Hej.

Jag har en Nibe F1245 bergvärmepump hemma. För knappt två år sedan upptäckte jag att ett av expansionskärlen (det lilla, 8 liter?) visade 0 i tryck. Jag hade inga felkoder eller så men tyckte nog att värmen inte fungerade riktigt som den ska. Tog hit en tekniker som bytte expansionskärlet och fyllde på nytt medium i systemet.

Ett par år har gått och återigen visar expansionskärlet 0 i tryck och nu kommer också larmet LP-larm i värmepumpen. Om jag försöker fylla på via ventilen så rinner det bara över. Ringde till firman som var här som har lämnat 3 års installationsgaranti men de kunde inte garantera att det var installationsfel eller fel på deras prylar som installerades, skulle behöva betala några tusen för felsökning som de då gör och sedan får vi se.

Vad kan vara problemet här? Jag har ingen koll på dessa system...
 
Är det slingan med brinevätska till borrhålet som visa 0 bar? hur fyller du på och vart? Lite bilder?
 
Ja, det är det.

Fyller på med den röda ventilen. Men rör jag den nu så sprutar det bara ut vätska och nålen rör sig inte.
 
  • Expansionskärl med en röd ventil och manometer visande tryck, kopplad till kopparrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den röda ventilen är en säkerhetsventil. Öppnar du den så rinner vätskan ut.
 
Aha. Som sagt, är helt okunnig på området. Hur fyller jag på?
 
Eftersom det är en trycksatt krets så behöver man pumpa in vätska. Det kan göras via säkerhetsventilen, men det brukar finnas bättre ställen.
 
Jo, efter lite undersökning och när jag minns tillbaka så finns det en anslutning på kylrören som jag minns att han använde någon trycksatt apparat för att pumpa in med när han var här för ett par år sedan. Jag har bara petat på den röda och märkte att det rann så jag har inte vågat röra den.

Men om den har tappat trycket, vad kan vara orsaken? Det var på noll redan innan jag rörde säkerhetsventilen. Är det vanligt att den tappar tryck/vätska på mindre än två år?

Jag vet att när det drogs in fiber i kåken några år innan vi flyttade hit, grävdes dom av rören till bergvärmen. Det ska ha reparerats men det kanske finns en risk att reparationen inte blev rätt utförd?

Flyttade in i kåken för tre år sedan. Upptäckte till hösten 2019 att det var dåligt med tryck samt att tryckmätaren på kärlet var vattenfylltoch tog hit en VVS-firma som bytte kärl och fyllde vätska. Hade dock inget larm från VP den gången. Nu är det inget tryck och VP larmar...
 
Om det är nytt kärl och trycket är borta så är det troligen ett läckage nånstans. Du kan ju lukta och kolla i och runt värmepumpen om det luktar sprit eller är kladdigt någonstans. Annars är det stor risk att det är nånstans i marken det läcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.