Jag behöver hitta en lösning för uppvärmning av ett fritidshus där det pga planlösning inte är möjligt med LLVP (nybyggnation).

Tanken är att installera vattenburen golvvärme, som tas från en varmvattenberedare. Det är i Skåne, 60 kvadrat, och vi siktar på 15 grader på vintern. En lösning med en NIBE F110 (liten frånluftsvärmepump för uppvärmning av tappvatten, vvb 265 l) blir inte speciellt dyr, och känns som en vettig lösning istället för direktverkande el.

Några anledningar till ett detta inte funkar eller är en bra idé?
 
  • Haha
Trissan
  • Laddar…
Ska ni värma huset med en varmvattenberedare?
Förutom att just den produkten inte är gjord för att kopplas till värmesystemet så är en nackdel med frånluftvärmepump i ett tomt hus att det inte finns särskilt mycket spillvärme att återvinna energi ifrån. Särskilt inte i ett så litet hus som bara behöver ventileras 10 l/s när det är tomt. F110 har ett lägsta krav på 25 l/s.

Hur ser energiberäkningen ut?
 
Ja, det är tanken, om det nu är görbart. :)

Uppvärmingsbehovet är mycket begränsat, då det är relativt välisolerat och ej används på vintern. Direktverkande el är så klart ett alternativ, men då är vi fast med det. Känns vettigare att installera en vattenslinga i golven, så finns möjligheten att komplettera med en luft/vatten värmepump i framtiden ifall det kommer brukas året runt.

I nuläget är inte LVVP ett alternativ eftersom effektuttaget blir för litet, och LLVP går ej. Då kommer F110 in som en möjlighet. Den går att koppla antingen till frånluften eller bara uteluft.

Energiberäkning hoppas vi slippa, då huset kommer användas mindre än 4 månader om året.
 
A arkTecko skrev:
Känns vettigare att installera en vattenslinga i golven, så finns möjligheten att komplettera med en luft/vatten värmepump i framtiden ifall det kommer brukas året runt.
En värmeslinga i golvet kan också värmas med el. Lär inte gå många kronor till det.


A arkTecko skrev:
Energiberäkning hoppas vi slippa, då huset kommer användas mindre än 4 månader om året.
Vad menar du med det? Jag förstår att ni vill slippa eventuella krav på energihushållning i samband med bygglov, men att göra en energiberäkning så man själv vet vad som gäller är väl aldrig fel? Alla hustillverkare gör såna beräkningar så man vet vilken toppeffekt och totalförbrukning man kan förvänta sig.
 
Nej, jag kanske vara krånglar till det. Men ifall det är en relativt billig investering för att minska elanvändningen både till tappvatten och uppvärming, så känns det värt det.

Transmissionsförlusterna har jag beräknat till 50-60 W/K, så under vintern borde det gå 500-1000W. Så en tusenlapp i månaden? Kan jag minska det till 300kr och lägger till tappvatten på det så få jag tillbaka merkostnaden ganska fort.
 
Redigerat:
Ja, ska du lösa både värme och tappvatten så är det inte rätt pryl.
Jag vet inte exakt vad grejerna kostar, men man kan köpa ganska mycket el till en elpatron för merkostnaden för en värmepumpslösning. Med golvvärme ingjuten i betongen har du perfekta förutsättningar för att styra värmen över dygnet och utnyttja fluktuationerna med timdebitering.

Jag brukar i vanliga fall alltid förespråka värmepump, men i ett så litet hus byggt enligt dagens standard är det svårt att motivera något annat än luftvärmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.