju inte konstigt om den larmar varje gång.olej tack aä
DonPablo DonPablo skrev:
den ger larm hög kondensor in vid 58 grader på bt3, och har du 56 gradigt vatten är det ju inte konstigt om den larmar varje gång.
Okej tack så mycket för svar!
Nästa fråga är i så fall, är det någon fara med detta ? Oxh Att den stoppar pannan osv. ?
 
nä inte skadligt, den stannar bara kompressor, försvinner vid nästa start
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.