Hei,

Jeg ser på bergvarmepumpe og har nettopp fått en energiberegning fra NIBE. Jeg stusser litt på at de setter opp en 8 kw pumpe når effektbehover er 10,2 kw ved dut. Vil det ikke være tryggere å gå opp til en 10 kw pumpe?

Jeg stusser også litt på at de legger opp til en aktiv brønndybde på 148 meter. Er ikke dette litt lite?
 
Alla VP-leverantörer räknar med att el-slingorna ska gå in och toppa av det värsta så att pumpen dimensioneras för mer normaldrift snarare än extremvärden. Det blir oftast mest ekonomiskt eftersom en större pump är dyrare.

Ett borrhål kan nästan aldrig bli för djupt (däremot svårborrat), och att fördela sitt energiuttag på större yta ger oftast varmare brine och därmed bättre COP. Så att lägga till några 10-tals meter när det ändå borras är aldrig fel.

Med andra ord, NIBEs beräknar stämmer förmodligen ganska hyfsat men samtidigt kan du förbättra driftsförutsättningarna om du vill investera lite mer initialt.
 
Det stämmer, normen är att täcka ungefär 80% av effektbehovet. jag tycker det är vansinne eftersom jag hellre betalar några tusenlappar mer i installation och slipper bekymra mig om att pumpen börjar gå på el.

Borrdjupet är dock för litet, medeltemp på brine in på -0,5 är inte bra. Det bör inte understiga noll.

Om du bor i Norge kanske elpriserna är annorlunda men här i Sverige diskuteras att så småningom införa timdebitering vilket kommer innebära att elpriset kommer skjuta i höjden. tex på kalla morgnar. Då vill man inte att elpatronerna ska ligga på :).

Mitt råd är att du dimensionerar för en 10kw pump istället med minst 180 meters aktivt borrdjup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.