Har haft lite svårt att få upp temperaturen här så jag har varit tvungen att kolla lite på pumpen vilket jag mer eller mindre aldrig gör.

Så nu såg jag att utetemperaturen som displayen visar är nästan sex grader högre än faktisk temperatur. Är det normalt så stor feltolerans eller borde jag kontakta service? Jag har inte en aning ifall det jämt varit denna avvikelse



Digital termostat visar inomhusklimat, varmvattentemperatur och värmepumpstatus med symboler och grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ah, bilden var väl överflödig kanske men man kan se en ful jävel där inne, det får jag bjuda på. Kanske självaste pumpgubben
 
Verkligen inte normalt och kommer ha stor påverkan på framledningstemperaturen. Sitter den dåligt placerad? Läcker det varmluft in i givaren från slangen kabeln går igenom? Annars troligtvis givarfel, finns som reservdel och bör gå fint att byta själv.

Lycka till!
 
  • Gilla
Avarell_Dalton
  • Laddar…
jonas_da jonas_da skrev:
Verkligen inte normalt och kommer ha stor påverkan på framledningstemperaturen. Sitter den dåligt placerad? Läcker det varmluft in i givaren från slangen kabeln går igenom? Annars troligtvis givarfel, finns som reservdel och bör gå fint att byta själv.

Lycka till!
Den sitter på norrsidan på fasaden. Kabeln är ju lite av ett skämt, den har hängt med sen 70-talet och var vanlig som installationskabel för telefoni, alltså tvåpolig entrådig med nubb så ingen slang. Förvånades över att de inte bytte den när pumpen installerades 2016 tror jag det var.

Jag ska okulärbesikta givaren lite senare idag, det måste skottas förr eller senare då vi har snöfall nu
 
Ja det här var ju både positivt för mig men också pinsamt.

Efter fasadbyte hade man rullat ihop kabeln och lagt den och sensorn bakom en betongplatta lutad mot grunden. Så mysteriet löst och displayen visar återigen korrekt temperatur.

Tack till @jonas_da

P.S Man har ju undrat mer än en gång varför inomhustemperaturen sjunkit efter tilläggsisolering och ny fasad :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.