Sedan något halvår kommer det inget vatten från säkerhetsventilen. Har ingen brunn utan en hink som det rinner till och den har varit snustorr hela vintern. Tidigare år han man fått tömma den några gånger om året, särskilt vintertid.

Har testat att vrida lite på ratten högst upp på säkerhetsventilen och då kommer det vatten.

Men varför har det slutat rinna som det gjort tidigare (och bör göra?)?
 
  • Gilla
ML1
  • Laddar…
Det finns minst tre säkerhetsventiler. En på köldbäraren, en för värmesystemet och en för varmvattnet. Vilken menar du?
 
J Josth skrev:
Det finns minst tre säkerhetsventiler. En på köldbäraren, en för värmesystemet och en för varmvattnet. Vilken menar du?
Säkerhetsventilen för varmvattnet.
 
….då röstar jag för att svaret är ”för att du nu har en kran som står och droppar istället”….
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
….då röstar jag för att svaret är ”för att du nu har en kran som står och droppar istället”….
Nej, har ingen kran som droppar i huset. Säkerhetsventilen går till en hink som är snustorr och har varit det i minst ett halvår. Men drar jag lite på ratten vid säkerhetsventilen så kommer det vatten.
 
Kortare duschar än förra vintern? Då behöver inte vattnet lika mycket utrymme och det är inte säkert att de kommer något från säkerhetsventilen.
Eller att backventilen släpper igenom lite.
 
E Emanuel01 skrev:
Kortare duschar än förra vintern? Då behöver inte vattnet lika mycket utrymme och det är inte säkert att de kommer något från säkerhetsventilen.
Eller att backventilen släpper igenom lite.
Nej, jag skulle inte säga att det är någon jätteskillnad på duschlängden. :)
 
Jag hade en säkerhetsventil (i värmekretsten) som släppte sig ibland vilket var tråkigt. Så jag manövrerade den några gånger och plötsligt var den tät och slutade droppa. Men det höll bara några månader och nu har jag bytt den.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag hade en säkerhetsventil (i värmekretsten) som släppte sig ibland vilket var tråkigt. Så jag manövrerade den några gånger och plötsligt var den tät och slutade droppa. Men det höll bara några månader och nu har jag bytt den.
Ok jag tänkte ta hit installatören så får han kolla på det...
 
Motionera säkerhetsventilen några gånger. Somna om. Du letar efter ett fel som inte finns.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.