Hej
Skalll byta min gamla bergvärmepump mot en ny när vi nu totalrenoverar källaren där det kommer bli ca 55kvm med golvvärme och resterande del av huset är ca 165kvm med radiatorer.
Borrhålet är av okänd kvalitet och djup och ”odokumenterat”. Det har dock verkar fungera bra med dagens nive 1115 på 7kw.

Prisskillanden för de nya F1255 är nästan ingenting mellan 3-12 eller 4-16kw. Är det bara att ta den större eller finns det potentiella problem med att välja den eftersom borrhålet kanske är lite väl grunt?

Tror dock att pannan kommer att gå största delan av tiden på relativ lågt effektuttag (3-8) vilket då borde vara en födel med inverterpannor. Huset är från 30 talet men helt nyisolerat och tätt.

Tips om hur jag bör tänka i detta val?
 
Hur har temperaturerna på köldbäraren varit med gamla pumpen, framförallt under en lång och kall vinter?
Detta tillsammans med antalet elpatronstimmar ger dig informationen du behöver för att välja rätt.

Jag kanske hade övervägt den mindre 1255 1,5-6(8)kw annars 3-12kw.

Glöm inte bort att du troligtvis kommer öka din energiförbrukning betydligt med ytterligare 55m2 golvvärme i en källare byggd på 30 talet.
 
S sune73 skrev:
Hur har temperaturerna på köldbäraren varit med gamla pumpen, framförallt under en lång och kall vinter?
Detta tillsammans med antalet elpatronstimmar ger dig informationen du behöver för att välja rätt.

Jag kanske hade övervägt den mindre 1255 1,5-6(8)kw annars 3-12kw.

Glöm inte bort att du troligtvis kommer öka din energiförbrukning betydligt med ytterligare 55m2 golvvärme i en källare byggd på 30 talet.
Tack för info Sune
Jag har nyss köpt huset och har ingen trovärdig historik att stå på.

Källaren gräver vi ur nu med helt ny markisolering både under och kring sockeln.
Gjuter ny platta med värmerör på egen shuntgrupp (55kvm).
Tänker dock att tillslag på 3 eller 4 kw inte kan ha så stor betydelse då mitt grundbehov med stor sannolikhet kommer ligga från 3-4 och uppåt.
Jag vet att mitt borrhål inte kommer räcka för effektbehov över 10kw men då får jag väll ta eltillskott då. Kan inte vara så väldigt många dagar per år.
Tror inte alls på den minsta pannan upptill 6kw. Men av de två andra är det nog ingen direkt skilland för mig? Eller?
 
Det finns inga pluspoäng att tjäna på att välja en för stor BVP.

8kw pumpen lär väl varit dimensionerad för 80% effekttäckning, så jag TROR att en 3-12 kommer bli perfekt (y)
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det finns inga pluspoäng att tjäna på att välja en för stor BVP.

8kw pumpen lär väl varit dimensionerad för 80% effekttäckning, så jag TROR att en 3-12 kommer bli perfekt (y)
Jag har varit inne på 3-12 hela tiden också. Men ser nu att jag kan få en 4-16 för bara 1000kr mer. Finns det en poäng med att välja den större eftersom prisskillanden är så liten.
Jag kan inte se det men ni experter kanske har något som kan spela roll?
 
R
Är det inte större skillnad på priset så kvittar det 4 -16 kommer att gå lite on/off nästan vid
temperaturer runt nollan , ( en utjämningstank på 100 L kanske ) i övrigt vid kyligare klimat
kommer den att gå ganska lugnt och behöver inte gå på maxvarv ( inverter ) det sliter på grejerna
 
Du kommer ju ändå inte kunna plocka ut mer energi än borran kan leverera..

Precis som @rävlyan skriver så kommer en 4-16 gå mera on/off än en 3-12 men bör mest troligt kompletteras med en volym- eller arbetstank.

Vad som ger bäst livslängd..? :thinking:

Jag hade iaf gått för 12'an.
 
