Hej!

Har en Nibe F110 varmvattenpump från 2017-18. Den har de senaste dagarna gett dåligt med varmvatten. I larmloggen finns inget och det enda jag själv har upptäckt är att elpatronen inte verkar ha gått de senaste dagarna, vilket den brukar göra. Någon som vet var börjar jag leta efter fel?

Vattnet har varit ned mot 31 grader endast. Natten mellan lördag och söndag verkar det som att elpatronen gick igång för på morgonen var det 41 grader men efter det har det stadigt gått ned och nu alltså 31 grader.

Jag har enligt displayen: varmvatten laddning 29.8, varmvatten topp 31.0, kondensor fram 28.0, kondensor retur 28.0, förångare 31.3, avfrostning 24.1, luft in 23.7.

Jag har inte gjort några ändringar i inställningarna.

Någon som har något tips?

/Fredrik
 
Har exakt samma problem. Dessutom går värmepumpen alldeles för sällan. Enligt statistiken cirka 10% av tiden. Vad är då meningen med den?

Hittade du vad det berodde på? Inväntar nu kontakt med VVS montör som installerade den..
 
N nicmarxp skrev:
Har exakt samma problem. Dessutom går värmepumpen alldeles för sällan. Enligt statistiken cirka 10% av tiden. Vad är då meningen med den?

Hittade du vad det berodde på? Inväntar nu kontakt med VVS montör som installerade den..
Ta en bild på dina inställningar för är det kallt ska din pump gå så mycket som möjligt så något knas har du.
 
Det här är från manualen:


Låg temperatur på varmvattnet, eller uteblivet varmvatten

Stor varmvattenåtgång.
Vänta tills varmvattnet hunnit värmas upp. Tillfälligt ökad varmvat-
tenkapacitet (tillfällig lyx) kan aktiveras i meny 2.1.
För låg varmvatteninställning.
Gå in i meny 2.2 och välj ett högre komfortläge.
Låg eller utebliven ventilation (frånluftsinstallation)
Se avsnitt "Låg eller utebliven ventilation".
Galler vid inkommande luft igensatt (uteluftsinstallation)
Rengör gallret.
Filter igensatt (installation med omgivande luft)
Rengör eller byt filter (se sida 20).
För låg inställning på termostat.

——————————————————————
Kan det vara så att varmvatten förbrukas utan att du vet det, att det läcker någonstans eller så? Kolla på vattenmätaren om den snurrar när ingen spolar vatten.
 
Tack för svaren. Här är en bild på alla mina inställningar @växelventil som är tillgängliga i de vanliga menyerna.
Igår var den 32 grader 8 på morgonen, samma inställningar, fast läge "Normal", inte "lyx". Den hade hela dagen på sig och 15.30 var det fortfarande samma.

Men normal har ändå funkat tidigare, och den har värmt upp till den korrekta temperarturen.
Då gick jag in, bröt strömmen, satte på den igen, och återställde fabriksinställningar, sen satte jag i läge lyx. Nu på morgonen är det 63 grader, men under cirka 4 timmar när jag tittade på den så gick den upp bara från 32 till 33 grader, men det kanske är normalt, när det är runt 0 grader ute. Endast symbolen för värmepatronen lyste.

Det som gör mig mest förvånad är drifttiden på värmepumpen, 598 timmar, jämfört med tillsatsen, 3446 timmar. Är det normalt? Så har det varit länge, trots att varmvattnet har fungerat.

Och läge "normal" har varit på i flera veckor. Vi körde ekonomi ett tag, men varmvattnet tog slut lite för snabbt. Vi testade också schemaläggning 00-06 för att värma på natten, men allt det har varit avstängt sedan jag tog bort ekonomiläget. Kan någon inställning för schemaläggning ha fastnat?

Jag ska undersöka fläktgallerna och rengöra filtret. Vi har installation med omgivande luft, så den ska ta varm luft från rummet (vi har cirka 17 i tvättstugan där den står).

Ska också kolla vattenmätaren om den förbrukar vatten.

Tack på förhand!

Digitala displaypaneler visar teknisk information för maskiner eller system, sannolikt för VVS eller uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N nicmarxp skrev:
Tack för svaren. Här är en bild på alla mina inställningar @växelventil som är tillgängliga i de vanliga menyerna.
Igår var den 32 grader 8 på morgonen, samma inställningar, fast läge "Normal", inte "lyx". Den hade hela dagen på sig och 15.30 var det fortfarande samma.

Men normal har ändå funkat tidigare, och den har värmt upp till den korrekta temperarturen.
Då gick jag in, bröt strömmen, satte på den igen, och återställde fabriksinställningar, sen satte jag i läge lyx. Nu på morgonen är det 63 grader, men under cirka 4 timmar när jag tittade på den så gick den upp bara från 32 till 33 grader, men det kanske är normalt, när det är runt 0 grader ute. Endast symbolen för värmepatronen lyste.

Det som gör mig mest förvånad är drifttiden på värmepumpen, 598 timmar, jämfört med tillsatsen, 3446 timmar. Är det normalt? Så har det varit länge, trots att varmvattnet har fungerat.