  • Gilla
Whiskypinnen
  • Laddar…

Bästa svaret

Lockelsen att välja en större för bara 1000kr gör valet sämre beroende på hur den gamla vp:n har fungerat.
Är dessutom huset helt ny isolerat och tätt så är energiförbrukningen betydligt lägre än var det var när den gamla värmepumpen projekterades. Detta gör ett tex en 3-12kw kommer ofta gå som en on-off på 20Hz och ge mer än vad huset kräver, absolut inte bra. Därför är en vp med lägre lägsta effekt att föredra.

En tank på 500L kopplad till vp ger "förlåtande egenskaper" vid val av en för stor värmepump.
En ytterligare fördel skulle kunna vara att man kan köra golvvärmen även på sommaren.
 
S sune73 skrev:
Lockelsen att välja en större för bara 1000kr gör valet sämre beroende på hur den gamla vp:n har fungerat.
Är dessutom huset helt ny isolerat och tätt så är energiförbrukningen betydligt lägre än var det var när den gamla värmepumpen projekterades. Detta gör ett tex en 3-12kw kommer ofta gå som en on-off på 20Hz och ge mer än vad huset kräver, absolut inte bra. Därför är en vp med lägre lägsta effekt att föredra.

En tank på 500L kopplad till vp ger "förlåtande egenskaper" vid val av en för stor värmepump.
En ytterligare fördel skulle kunna vara att man kan köra golvvärmen även på sommaren.
Blir en 3-12kw.
Blir ändå dyrare att köpa expansionskärl till en större 4-16kw pump och är man ute efter mera on/off drift kan man lika gärna köpa en 1245 10kw och spara 8000kr på inköpspriset.
 
S Selor skrev:
Blir en 3-12kw.
Blir ändå dyrare att köpa expansionskärl till en större 4-16kw pump och är man ute efter mera on/off drift kan man lika gärna köpa en 1245 10kw och spara 8000kr på inköpspriset.
Varför skulle expansionskärlet bli dyrare?
 
S sune73 skrev:
Varför skulle expansionskärlet bli dyrare?
Eftersom det antagligen kostar några tusen i inköp som jag annars inte hade tänkt köpa till en 3-12:a. :thinking:
 
Det är tank du menar? ;)
 
S Selor skrev:
Eftersom det antagligen kostar några tusen i inköp som jag annars inte hade tänkt köpa till en 3-12:a. :thinking:
Expansionskärlet kopplas på varma sidan där radiatorer/golvvärme är anslutet.
Volymen "storleken" på expansionskärlet bestäms av den totala vattenvolymen i värmesystemet samt den maximala temperaturen på vattnet i värmesystemet.

Detta är ett expasionskärl, http://www.rorprodukter.se/varme/expansionskarl/expansionkarl_rp/rp_expansionkarl_25l--9010162

Det jag "och Jarlingar" tidigare nämnt är en tank som ibland kallas knäpptank / volymförstorare / ackumulatortack osv.

Kan tex se ut så här, http://www.rorprodukter.se/ackumulatortankar

Lycka till med installationen (y)
 
Om man väljer mellan dessa två, F1255-12 & F1255-16 alltså, blev svaret att man inget vinner på en större än vad som behövs. Så då väljer man 12:an. OK.

Men om man tänker sig att utnyttja timdebiterad el och se till att köra VPn när elen är billig för att inte köra alls när den är som dyrast. Då blir det väl en slags on/off-drift. Man vill rimligen köra max när man kör. Rimligen innebär det att det i så fall skulle vara en fördel att välja 1255-16 framför 1255-12.

Eller hur ser ni på det?
 
  • Gilla
Andreaserijsson17
  • Laddar…
Hittade denna beskrivning av S1255:
NIBE Smart Price Adaption Med Smart Price Adaption får värmepumpen information om det kommande dygnets elpriser för att sedan anpassa driften efter dessa. Funktionen bygger på information om det kommande dygnets timelpriser från elbörsen NordPool Spot. Priserna i kombination med förväntade värme- och varmvattenbehov styr sedan automatiskt värmepumpen. Detta i syfte att minska energikostnaden och som på sikt bidrar till en mindre miljöpåverkan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.