Och läge "normal" har varit på i flera veckor. Vi körde ekonomi ett tag, men varmvattnet tog slut lite för snabbt. Vi testade också schemaläggning 00-06 för att värma på natten, men allt det har varit avstängt sedan jag tog bort ekonomiläget. Kan någon inställning för schemaläggning ha fastnat?

Jag ska undersöka fläktgallerna och rengöra filtret. Vi har installation med omgivande luft, så den ska ta varm luft från rummet (vi har cirka 17 i tvättstugan där den står).

Ska också kolla vattenmätaren om den förbrukar vatten.

Tack på förhand!

[bild]
Det där verkar konstigt med så mycket tiilskott.Vet du vad larm 248 är för något?

Såg nu kommunikationsfel från styrkort.
 
V växelventil skrev:
Det där verkar konstigt med så mycket tiilskott.Vet du vad larm 248 är för något?

Såg nu kommunikationsfel från styrkort.
Aha.. ja detta larm kom precis när jag startade om, så det kan vara att det uppstod då.

Jag får väl invänta installatören som får titta på det. Men när jag önskade just denna modellen, för att den hade värmepump, så verkade det på dem som att det var en ganska ovanlig modell, så de kanske inte installerade den korrekt?
 
N nicmarxp skrev:
Aha.. ja detta larm kom precis när jag startade om, så det kan vara att det uppstod då.

Jag får väl invänta installatören som får titta på det. Men när jag önskade just denna modellen, för att den hade värmepump, så verkade det på dem som att det var en ganska ovanlig modell, så de kanske inte installerade den korrekt?
Man kan ju ställa din modell på EL för bara varmvatten om exempel håller på att göra installationen för verkar vara lite väl hög tillskottstimmar på din maskin så bör nog kollas upp när installatören kommer.
 
Vänta lite nu, jag svarade främst TS. Superbra om fler kan dra nytta av tråden men vi får inte glömma trådskaparen.
 
V växelventil skrev:
Man kan ju ställa din modell på EL för bara varmvatten om exempel håller på att göra installationen för verkar vara lite väl hög tillskottstimmar på din maskin så bör nog kollas upp när installatören kommer.
jag vet, men det finns ingen inställning för ”endast värmepump” vilket får mig att tro att värmepumpen är för klen för att på egen hand hålla vattnet varmt..?
 
S0MMER S0MMER skrev:
Vänta lite nu, jag svarade främst TS. Superbra om fler kan dra nytta av tråden men vi får inte glömma trådskaparen.
Tack för omtanken! Jag vet inte vad du svarade på här riktigt. Har haft nytta av båda era svar :)
 
N nicmarxp skrev:
Tack för omtanken! Jag vet inte vad du svarade på här riktigt. Har haft nytta av båda era svar :)
Såg först nu att tråden skapades förra året. Ville mest bara säkerställa att trådskaparens frågor inte åsidosattes, men insåg nu att du lyfte tråden på nytt för att hjälp. :geek:
 
S0MMER S0MMER skrev:
Såg först nu att tråden skapades förra året. Ville mest bara säkerställa att trådskaparens frågor inte åsidosattes, men insåg nu att du lyfte tråden på nytt för att hjälp. :geek:
Ahh.. sorry jag trodde jag själv startat tråden.
 
N nicmarxp skrev:
Ahh.. sorry jag trodde jag själv startat tråden.
Lugnt, ingen svarade ju TS så var väl bra att du lyfte det igen :crysmile:
 
T
På din bild visar BT77 9,8grader vilket är konstigt om ni har 17grader i tvättstugan :thinking:

Visar BT77 mindre än 10grader så stoppas kompressor :sweat:

Hur är ventilationen ovanför pannan kopplad ?

N nicmarxp skrev:
Tack för svaren. Här är en bild på alla mina inställningar @växelventil som är tillgängliga i de vanliga menyerna.
Igår var den 32 grader 8 på morgonen, samma inställningar, fast läge "Normal", inte "lyx". Den hade hela dagen på sig och 15.30 var det fortfarande samma.

Men normal har ändå funkat tidigare, och den har värmt upp till den korrekta temperarturen.
Då gick jag in, bröt strömmen, satte på den igen, och återställde fabriksinställningar, sen satte jag i läge lyx. Nu på morgonen är det 63 grader, men under cirka 4 timmar när jag tittade på den så gick den upp bara från 32 till 33 grader, men det kanske är normalt, när det är runt 0 grader ute. Endast symbolen för värmepatronen lyste.

Det som gör mig mest förvånad är drifttiden på värmepumpen, 598 timmar, jämfört med tillsatsen, 3446 timmar. Är det normalt? Så har det varit länge, trots att varmvattnet har fungerat.

Och läge "normal" har varit på i flera veckor. Vi körde ekonomi ett tag, men varmvattnet tog slut lite för snabbt. Vi testade också schemaläggning 00-06 för att värma på natten, men allt det har varit avstängt sedan jag tog bort ekonomiläget. Kan någon inställning för schemaläggning ha fastnat?

Jag ska undersöka fläktgallerna och rengöra filtret. Vi har installation med omgivande luft, så den ska ta varm luft från rummet (vi har cirka 17 i tvättstugan där den står).

Ska också kolla vattenmätaren om den förbrukar vatten.

Tack på förhand!

[bild]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.